Sittställning
Nu går min pump alltid på läge 3 vilket är 99 watt?

men då menar du att nya pumpar har samma eller bättre flöde för höften av effekten
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Om man fipplar med cirkulationen i ett värmesystem så får man fort effektförluster långt större än 45W.
Man vinner några Watt på cirkulationen men förlorar kW på värmen i systemet.
Effektförlust på kW på grund av minskad cirkulation? Var tar all den effekten vägen menar du?
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Om man fipplar med cirkulationen i ett värmesystem så får man fort effektförluster långt större än 45W.
Man vinner några Watt på cirkulationen men förlorar kW på värmen i systemet.
Varför kör du inte på 60W? Du kan nog tjäna några kW på det.
Svarar TS istället...
Klart du ska byta CP till en modern som gör jobbet bättre till mindre kostnad. Ev BLE samt display gör livet lättare.
 
Nej det har de inte. Men i allmänhet behövs inte det trycket. Nya pumpar reglerar efter behov.
 
Jo man kan byta pump för några tusen för att spara några hundra = ebberöds bank.

Vinsten är som att byta en glödlampa.
 
Nu är ju inte livslängden ett år….
 
Sittställning
L largab skrev:
Varför kör du inte på 60W? Du kan nog tjäna några kW på det.
Svarar TS istället...
Klart du ska byta CP till en modern som gör jobbet bättre till mindre kostnad. Ev BLE samt display gör livet lättare.
Får högt delta, därför jag letar efter en ny pump också. Har köpt nya flexslang så ville jag egentligen byta pump samtidigt när man ändå är igång.

Grundfos alpha 2 25/60 130 känns som ett bra alternativ. Jag såg dock att Biltemas pump hade någon smart funktion också men jag vill nog hellre ha märkes pump.

Någon som kan rekommendera en prisvärd ble är väl inte direkt krav men roligt att kunna leka med
 
B
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jo man kan byta pump för några tusen för att spara några hundra = ebberöds bank.

Vinsten är som att byta en glödlampa.
Liknelsen stämmer bra. En ledlampa är så effektiv jämfört med en traditionell glödlampa, att det är bättre att kasta glödlampan trots att den fungerar.

I ts fall drar pumpen 99W, vilket är el för ungefär 1000kr per år. Jag kan tänka mig att detta kan halveras i alla fall, förmodligen är ännu större besparing möjlig. Och då blir det rimligt att byta cirkpump även om den gamla fungerar. Paybacktiden blir rimlig, i alla fall om man köper en bra pump på ebay/amazon och gör bytet själv. 3-5 år känns som en trolig payback.

Min pump drar ungefär 22W. Den är inte supereffektiv och 12år gammal. men det beror ju på hus, dimension på rör med mera hur lågt man komma ner i besparing.
 
B BSOD skrev:
Liknelsen stämmer bra. En ledlampa är så effektiv jämfört med en traditionell glödlampa, att det är bättre att kasta glödlampan trots att den fungerar.

I ts fall drar pumpen 99W, vilket är el för ungefär 1000kr per år. Jag kan tänka mig att detta kan halveras i alla fall, förmodligen är ännu större besparing möjlig. Och då blir det rimligt att byta cirkpump även om den gamla fungerar. Paybacktiden blir rimlig, i alla fall om man köper en bra pump på ebay/amazon och gör bytet själv. 3-5 år känns som en trolig payback.

Min pump drar ungefär 22W. Den är inte supereffektiv och 12år gammal. men det beror ju på hus, dimension på rör med mera hur lågt man komma ner i besparing.
Alla dom 99 w pumpen drar blir väl värme som hamnar i vattnet?
 
B
Jo visst är det så. Men om man inte har elpanna så är det dyr värme
 
Sittställning
Har jordvärme, men det får kosta lite om det halverar min kostnad. Har också solceller med lång ROI så jag är inte så känslig för snabb återbetalningstid :)
 
Det är inte bara den steglösa "intelligensen" som gör att man kan få besparing.

Det finns krav på verkningsgrad som även nu gäller på den totala verkningsgraden. (hyd och mek verkningsgrad.)
Så med största sannolikhet så drar en ny pump mindre än en gammal vid samma driftpunkt och allt annat lika.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Men vilka pumpar som är kompatibla med min panna skulle man rekommendera ? Någon som kan tillräckligt om dom olika och kan spotta ut något trevliga modeller som är prisvärda ? :D
 
Nja, vilka som är prisvärda har jag definitivt inte svarat på. Det undrar jag med. Är de billiga på typ jula och biltema prisvärda. Eller är de dyrare från vilo och gurndfos klart bättre?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.