BaJag skall installera en vägghängd wc i mitt ganska lilla badrum. Badrummet är helt strippat så jag har fria händer vad gäller var jag drar avlopp mm. Stolen skall sitta mot en vägg som är en skorstensstock = förmodligen ganska stark. Jag skulle helst inte vilja ha en låda bakom (för fixturen) och funderar nu på om man kan skruva toan direkt på väggen (vet dock inte om man då får svårt med avloppskröken) och sätta cisternen högt upp på väggen. Jag vet att det kanske låter som en engelsk toa, men jag vill att känslan när man spolar skall vara som om cisternen satt bakom precis som på en vanlig vägghängd toa.
Finns det någon lösning som denna som fungerar? Optimalt skulle då toaletten endast sticka ut 50 cm från murstocken istället för de 70 som det skulle bli om jag har en vanlig fixtur bakom.

Krilleman
Avloppet är fortfarande 110mm (130mm över muffen) som ska in i murstocken då. Hade du tänkt att mura in den då?

Hur tänkte du lösa det hela med fuktspärren som ska finnas för dessa inbyggnadsvarianter? Och även ej att förglömma ventileringen av detta utrymme!

Att cisternen sitter som den sitter på dessa har, som du antagligen förstår, en anledning.

Personligen skulle jag inte vilja mejsla ur 15cm ur min murstock.

Går det inte att ändra placeringen för enklare montage av WC?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.