q(;^;)pHade en C8 förut, till varje service besök så hade jag alltid en kasse med massa plastdelar från inredningen som hade lossnat.:@
 
Staffans2000
För hundra gubbar- finns det ingen (förutom "ropa") som är nöjd med sin Cittra.De har ju ändå tillverkat bilar sedan 1919.
Numera ser man ju dessa alster titt som tätt i trafiken. Skulle de sälja så många bilar ifall de var så kassa, eller är det så att de nöjda flertalet tiger still?
Hursom helst. jag är jag tacksam för era inlägg. ju mer kött på benen jag har -destå bättre!

Staffan
 
Redigerat:
>För hundra gubbar- finns det ingen som är nöjd med sin Cittra

Jovisst!, Som jag redan sagt så är båda de Peugeot 307 (≈ CItroën C4) jag haft/har av betydligt bättre kvalitet än de Audibilar som föregick den. Där räknar jag inte "känslan" utan antal verkstadsbesök, verkstadsbesökens omfattning och kvalitet (aldrig mer Berners) och funktion. Vad gäller "känslan" så är Audi ett snäpp upp. Vill man betala 100k för att det ska låta på ett visst sätt när man stänger dörren och dessutom är beredd på verkstadskostnader + tid som vida överstiger dem för Citroën/Peugeot så kör tyskt. Annars har jag inga problem att rekommendera fransk bil. Sedan har tydligen forumet bestämt sig för annat och så kan det vara på internet ibland. Det betyder inte att det är sant.
 
När man köper begagnat är det ju oftast priset som är det första man vet. Eftersom franska bilar ofta har lite klent andrahandsvärde kan man få en nyare bil som gått färre mil för samma pengar. Jag har inte haft en Citroën picasso, men jag har haft en Citroën BX och en Renault Laguna. Min uppfattning är att man åker komfortabelt i franska bilar, men det finns andra märken som har bättre kvalitet. Vill du höra omdömen från ägare så titta på följande forum: http://citroenakuten.com/

Erik
 
Lika kul varje gång Citroën kommer på tal. Många har negativa synpunkter trots att de aldrig ägt en Citroën (kinglolle undantagen).

Själv har jag överlevt tolv stycken, fyra i min ägo just nu, varav en är Xsara Picasso -07 2.0 automat. Maken till praktisk bil får man leta efter. Det mesta är så genomtänkt att jag fortfarande blir förvånad när prylar ska stoppas i praktiska fack eller mycket packning ska in. Det negativa är bränsleförbrukningen med aktuell motor och sikten snett framåt som skyms av inte helt genomtänkta A-stolpar. Och sambon som helt saknar bilintresse är lika nöjd.

Det som pajat är att sidospeglarna inte kan vridas in mot bilen med elmotorerna och att lampan som indikerar avstängd airbag glappar (på passagerarsidan för barnstolen, kan stängas av med nyckeln, smidigt).

Min uppfattning är (så klart) att Citroën inte är sämre än någon annan bil.

Det finns en anledning till att det i Europa säljs fler Citroëner än Volvo, Audi, BMW, Toyota m.fl.
 
edvinf skrev:
>För hundra gubbar- finns det ingen som är nöjd med sin Cittra

Jovisst!, Som jag redan sagt så är båda de Peugeot 307 (≈ CItroën C4) jag haft/har av betydligt bättre kvalitet än de Audibilar som föregick den. Där räknar jag inte "känslan" utan antal verkstadsbesök, verkstadsbesökens omfattning och kvalitet (aldrig mer Berners) och funktion. Vad gäller "känslan" så är Audi ett snäpp upp. Vill man betala 100k för att det ska låta på ett visst sätt när man stänger dörren och dessutom är beredd på verkstadskostnader + tid som vida överstiger dem för Citroën/Peugeot så kör tyskt. Annars har jag inga problem att rekommendera fransk bil. Sedan har tydligen forumet bestämt sig för annat och så kan det vara på internet ibland. Det betyder inte att det är sant.
Nej, det brukar ofta vara så att ett forum drar iväg i en viss riktning.

