Jag skulle vilja ångra mina tidigare inlägg :-X. Inte alla men några av dom.
Efter inköpet av The Boschsåg används varken cirkelsåg eller sticksåg längre. Bordssågen från Hercules (1200sek) fixar det mesta som inte The Bosch vill göra. Men det är klart, ju fler apparater man har desto mindre använder man dom...
På tal om det, nu ska jag packa upp månadens leksak, en grovdamsugare. Fullständigt onödigt men jag har fasiken tröttnat på att använda dammsugare från 30talet i bygget bara för att det inte gör något att dom går sönder. Dessutom skall det gå att suga vatten med den så jag tänkte börja med att rensa avloppet i badrummet med den.... 8)
Efter inköpet av The Boschsåg används varken cirkelsåg eller sticksåg längre. Bordssågen från Hercules (1200sek) fixar det mesta som inte The Bosch vill göra. Men det är klart, ju fler apparater man har desto mindre använder man dom...
På tal om det, nu ska jag packa upp månadens leksak, en grovdamsugare. Fullständigt onödigt men jag har fasiken tröttnat på att använda dammsugare från 30talet i bygget bara för att det inte gör något att dom går sönder. Dessutom skall det gå att suga vatten med den så jag tänkte börja med att rensa avloppet i badrummet med den.... 8)
Ja och nej.Hammarn skrev:
Den är toppen att KLYVA (längskapa) virke och skivor med men kass på allt annat. Anslaget är för rackligt för att snedkapa.
För 1200sek fyller den dock väl sin funktion om än så bara för klyvandet. Har inget behov av att göra mer med sågen - allt annat gör The Bosch, Stickis eller Cirkis.
Hade jag mer pengar skulle jag förstås skaffa en bättre såg men detta duger åt mig.
Men när du ska köpa en egen så tycker jag att man skall satsa på en som klarar 2" varken mer eller mindre, den skall va liten och lätt så att man kan kapa läkt på taket utan probbs.. Köp en riktig maskin, det e inte så stora pengar ändå!
Jag undviker cirkelsågen i det längsta, men det beror kanske på att jag använder en ultratung gammal fet B&D med jättekass klinga. Det börjar nästan alltid ryka i det jag sågar och det väsnas så att barnen börjar gråta och grannens hund spontant bajsar på stället.
Den är hemsk den sågen... :'(
Den är hemsk den sågen... :'(
När det blir dags att köpa en ny handcirkel för min del så skall det vara en som kan klyva 50 mm i 45 grader. Har laser på min ena cirkel och den enda gång jag haft riktig nytta av den så är när jag har sågat kilar. Fast den syns väldigt dåligt i dagsljus.Och oftast så står man ju ute och sågar.
Klicka här för att svara