Tjena! Äntligen fått bygglov för mitt garage! Gjort det helt utan bärande väggar invändigt med en saftig limträ istället.
Jag söker nu efter tips och trix för vårt garage. Själva byggnaden designen, dörrar/fönster osv. Är satt så ingen idé att komma med några smarta idéer där, de tåget har redan gått tyvärr…
Vi har två bilar, just nu bara en på el. Men kommer sätta två laddboxar för framtiden. Kommer nog sätta dem på uttervägg för att slippa ha en stolpe eller något från taket. Vill gärna ha fri höjd överallt för att maxa ytan. Sedan är det arbetsbänk en frys, arbetsredskap och någon typ av förvaring av plastlådor vinterkläder osv.
Hjälp mig gärna att spåna! Något jag absolut inte borde göra eller något som ni ångrar att ni själva inte gjorde?
Porten kommer vara en dubbel elektrisk. Båda dörrarna kommer ha en Yale på sig.
Tacksam för all hjälp!
Jag söker nu efter tips och trix för vårt garage. Själva byggnaden designen, dörrar/fönster osv. Är satt så ingen idé att komma med några smarta idéer där, de tåget har redan gått tyvärr…
Vi har två bilar, just nu bara en på el. Men kommer sätta två laddboxar för framtiden. Kommer nog sätta dem på uttervägg för att slippa ha en stolpe eller något från taket. Vill gärna ha fri höjd överallt för att maxa ytan. Sedan är det arbetsbänk en frys, arbetsredskap och någon typ av förvaring av plastlådor vinterkläder osv.
Hjälp mig gärna att spåna! Något jag absolut inte borde göra eller något som ni ångrar att ni själva inte gjorde?
Porten kommer vara en dubbel elektrisk. Båda dörrarna kommer ha en Yale på sig.
Tacksam för all hjälp!
Jag skulle sätta boxen och se till så att laddkabeln från åtminstone en av dem går att dra ut till en bil som står på uppfarten. Om det sker genom att dra den under garageporten, genom ett hål i väggen eller liknande är mindre viktigt.F Fågla skrev:
Det kommer vara trevligt den dagen du får besök som vill ladda eller du bara vill parkera bilen utomhus för att du håller på att måla om fasadbrädor inne i garaget, håller på och skruvar i den andra bilen eller använder halva garaget som snickeri (eller vad det nu kan vara som är ivägen inne).
Och försöka se till att placeringen (eller kabellängden) gör att du kan ladda bilen/bilarna oavsett vart uttaget på bilen sitter i framtiden. Alltså, föreställ dig fyra olika bilar, en med uttaget i varje hörn, hur drar du kabeln till vardera hörn från din tänkta placering av laddboxen? Kan du hänga upp den i närheten av det uttaget så du slipper rulla kabeln in och ut flera meter varje gång?
Sätt en laddstolpe/uttag på.utsidan istället för att dra ut en kabel. Passa på att sätta några 230 och ett 400 v.
Många eluttag, både 230 och 400 v på insidan.
Belysning.
Allmän, starkare än normal rumsbelysning och förberett för riktad arbetsbelysning.
Fast vid tänker du göra för något i garaget.?
Många eluttag, både 230 och 400 v på insidan.
Belysning.
Allmän, starkare än normal rumsbelysning och förberett för riktad arbetsbelysning.
Fast vid tänker du göra för något i garaget.?
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
321 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 187 inlägg
Jag har satt laddboxen på insidan mellan portarna i vårt dubbelgarage.
När vi kör in bilen i vänster port så hamnar boxen precis bredvid bilens laddlucka höger bak.
Ställer vi den på uppfarten så backar vi upp i höger ruta och drar sladden under porten ut.
När vi kör in bilen i vänster port så hamnar boxen precis bredvid bilens laddlucka höger bak.
Ställer vi den på uppfarten så backar vi upp i höger ruta och drar sladden under porten ut.
Ja två lådor.tveksamt skrev:
Slippa dra sladd från insidan och kunna ha den där det är enklast att ladda. Utomhusladdaren kan t ex sitta en bit från garaget då man har minst 6 m ut till gatan.
Precis så gör vi, eller vi har laddluckan på annat ställe då men vi har så lång sladd att vi kan hänga upp den i garaget så att den sitter precis vid laddluckan utan att vara ivägen. Mycket nöjd.13th Marine skrev:
Det är ju värt att beakta om man gillar den iden bättre, själv skulle jag inte välja det alternativet i TS situation, speciellt inte om laddaren skulle sitta på en ny stolpe utomhus, en till sak någon kan råka köra på, öppna dörren i, krångla runt med gräsklipparen etc.Z z_bumbi skrev:
Att redan från byggnationen sätta in en isolerad lucka eller liknande (om det inte går att dra sladden under porten) ser jag som klart fördelaktigt, men jag är mycket medveten om att det är en smaksak och beroende på omständigheterna.
TS bör i alla fall fundera på hur bästa lösningen kan utformas där.
Ny elcentral till huset kommer sitta här ute, så inte jobbat att dra ”in” kablage till laddstolpe. Plus att jag laddar bara bilen på natten och då vill jag ha den i garaget.Z z_bumbi skrev:
Främst förvaring då vi saknar det i huset och inget i övrigt på tomten. Någonstans att ha alla verktyg och stor arbetsbänk.
Whose idea was it to have the entrance gate on the "back" wall of the garage? What nonsense. For example, during heavy snowfall, when you need to manually remove snow from the roof, will you throw it in front of the gate? It would also look better if the wall with the gate was higher.
Gissningsvis beror det på fönstret på fasaden som man vill ha lite marginal till. Snön kan man alltid, om man behöver, kasta ut åt sidan.
Naturligtvis hade det varit optimalt att ha lutningen åt andra hållet men man kan inte alltid få vad man vill. Lättare med takskjutport på denna ledden också, mindre plats i taket som försvinner.
Naturligtvis hade det varit optimalt att ha lutningen åt andra hållet men man kan inte alltid få vad man vill. Lättare med takskjutport på denna ledden också, mindre plats i taket som försvinner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden