Hej!
Behöver byta fläktaggregat.
Sitter ett Svenska fläkt från 50 talet och behöver byta motor alternativt hela aggregatet.
Känner någon till detta gamla aggregat?
Det är fjärrvärme kopplat till vvx luft/vatten och rumsluft värms och trycks genom kanaler i plattan ut i springor i golvlister.
 
  • Gammalt fläktaggregat från Svenska Fläktfabriken med blå etikett, tillverkningsnummer 307 1238-6, typ ALV-9 N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fläktaggregat från 1950-talet, öppnat för visning, med verktyg på golvet bredvid för reparation eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fläktaggregat med synliga kablar och fläktblad, troligtvis från 50-talet, behöver utbytas enligt medföljande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på äldre fläktmotor från ASEA med specifikationer som 110 W, 220 V och 0,85 A, monterad i ett gammalt fläktaggregat från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en märklig manick. Startar inte motorn? Eller låter den illa
 
H Håbbe01 skrev:
Det var en märklig manick. Startar inte motorn? Eller låter den illa
Motorn står stilla och brummar rätt så högt när man försöker.
Hoppades att det var kondingen men byte gjorde ingen skillnad.
 
Kondnigen verkar vara på 7uF och 320V om man skal tro skylten. Är det den som ligger ovanpå med svart sladd?
 
H Håbbe01 skrev:
Kondnigen verkar vara på 7uF och 320V om man skal tro skylten. Är det den som ligger ovanpå med svart sladd?
Ja. Skaplig kvalitet 😳 original från 50-talet.
Köpte en ny med samma värden men det ville inte ändå.
 
Provade du med att försöka snurra igång den samtidigt för hand? Om det funkar så är nog värdet något för litet för en mer sliten fläkt utan då kanske 10uf eller högre funka. Annars kan man misstänka att någon lindning brunnit. Om jag räknar så får jag 11uf i drift, kanske hade deras räknesticka hade nån bugg på den tiden :)
 
H Håbbe01 skrev:
Provade du med att försöka snurra igång den samtidigt för hand? Om det funkar så är nog värdet något för litet för en mer sliten fläkt utan då kanske 10uf eller högre funka. Annars kan man misstänka att någon lindning brunnit. Om jag räknar så får jag 11uf i drift, kanske hade deras räknesticka hade nån bugg på den tiden :)
Har försökt att kicka igång den men den är helt stum med spänning på😱
Snurrar lätt när den är avstängd.
Har provat med en 10uf 450V men ingen skillnad
 
Låter mer som om nån lindning lagt av, går säkert och ohm mäta fram på plinten, bör vara någorlunda lika på 3 faser
 
Om motorn inte går att få igång så går det att byta fläktarna mot passande radialfläktar.

Sök på termovent så finns det en tråd om det värmesystemet på forumet
 
  • Gilla
diddekicke
  • Laddar…
Grymt! Tack för hjälpen!!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.