Byggahus.se
Det här är en fortsättning på en OT-diskussion i en annan tråd (ja, man kan klippa ut ett citat från en annan tråd och få det att länka.
lilytwig lilytwig skrev:
För den som inte riktigt förstår vad ni diskuterar. Hur väljer man med/utan citat. Jag ser bara en knapp "Svara"
Och en ruta med Svara. Vilken är vilken och hur vet man det.
För det första, antingen svarar man i tråden, och då får man en ”ren” ruta att skriva i, eller så klickar man på svara under ett visst inlägg och får med sig det inlägget som citat.

Man kan också markera text i ett inlägg och välja citera och bara få med den delen.
 
Citaten har också två lägen, antingen med eller utan kod runt. Detta byter man mellan genom att klicka på de två hakparenteserna (uppe till höger i appen, kanske på samma ställe i dator).
Skärmdump av ett forum där användaren diskuterar citatfunktionen och hur man svarar på inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar funktionen för att citera meddelanden, med textredigeringsverktyg överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bilden är utan kodsträngar, andra med.

Vill man klistra in ett citat i efterhand (för att det kom X inlägg emellan det man besvarade och ens eget, som var grundfrågan i den OT-diskussion som föranledde den här tråden) så måste man vara i kodläget.

Men man kan dela upp ett citat (om man vill svara stycke för stycke) bara genom att ställa markören där man vill bryta och trycka på Enter på tangentbordet. Mycket praktiskt!

Man kan också korta ner citat (eller förvanska dem) oavsett vilket läge man är i.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men man kan dela upp ett citat (om man vill svara stycke för stycke) bara genom att ställa markören där man vill bryta och trycka på Enter på tangentbordet. Mycket praktiskt!
Så länge man inte är i kodläget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kodläget finns inte i mobilversionen vad jag kan se. I det andra läger är det svårt att förstå vad som händer. Ny text blir formaterat som citat när jag kortat ner citat tex.
 
Jo, men det är ett klick längre bort. Du får klicka på A:et nere till vänster då. Då får du upp lite mer funktioner.
Forumtrådsredigerare med öppet textfält, citat, formatverktyg, och skicka-knapp i mobilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men det är ett klick längre bort. Du får klicka på A:et nere till vänster då. Då får du upp lite mer funktioner.
[bild]
Detta iklickade A håller dessutom i sig, så man behöver bara göra det en gång (om man inte slår av det igen vill säga).
 
Okej, det var inte självinstruerande direkt. Då blir det något lättare att få fason på inlägg.
 
Nej, inte jätteintuitivt. Ett par saker vet jag att även @Per Eskilsson hade dålig koll på när vi först diskuterade det. Men så är det förstås med plugin-grejer – de är standardiserade och inte alltid precis vad man söker.

Sp kanslke kan vi ge tips om hur det kan tweakas här.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag bryter frekvent mot dessa regler och har hittills klarat mig ostraffad. 😀 Och jag gissade att mitt inlägg råkade hamna mellan det du syftade på och ditt inlägg så "Nemas Problemas". 😀
Det går bra att redigera bort ett onödigt citat i efterhand om någon har lyckats hinna emellan med en kommentar som gör att entropin blir onödigt stor. (Klicka på "Redigera", och radera citatet).

Det går också bra att redigera dit ett citat i efterhand om det skulle vara så att läsbarheten för tråddeltagarna skulle öka då. (Högerklicka på "Svara" under det inlägg man vill citera och öppna i ett nytt fönster, eller ny flik; kopiera citatet och klistra in det i kommentaren man nyss skrev).

En bra finess som saknas är generella bakåt- och framåtlänkar mellan inlägg. En bakåtlänk får man förvisso när man citerar, men om man svarar utan att citera saknas bakåtlänk. Jag tycker att bakåtlänkar alltid ska skapas när man svarar oavsett om man citerar eller inte.

Framåtlänkar vore också bra. Då kan man se om någon redan har svarat på ett inlägg och kan snabbt kolla om det finns något som man själv kan tillföra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.