3 775 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Cirkelsåg
Sida 1 av 2
Stora frågan, för en budget på 4-5k vad ska man köpa. Har ingen serie med batterier att falla tillbaka på utan tänkte börja om på nytt.
Sen ser jag att klingan börjat hamna på vänster sida istället för höger, vilket känns mera rätt för mig som högerhands användare.
Sen ser jag att klingan börjat hamna på vänster sida istället för höger, vilket känns mera rätt för mig som högerhands användare.
Vad ska sågas, tänker du skena, batteri?Norrtull skrev:
Höger eller vänster debatteras då och då, och det slutar med att vi är oense.
Jag själv är högerhänt och föredrar klingan till höger, kör man utan dammsugare sprutar spånet åt den sidan klingan sitter på, sen känns det säkrare med klingan från kroppen.
Säljs inte längre, utgått för längesen.Norrtull skrev:
Här ser du aktuella Bosch battericirklar.
https://www.bosch-professional.com/se/sv/cirkelsagar-207885-ocs-c/
Som sagt, klarar mig utan ”stöd” för skena. Bara undrar vad som ska börja samlas på. Dvs batterisystem mm. Då alla andra maskiner kommer vara av samma märke. Har sneglat lite på några röd-svarta och några gul-svarta. 
Kläm och känn, om du har några butiker i din närhet.Norrtull skrev:
Känn vad som passar din hand. Är du i den prisklassen du nämner får du bra grejer på.
Eftersom det gäller mer än bara en ny såg, även batteriplattform, så skulle jag definitivt välja Japan eller Tyskland.
Metabo och Hikoki för 18/36 V och Bosch 12 V råkar vara det jag använder. Och om jag var tvungen att börja om skulle jag välja precis samma igen

Metabo och Hikoki för 18/36 V och Bosch 12 V råkar vara det jag använder. Och om jag var tvungen att börja om skulle jag välja precis samma igen
Jag som tänkte USA grejer, e Japan bättre?
Har en gammal panasonic dragare idag som säkert har 10år minst på nacken, funkar perfekt fortfarande.
Hikoki har väl lite bra saker, men samtidigt så verkar många tycka att det är överprisat. Metabo verkar vara samma koncern, som i sin tur är gamla Hitachi. Dessa märken kanske har någon inbördes skillnad på kvalitet, dock inget jag läst om. Bosch, vet jag inget om alls, känner ingen som har deras produkter i någon större samling. Dewalt är det jag tittat på.
Har en gammal panasonic dragare idag som säkert har 10år minst på nacken, funkar perfekt fortfarande.
Hikoki har väl lite bra saker, men samtidigt så verkar många tycka att det är överprisat. Metabo verkar vara samma koncern, som i sin tur är gamla Hitachi. Dessa märken kanske har någon inbördes skillnad på kvalitet, dock inget jag läst om. Bosch, vet jag inget om alls, känner ingen som har deras produkter i någon större samling. Dewalt är det jag tittat på.
Bättre?!Norrtull skrev:
Jag som tänkte USA grejer, e Japan bättre?
Det mesta handlar nog om tycke och smak i den prisklassen. Jag har lite 2st Festool, 2st Hikoki och en gedigen samling Bosch, vet inte vad som skulle få mig att köpa Dewalt.
Vissa har ett mer utvecklat systemtänk, andra 36V och mer kraft osv. Behovet bör styra.
Köp den tillverkaren du trivs med, men att ena är bättre än andra, nja.
Dewalt är väl ensamma om ett system på 54volt. Deras flexi system. 36v är väl lika vanligt snart som 18v. hoppas vi kommer se betydligt högre batterispänningar framöver, öka lite effektivt.
Tror även resten av gänget redan kikar på 72v om jag inte är felinformerad
Tror även resten av gänget redan kikar på 72v om jag inte är felinformerad
Vad ska du med all volt till?Norrtull skrev:
Känns mer lockande med mer ampere.