28 121 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
Citroen picasso. Bu eller bä?
Man kan ju börja med att notera att Citroen C4 Picasso är 3a från slutetplaton1980 skrev:
Dessutom säger det inget om driftsäkerhet vilket är argumentet emot Citroen och övriga franska bilar.
Att komforten är hög håller jag med om, kanske är dom praktiska också dom senare modellerna men det är en klen tröst när man har Assistanskåren som kortnummer på mobilen
Självklart blir det fel på andra bilar också, tom Toyota krånglar ibland, men inte i den utsträckningen som franska bilar.
Hur det kommer sej att dom säljs ändå vet jag inte men människor är ju inte direkt förnuftsstyrda när det gäller andra val så varför skulle man välja bil med förnuftet?
Kan säga såhär att min pappa har varit/är bilmekaniker i ca 50 år.
Han började på Auto-Larsson i Lund när han var 14 år gammal(anställd fortfarande).
Auto-Larsson började med Fiat som sedan floppade och 1972(tror jag) kom Mazda till Sverige.
Slutet av 90-talet började det gå dåligt för Mazda i Sverige.
Deras bilar var "tråkiga" men driftsäkra ("wow"-modellen Mazda 6 kom 2002).
Auto-Larsson la av med Mazda och introducerade Peugeot.
Och han säger fortfarande idag att dom felen som en Peugeot har, det har han aldrig sett på en Mazda.
Han började på Auto-Larsson i Lund när han var 14 år gammal(anställd fortfarande).
Auto-Larsson började med Fiat som sedan floppade och 1972(tror jag) kom Mazda till Sverige.
Slutet av 90-talet började det gå dåligt för Mazda i Sverige.
Deras bilar var "tråkiga" men driftsäkra ("wow"-modellen Mazda 6 kom 2002).
Auto-Larsson la av med Mazda och introducerade Peugeot.
Och han säger fortfarande idag att dom felen som en Peugeot har, det har han aldrig sett på en Mazda.
Redigerat:
Det här gillar jag, hänvisning till var informationen kommer ifrån, omöjlig att ifrågasätta eftersom den bygger på personliga upplevelser och inte hörsägen eller rykten.wanegardh skrev:Kan säga såhär att min pappa har varit/är bilmekaniker i ca 50 år.
Han började på Auto-Larsson i Lund när han var 14 år gammal(anställd fortfarande).
Auto-Larsson började med Fiat som sedan floppade och 1972(tror jag) kom Mazda till Sverige.
Slutet av 90-talet började det gå dåligt för Mazda i Sverige.
Deras bilar var "tråkiga" men driftsäkra ("wow"-modellen Mazda 6 kom 2002).
Auto-Larsson la av med Mazda och introducerade Peugeot.
Och han säger fortfarande idag att dom felen som en Peugeot har, det har han aldrig sett på en Mazda.
Fel! den slutsatsen kan man inte alls dra för att förhållandena inte var identiska. först när de är helt identiska så kan jämföra som du gör.Ropa skrev:Jag körde för övrigt på en ganska stor dovhind med min Xsara för två vintrar sedan. En av vingarna i kylaremblemet lossnade och det blev en liten bubbla i motorhuven. Några veckor tidigare plockade en arbetskamrat ett rådjur med sin Volvo 740. Den fick bogseras från platsen. Tydligen kan vi då dra slutsatsen att Citroen är mycket säkrare än Volvo att krocka med.![]()
Redigerat:
Du jämförde en dyr bil med en billig bil..... Vad har det med franska bilar o göra?platon1980 skrev:
So far har jag aldrig sett någon statistik på att franska eller italienska bilar skulle sticka ut som någon form av kvalitetsprodukt. Att. Cittrorna är goa att åka i o alforna är underbara att köra är en annan frågeställning.
Du kan ju även ros dig med att läsa trådens länkar om kvaliteten på cittror.
Det är inte alltid ironi når fram. 
Man kan även välja att dra slutsatsen att man helst ska råka ut för viltolykor på väg till jobb och inte på väg hem, för sådana var också förhållandena.
En sak på min Xsara som gjorde mig riktigt sur var när parkeringsljusen la av. (Någon här som nånsin använt sina parkeringsljus? Någon som fått en bil genom besiktningen utan att de funkar?)
Jag kämpade en knapp timme för att få loss de gamla, gav upp och körde till verkstan. Där suckade de djupt och beklagade att de behövde ha bilen en dag och det skulle kosta tusenlappar (minns inte det exakta beloppet). De var tvugna att plocka bort kofångare och en hel del annat för att komma åt. En av dem berättade att de hade haft besök från fabriken nere i Frankrike, en gång för många år sedan, när de fick in en som behövde byta parkeringsljus. De bad då honom visa hur det skulle gå till - hann fick ge upp! Nästa årsmodell hade en liten spak som man fällde ut hela paketet med, 2 minuter istället för en halv dag.
Jag inser att detta ger Citroens belackare vatten på kvarnen men än sen. Har man aldrig haft en fransos vet man att de är dåliga. Att de sen blir Årets bil och liknande lite då och då och ofta får lysande recensioner har tydligen inte med saken att göra.
Förresten, platon:
Vad i wanegarhs inlägg var inte hörsägen? Definitionen av hörsägen är att någon annan sagt det. "Min pappa" är typiskt någon annan.
Man kan även välja att dra slutsatsen att man helst ska råka ut för viltolykor på väg till jobb och inte på väg hem, för sådana var också förhållandena.
