362 läst ·
12 svar
362 läst
12 svar
Redskapsbod/förråd
Gokväll,
Håller på och bygger en redskapsbod/förråd för lite spadar, krattor, sopkvastar och diverse uteleksaker till dottern. Oisolerat. Två frågor.
1. Tänkte skiva väggarna invändigt för att underlätta uppsättning av diverse krokar och hyllor. Är det plyfa som gäller?
2. Vill kunna låsa utrymmet men gärna slippa hänglås och nycklar som får fötter. Ska man behöva fräsa i reglarna för att få in en yale eller finns det några smidiga alternativ?
Håller på och bygger en redskapsbod/förråd för lite spadar, krattor, sopkvastar och diverse uteleksaker till dottern. Oisolerat. Två frågor.
1. Tänkte skiva väggarna invändigt för att underlätta uppsättning av diverse krokar och hyllor. Är det plyfa som gäller?
2. Vill kunna låsa utrymmet men gärna slippa hänglås och nycklar som får fötter. Ska man behöva fräsa i reglarna för att få in en yale eller finns det några smidiga alternativ?
Yale kan ha lite problem med batterierna i ouppvärmda utrymmen. Läs på om det innan du handlar.
Det är inget komplicerat dörrbygge. Det ska bli en rektangel av 45x70 runtom, med snesträva och panel på utsidan. Boden är byggd uppepå en altan så jag har inte valt panel än. Altan är nybyggd med tryckt trall 28x120 på golvet, blir det snyggt med trall som panel möjligen?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Då funkar ett hänglås bäst till din dörr .P pbh.e skrev:
Ang att bygga förrådet av impregnerat virke så luktar detta , under lååång tid .
Byggde själv en trälåda med lock av trallvirke .
Jag har inte märkt någon extra lukt av tryckt virke men det virket har legat i minst två år och linoljedoften döljer mycket. I en ventilerad byggnad så torkar virket snabbt om det nu är fuktigt trä som har märkts. Har man inte bra ventilation så luktar det mesta samt så rostar verktygen snabbare.
(Jag hade ingen annan anledning att välja tryckt virke än att det var billigt)
(Jag hade ingen annan anledning att välja tryckt virke än att det var billigt)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Klicka här för att svara