Vet inte så mycket om Citroen, men om det handlar om en bil med mer än 10 000 mil på mätaren måste man förstås vara uppmärksam på hur just det exemplaret skötts och i vilket skick det är. Det är inte fel att ha tillgång till en bra och billig verkstad som kan ta hand om det märket.

Notera också att det finns ett antal Citroen-modeller som går under beteckningen Picasso. Jag tror att du får mer hjälp om du talar om vilken modell som du funderar på att köpa.
 
Statistik ska alltid tolkas med försiktighet. Jag tänker mig att om man "investerar" 300k i en ny BMW är man mer sugen på att sköta service m.m. än om man betalar 150k för en Citroën.
 
platon1980 skrev:
Statistik ska alltid tolkas med försiktighet. Jag tänker mig att om man "investerar" 300k i en ny BMW är man mer sugen på att sköta service m.m. än om man betalar 150k för en Citroën.
Så du menar att om man köper en billig fransk bil så struntar man i servicen men köper man en billig tysk, tjeckisk eller japansk bil så servar man......

Nä franska bilar är generellt sämre men det betyd inte att det är ett dåligt köp bara priset är rätt.
 
edvinf skrev:
>........ Sedan har tydligen forumet bestämt sig för annat och så kan det vara på internet ibland. Det betyder inte att det är sant.
Det finns väl nån oskriven regel som säger att om ett påstående upprepas tillräckligt många gånger så blir det en sanning. Vad gäller citroen så har jag inte ägt någon själv, men har haft märket i min närhet och efter mitten på 90-talet känns det inte som att de är mycket sämre än andra bilar. Jag hade ett tag tre arbetskamrater som körde XM alla tre, deras bilar krånglade aldrig om man frågade, men herrarna ifråga led aldrig brist på samtalsämnen, och i de hypotetiska diskussionerna gällande ev fel som kunde uppstå så visade de sig besitta ganska djupgående kunskaper i bilens uppbyggnad, så jag antar att man får kanske ta även citroenägare med en nypa salt :-) Ett annat uttryck jag hört om citroen är att de är utomordentligt duktiga på att finna tekniskt fulländade lösningar på obefintliga problem, och det kan nog ligga viss sanning i det också .-)
 
Nimajneb skrev:
Så du menar att om man köper en billig fransk bil så struntar man i servicen men köper man en billig tysk, tjeckisk eller japansk bil så servar man......

Nä franska bilar är generellt sämre men det betyd inte att det är ett dåligt köp bara priset är rätt.
Nej det menar jag inte, om du läser mitt inlägg framgår det med all tydlighet att jag jämförde "dyr" BMW med "billig" Citroën.

"Franska bilar är generellt sämre". Än vad? På vilket sätt?
 
platon1980 skrev:
Nej det menar jag inte, om du läser mitt inlägg framgår det med all tydlighet att jag jämförde "dyr" BMW med "billig" Citroën.

"Franska bilar är generellt sämre". Än vad? På vilket sätt?
Japanska och europeiska bilar.
Japanska bilar är driftsäkrast.
Så är det.
 
wanegardh skrev:
Japanska och europeiska bilar.
Japanska bilar är driftsäkrast.
Så är det.
Det är inte alls omöjligt, men jag ställer mig tvivlande till att tvärsäkert påstå att något är på ett visst vis utan att veta.
 
Jag körde för övrigt på en ganska stor dovhind med min Xsara för två vintrar sedan. En av vingarna i kylaremblemet lossnade och det blev en liten bubbla i motorhuven. Några veckor tidigare plockade en arbetskamrat ett rådjur med sin Volvo 740. Den fick bogseras från platsen. Tydligen kan vi då dra slutsatsen att Citroen är mycket säkrare än Volvo att krocka med.:P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.