En sak på min Xsara som gjorde mig riktigt sur var när parkeringsljusen la av. (Någon här som nånsin använt sina parkeringsljus? Någon som fått en bil genom besiktningen utan att de funkar?)
Jag kämpade en knapp timme för att få loss de gamla, gav upp och körde till verkstan. Där suckade de djupt och beklagade att de behövde ha bilen en dag och det skulle kosta tusenlappar (minns inte det exakta beloppet). De var tvugna att plocka bort kofångare och en hel del annat för att komma åt. En av dem berättade att de hade haft besök från fabriken nere i Frankrike, en gång för många år sedan, när de fick in en som behövde byta parkeringsljus. De bad då honom visa hur det skulle gå till - hann fick ge upp! Nästa årsmodell hade en liten spak som man fällde ut hela paketet med, 2 minuter istället för en halv dag.
Jag inser att detta ger Citroens belackare vatten på kvarnen men än sen. Har man aldrig haft en fransos vet man att de är dåliga. Att de sen blir Årets bil och liknande lite då och då och ofta får lysande recensioner har tydligen inte med saken att göra.
Förresten, platon:
Vad i wanegarhs inlägg var inte hörsägen? Definitionen av hörsägen är att någon annan sagt det. "Min pappa" är typiskt någon annan.
Jag har roat mig med att räkna bilar med bara ett lysande halvljus på väg till jobbet några gånger. Vid ett flertal tillfällen har samtliga varit franska, främst Peugeot 206. Jag har fått veta att det är sällsynt svårt att byta lampor på såna och kan man inte konstruera en bil så det går att byta lampor utan besvär så vill jag inte betala verkstadsräkningen för större arbeten.
Någon skrev om att Citroen hittat tekniska lösningar på icke-existerande problem. I den kategorin galenskaper brukar man även finna Saab.
Jag själv har dock bara ägt en Peugeot (som bakrutan exploderade på av sig själv).
Någon skrev om att Citroen hittat tekniska lösningar på icke-existerande problem. I den kategorin galenskaper brukar man även finna Saab.
Jag själv har dock bara ägt en Peugeot (som bakrutan exploderade på av sig själv).
Okej, jag provar igen. Jag jämförde "dyr" TYSK bil med "billig" FRANSK bil. Vilken del är det du inte förstår?Nimajneb skrev:
Trådens länkar säger inget om kvaliteten på Citroën, om man inte bytt trasig lampa innan besiktning har inget med kvalitén på bilen att göra. Dessutom finner vi både BMW (tysk), Volvo (svensk) och Nissan (japansk) i botten.
Men visst, generellt upplever jag också att tyska och japanska bilar är bättre monterade och har dyrare materialval, de kostar också därefter (speciellt de tyska) och därför är det som att jämföra äpplen och päron.
Redigerat:
Detta med att det är mycket svårt att byta lampor är tyvärr ingenting unikt för Peugot eller franska bilar. Själv har jag en gång gett upp efter att ha ägnat ett flertal minuter åt att försöka räkna ut hur lampan skulle bytas på en Volvo V50. Det var dagsljus och inte min bil, så jag fortsatte med ett lyse.L. Mäkinen skrev:Jag har roat mig med att räkna bilar med bara ett lysande halvljus på väg till jobbet några gånger. Vid ett flertal tillfällen har samtliga varit franska, främst Peugeot 206. Jag har fått veta att det är sällsynt svårt att byta lampor på såna och kan man inte konstruera en bil så det går att byta lampor utan besvär så vill jag inte betala verkstadsräkningen för större arbeten.
Erik
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Nä det borde vara ett baskrav att strålkastarna lyser tillräckligt bra och att man lätt ska kunna byta glödampa själv. OG Merca A-klass byter man genom en lucka i hjulhuset... Schysst i snömodd och lågskor.Avemo skrev:Detta med att det är mycket svårt att byta lampor är tyvärr ingenting unikt för Peugot eller franska bilar. Själv har jag en gång gett upp efter att ha ägnat ett flertal minuter åt att försöka räkna ut hur lampan skulle bytas på en Volvo V50. Det var dagsljus och inte min bil, så jag fortsatte med ett lyse.
Erik
(Om jag inte har helt fel så är S40/V50 väldigt enkel att byta på genom att man lossar en skruv och sedan svänger ut hela armaturen framåt.
Nä, jag säger nog ändå bu för Picasso. Har inte haft någon Cittra men väl tre Renaulter. En ny och två beggade och alla tre har jag haft diverse elkrångel och annat med.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
På V50 är det enklare än en skruv, det är en spak man drar upp sedan svänger man ut hela lamphuset. Annars är Xenon och LED bra alternativ om man hatar att byta lampor. På tal om lampor och franska bilar... Fruns 307 ville ha nya H7 på halvljuset ca var 500mil. För små reflektorer dom inte kyler lamporna så bra var svaret från Peugeot.
Och där kom den igen. Aldrig ägt, men ändå så bestämt övertygad. Om den första Renaulten nu var så dålig, varför köpte du då två till? Renault och Citroën har inget gemensamt annat än att det är franska märken (dock fanns Citroën CX med renaultmotor under en period på 80-talet). Peugeot och Citroën är samma koncern.Maxikatten skrev:
Med ditt resonemang håller Volvo och SAAB samma klass, även BMW och VW.
För övrigt byggdes Xsara Picasso i Spanien, så då får man skylla på spanjorerna för dålig montering.
Nä, det där med att påstå att en produkt är på ett visst sätt bara för den tillverkas eller härstammar från ett visst land är bara dumt.
