14 646 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Cirkelsåg
Sida 1 av 2
Har man tröttnat på det billiga flimset kan jag rekommendera någon av Bosch blåa maskiner. Jag har själv en GKS 54 CE och den är fantastiskt bra. Finns även styrskena/sågräls att köpa till så man kan såga rakt när man "sågar snett", dvs på diagonalen...
Ett sätt att väcka liv i en billigare maskin man tröttnat på kan dock vara att byta klinga lite oftare. En frisk klinga är a och o för en såg.
Ett sätt att väcka liv i en billigare maskin man tröttnat på kan dock vara att byta klinga lite oftare. En frisk klinga är a och o för en såg.
Bosch blå är alltid bra maskiner. 
Men Skil har faktiskt riktigt bra kvalitet på sina cirkelsågar, och det är rätt häftig skillnad på prislapp..
Kom bara ihåg att köpa en cirkelsåg som som sågar 46 mm eller mer, annars kommer du att bli besviken...
Men Skil har faktiskt riktigt bra kvalitet på sina cirkelsågar, och det är rätt häftig skillnad på prislapp..
Kom bara ihåg att köpa en cirkelsåg som som sågar 46 mm eller mer, annars kommer du att bli besviken...
Bosch blå kan väl med nöd och näppe räknas till konsumentmaskinerna, men Festo..... 6kSEK minst, gissar jag? Både festo, makita och hitatchi har ruggigt fina maskiner, men dyra.frasse skrev:
Faktiskt inte riktigt så dyrt, har för mig att det låg på ca 4500 inkl styrskena och lite annat godis. Har även Festo sticksåg, passar samma styrskenor. Supersystem helt enkelt, men inte gratis.
Sticksågen låg i samma prisklass som Makita, Hitatchi och DeWalt ungefär, så de är inte generellt sett dyrare än andra Kvalitetsmaskiner.
Ang cirkelsågen så har en kompis den Makita som vann testet i Råd och Rön, mycket bra maskin!
Sticksågen låg i samma prisklass som Makita, Hitatchi och DeWalt ungefär, så de är inte generellt sett dyrare än andra Kvalitetsmaskiner.
Ang cirkelsågen så har en kompis den Makita som vann testet i Råd och Rön, mycket bra maskin!
Min går ganska ofta, i många fall istället för kap/klyvsågen. Styrskenan gör att man får minst lika bra precision vid t.ex klyvning, och man behöver inte släpa med sig träkottepinnen till storsågen.
Begränsningen är givetvis sågdjupet på ca 50 mm.
Begränsningen är givetvis sågdjupet på ca 50 mm.
Ja, en hel del, blir en hel del längskap i både skivor och reglar när nytt skall anpassas till gammalt. Korta tvärkap kör jag med stickis.KarlXII skrev:
Så snart jag fixat styrskena till sågen ska jag använda den ännu mer!
kommer visst in lite sent... :
kan rekommendera festools sänksåg, där du kan börja såga mitt i en skiva om så önskas eller bara använda den som vanligt!
annars är Millwauke (det där var inte lätt att stava, knappast rätt heller.) ett bra alternativ.
Bägge är dyra men man får ofta vad man betalar för
Var själv och kollade på en millis idag.
Har tappat Elu sticksågen i baken, vilket har krökt plattan och så har skevningen pajat :'(
Den jag kollade på kostade 2475 kr inkl moms.
den festool erbjuder kostar i rundaslängar 4 - 5 hundra mer.
det är i princip samma maskin vad jag kan se, men nån lite skillnad finns det väl
:
kan rekommendera festools sänksåg, där du kan börja såga mitt i en skiva om så önskas eller bara använda den som vanligt!
annars är Millwauke (det där var inte lätt att stava, knappast rätt heller.) ett bra alternativ.
Bägge är dyra men man får ofta vad man betalar för
Var själv och kollade på en millis idag.
Har tappat Elu sticksågen i baken, vilket har krökt plattan och så har skevningen pajat :'(
Den jag kollade på kostade 2475 kr inkl moms.
den festool erbjuder kostar i rundaslängar 4 - 5 hundra mer.
det är i princip samma maskin vad jag kan se, men nån lite skillnad finns det väl