P=I x U ;)
Fler I färre U blir tyngre batteri.
Så U = V och I = A
Kolla på en bostad, 400V in för att slippa grov area på kopparn/ kabel. Man vill upp i spänning för att minska förlusterna, även kilon på batterier, dock är det svårt med kontrollen av alla celler i ett batteri, det blir en dyrare historia. Men en Tesla har väldigt hög spänning totalt i alla sina celler. Det sparar vikt på batterier och framledning av effekten.

Norrtull Norrtull skrev:
P=I x U ;)
Så U = V och I = A
Kolla på en bostad, 400V in för att slippa grov area på kopparn/ kabel. Man vill upp i spänning för att minska förlusterna, även kilon på batterier, dock är det svårt med kontrollen av alla celler i ett batteri, det blir en dyrare historia. Men en Tesla har väldigt hög spänning totalt i alla sina celler. Det sparar vikt på batterier och framledning av effekten.
Det är inte batteriet som blir så mycket lättare när det seriekopplas isf parallellkopplas. Ledarnas tvärsnitt kan minskas iom lägre ström för samma effektuttag och eftersom värmeförlusterna är proportionella mot strömmen i kvadrat ger det fördelar mest på verktyget/elmaskinen.

Spänningen i Teslas celler är varken högre eller lägre än någon annans med samma kemi, tror du missuppfattat hur serie- och parallellkoppling fungerar ;)

Redigerat:
Norrtull Norrtull skrev:
P=I x U ;)
Så U = V och I = A
Vad ska du cirkelsåga, som kräver sådan effekt med låga förluster? ;)
Du är med på att med 2 batterier så hinner du typ alltid ladda ett medans det andra används. Laddarna fyller ett batteri till 80% på 30-40min och kanske snabbare.
Själv uppskattar jag hellre skenkompatibelitet eller systemtänk före 4kW ut på klingan.

Men precis som att man ska dricka den öl man gillar tycker jag man ska köpa det elverktyg som passar ens behov bäst. :cool:

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vill bara inte köpa nån ”skit” grej, utan hitta ett system som vi skrev ovan. Ingen tillverkar har det bästa av alla verktygen, det är jag fullt medveten om. Speciellt om vi tittar på vad min plånbok kan köpa
Men vill inte köpa flera system bara för att en är bäst på sågar, nästa är bäst på dragare. Ja ni fattar
Utan hitta något som duger rakt igenom, till vettiga pengar. Och nu måste jag ha en cirkelsåg, och frågan va väl främst klingan till höger eller vänster.
Jag gillade klingan till vänster när man frisågar, iom det va lätt att se sträcket jag sågade efter, provade kort efter en med klingan till höger och det kändes lite avigt genast.
Tackar för allas input, nu blir det till att leta maskin med klingan till …………vänster!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad ska du cirkelsåga, som kräver sådan effekt med låga förluster? ;)
Du är med på att med 2 batterier så hinner du typ alltid ladda ett medans det andra används. Laddarna fyller ett batteri till 80% på 30-40min och kanske snabbare.
Själv uppskattar jag hellre skenkompatibelitet eller systemtänk före 4kW ut på klingan.

Men precis som att man ska dricka den öl man gillar tycker jag man ska köpa det elverktyg som passar ens behov bäst. :cool:
Och som alla nybörjare i ölvärlden, börjar man dricka IPA, för att sedan gå vidare till öl som har en mer normal ale smak. Eller hur blev det för dig?

har haft en stor dyr ölsamling för 10år sedan, har några juveler kvar än, sånt som tål lagring.

nanowire nanowire skrev:
Det är inte batteriet som blir så mycket lättare när det seriekopplas isf parallellkopplas. Ledarnas tvärsnitt kan minskas iom lägre ström för samma effektuttag och eftersom värmeförlusterna är proportionella mot strömmen i kvadrat ger det fördelar mest på verktyget/elmaskinen.

