Gokväll,

Håller på och bygger en redskapsbod/förråd för lite spadar, krattor, sopkvastar och diverse uteleksaker till dottern. Oisolerat. Två frågor.

1. Tänkte skiva väggarna invändigt för att underlätta uppsättning av diverse krokar och hyllor. Är det plyfa som gäller?

2. Vill kunna låsa utrymmet men gärna slippa hänglås och nycklar som får fötter. Ska man behöva fräsa i reglarna för att få in en yale eller finns det några smidiga alternativ?

1. Det är ett trevligt (men ganska dyrbart alternativ)

2. En ytterdörr med ordentligt lås tycker jag du ska ha, känns en ny för kostsam kan du fundera på en begagnad.

Tomture61
Plyfa blir enkelt och snabbt , råspont blir billigare men mer jobb (ser bättre ut också)
Vet ej storleken på din bod eller hur dörren är konstruerad .
Finns hänglås med kombination .

Att hänga redskapen mellan reglarna ger dels mer plats men framför allt så minskar risken för att man hakar i dem när man gör något annat.
Sen är det lättare att komma åt getingbo om det är öppet.

Eller så sätter du några kortlingar mellan reglar på lämplig höjd, man tar det som "kanske" finns liggande och kan vara av mindre dimension. Sätt den breda ytan som sida för att skruva krokar, etc.

Yale kan ha lite problem med batterierna i ouppvärmda utrymmen. Läs på om det innan du handlar.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Plyfa blir enkelt och snabbt , råspont blir billigare men mer jobb (ser bättre ut också)
Vet ej storleken på din bod eller hur dörren är konstruerad .
Finns hänglås med kombination .
Det är inget komplicerat dörrbygge. Det ska bli en rektangel av 45x70 runtom, med snesträva och panel på utsidan. Boden är byggd uppepå en altan så jag har inte valt panel än. Altan är nybyggd med tryckt trall 28x120 på golvet, blir det snyggt med trall som panel möjligen?

Tomture61
P pbh.e skrev:
Det är inget komplicerat dörrbygge. Det ska bli en rektangel av 45x70 runtom, med snesträva och panel på utsidan. Boden är byggd uppepå en altan så jag har inte valt panel än. Altan är nybyggd med tryckt trall 28x120 på golvet, blir det snyggt med trall som panel möjligen?
Då funkar ett hänglås bäst till din dörr .
Ang att bygga förrådet av impregnerat virke så luktar detta , under lååång tid .
Byggde själv en trälåda med lock av trallvirke .

Då funkar ett hänglås bäst till din dörr .
Ang att bygga förrådet av impregnerat virke så luktar detta , under lååång tid .
Byggde själv en trälåda med lock av trallvirke .
Menar du att det luktar invändigt?

Tomture61
P pbh.e skrev:
Menar du att det luktar invändigt?
Ja , mycket .

Ja , mycket .
Hm. Men om man struntar i att göra det tätt då?

Jag har inte märkt någon extra lukt av tryckt virke men det virket har legat i minst två år och linoljedoften döljer mycket. I en ventilerad byggnad så torkar virket snabbt om det nu är fuktigt trä som har märkts. Har man inte bra ventilation så luktar det mesta samt så rostar verktygen snabbare.

(Jag hade ingen annan anledning att välja tryckt virke än att det var billigt)

Tomture61
P pbh.e skrev:
Hm. Men om man struntar i att göra det tätt då?
Spelar ingen roll , min trälåda står ju utomhus med ngr mm mellanrum mellan trallvirket .
Nu 15 år senare så kan man skönja en viss lukt .
Står skyddad från nederbörd .
Har även haft olja på in/utsida .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.