8 564 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Cirkulationspump med display, varför !?
Varför kör du inte på 60W? Du kan nog tjäna några kW på det.MRLINDELL skrev:
Svarar TS istället...
Klart du ska byta CP till en modern som gör jobbet bättre till mindre kostnad. Ev BLE samt display gör livet lättare.
Nej det har de inte. Men i allmänhet behövs inte det trycket. Nya pumpar reglerar efter behov.
Nu är ju inte livslängden ett år….
Får högt delta, därför jag letar efter en ny pump också. Har köpt nya flexslang så ville jag egentligen byta pump samtidigt när man ändå är igång.L largab skrev:
Grundfos alpha 2 25/60 130 känns som ett bra alternativ. Jag såg dock att Biltemas pump hade någon smart funktion också men jag vill nog hellre ha märkes pump.
Någon som kan rekommendera en prisvärd ble är väl inte direkt krav men roligt att kunna leka med
Liknelsen stämmer bra. En ledlampa är så effektiv jämfört med en traditionell glödlampa, att det är bättre att kasta glödlampan trots att den fungerar.MRLINDELL skrev:
I ts fall drar pumpen 99W, vilket är el för ungefär 1000kr per år. Jag kan tänka mig att detta kan halveras i alla fall, förmodligen är ännu större besparing möjlig. Och då blir det rimligt att byta cirkpump även om den gamla fungerar. Paybacktiden blir rimlig, i alla fall om man köper en bra pump på ebay/amazon och gör bytet själv. 3-5 år känns som en trolig payback.
Min pump drar ungefär 22W. Den är inte supereffektiv och 12år gammal. men det beror ju på hus, dimension på rör med mera hur lågt man komma ner i besparing.
Alla dom 99 w pumpen drar blir väl värme som hamnar i vattnet?B BSOD skrev:Liknelsen stämmer bra. En ledlampa är så effektiv jämfört med en traditionell glödlampa, att det är bättre att kasta glödlampan trots att den fungerar.
I ts fall drar pumpen 99W, vilket är el för ungefär 1000kr per år. Jag kan tänka mig att detta kan halveras i alla fall, förmodligen är ännu större besparing möjlig. Och då blir det rimligt att byta cirkpump även om den gamla fungerar. Paybacktiden blir rimlig, i alla fall om man köper en bra pump på ebay/amazon och gör bytet själv. 3-5 år känns som en trolig payback.
Min pump drar ungefär 22W. Den är inte supereffektiv och 12år gammal. men det beror ju på hus, dimension på rör med mera hur lågt man komma ner i besparing.
Det är inte bara den steglösa "intelligensen" som gör att man kan få besparing.
Det finns krav på verkningsgrad som även nu gäller på den totala verkningsgraden. (hyd och mek verkningsgrad.)
Så med största sannolikhet så drar en ny pump mindre än en gammal vid samma driftpunkt och allt annat lika.
Det finns krav på verkningsgrad som även nu gäller på den totala verkningsgraden. (hyd och mek verkningsgrad.)
Så med största sannolikhet så drar en ny pump mindre än en gammal vid samma driftpunkt och allt annat lika.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Du fick väl det besvarat av @Daniel 109 i inlägg #3;
https://www.byggahus.se/forum/threads/cirkulationspump-med-display-varfoer.433961/#post-4456691

https://www.byggahus.se/forum/threads/cirkulationspump-med-display-varfoer.433961/#post-4456691
Nja, vilka som är prisvärda har jag definitivt inte svarat på. Det undrar jag med. Är de billiga på typ jula och biltema prisvärda. Eller är de dyrare från vilo och gurndfos klart bättre?