Spänningen i Teslas celler är varken högre eller lägre än någon annans med samma kemi, tror du missuppfattat hur serie- och parallellkoppling fungerar ;)
Små litiumjonbatterier eller titaniumjon batterier har visserligen inte högre spänning, men dom är mindre och lättare än billiga litiumbatterier, sen hur styrningen sköts och hanteringen/roteringen av nyttjandet av celler i batteriet är hemligheten. Mjorå, kommer nog hyggligt ihåg min gamla ellära. Jobbar ganska nära den världen, men det tar vi i en annan tråd

Norrtull Norrtull skrev:
Små litiumjonbatterier eller titaniumjon batterier har visserligen inte högre spänning, men dom är mindre och lättare än billiga litiumbatterier, sen hur styrningen sköts och hanteringen/roteringen av nyttjandet av celler i batteriet är hemligheten. Mjorå, kommer nog hyggligt ihåg min gamla ellära. Jobbar ganska nära den världen, men det tar vi i en annan tråd
”Titaniumjon”-batterier finns inte på marknaden men gissar att du blandat ihop det och menade Li-jonbatt. med litiumtitanatoxid-katod. Litiumbatterier är väldigt energitäta primärbatterier, icke-laddbara, som inte har något med elfordon eller verktyg att göra utan används tex i hörapparater.
Du kan uppenbarligen inte mycket om Li-jonbatterier, eller andra batterikemier heller för den delen, men det gör inget, det är komplicerat :)

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Vill bara inte köpa nån ”skit” grej, utan hitta ett system som vi skrev ovan. Ingen tillverkar har det bästa av alla verktygen, det är jag fullt medveten om. Speciellt om vi tittar på vad min plånbok kan köpa
Men vill inte köpa flera system bara för att en är bäst på sågar, nästa är bäst på dragare. Ja ni fattar
Utan hitta något som duger rakt igenom, till vettiga pengar. Och nu måste jag ha en cirkelsåg, och frågan va väl främst klingan till höger eller vänster.
Jag gillade klingan till vänster när man frisågar, iom det va lätt att se sträcket jag sågade efter, provade kort efter en med klingan till höger och det kändes lite avigt genast.
Tackar för allas input, nu blir det till att leta maskin med klingan till …………vänster!
Tillbaka till cirkelsåg så tycker jag det är väldigt bra att kunna gera regelvirke i 45 grader och då krävs vanligen över typ 65 mm sågdjup. Klyvkniv och klingskydd som är enkel att fälla upp är också viktigt vid frisågning.

Jag håller hårt på att det skall vara sladd på handcirkelsågen. Klyvkniv skall det också vara. Har själv en 10 år gammal Makita av den större modellen och den är jag nöjd med.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Den här kanske? Ett 5 Ah batteri och laddare till pris under 2000:- är väl rätt bra.
[länk]
Jag tror det är varianten utan skenkompatibelitet dock, annonsen känns lite rörig, på ett ställe står det 2 batterier och på ett annat 1st. :thinking:
Dess artikelnummer talar för modellen utan G på slutet, G är för skena.
Det kan dock vara ett bra pris, trots ovanstående. (y)

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kom ihåg att batterimaskiner är varmvädersmaskiner. Redan vid -15 blir det att såga för hand.

H heimlaga skrev:
Kom ihåg att batterimaskiner är varmvädersmaskiner. Redan vid -15 blir det att såga för hand.
Många "nöjessnickrar" nog inte utomhus då.
Och så länge du håller batteriet varmt tills det är dags att använda bör du hinna med några kap eller skruv, samtidigt som du har batteri på laddning.

<Edit>
Vilka moderna batterier är det du grundar ovanstående på?

Redigerat:
Rickard.
H heimlaga skrev:
Kom ihåg att batterimaskiner är varmvädersmaskiner.

Nej det stämmer inte. Visst tappar dom kapacitet i kyla så man får byta batteri oftare men jag tar varken fram fogsvansen eller skruvmejseln oavsett temp. I -30° går det fortfarande helt okej att jobba med nya batterimaskiner (har såklart inte testat alla märken)

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De alstrar värme så länge en använder dem. En kan ju ha något batteri innan för jackan så det håller värmen vid paus när det är riktigt kallt. Jag klöv frusna reglar vid -14 här om dagen och det var inget problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.