Hej!
Behöver byta fläktaggregat.
Sitter ett Svenska fläkt från 50 talet och behöver byta motor alternativt hela aggregatet.
Känner någon till detta gamla aggregat?
Det är fjärrvärme kopplat till vvx luft/vatten och rumsluft värms och trycks genom kanaler i plattan ut i springor i golvlister.
Behöver byta fläktaggregat.
Sitter ett Svenska fläkt från 50 talet och behöver byta motor alternativt hela aggregatet.
Känner någon till detta gamla aggregat?
Det är fjärrvärme kopplat till vvx luft/vatten och rumsluft värms och trycks genom kanaler i plattan ut i springor i golvlister.
Provade du med att försöka snurra igång den samtidigt för hand? Om det funkar så är nog värdet något för litet för en mer sliten fläkt utan då kanske 10uf eller högre funka. Annars kan man misstänka att någon lindning brunnit. Om jag räknar så får jag 11uf i drift, kanske hade deras räknesticka hade nån bugg på den tiden 
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har försökt att kicka igång den men den är helt stum med spänning på😱H Håbbe01 skrev:Provade du med att försöka snurra igång den samtidigt för hand? Om det funkar så är nog värdet något för litet för en mer sliten fläkt utan då kanske 10uf eller högre funka. Annars kan man misstänka att någon lindning brunnit. Om jag räknar så får jag 11uf i drift, kanske hade deras räknesticka hade nån bugg på den tiden![]()
Snurrar lätt när den är avstängd.
Har provat med en 10uf 450V men ingen skillnad
Om motorn inte går att få igång så går det att byta fläktarna mot passande radialfläktar.
Sök på termovent så finns det en tråd om det värmesystemet på forumet
Sök på termovent så finns det en tråd om det värmesystemet på forumet
Grymt! Tack för hjälpen!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden