21 867 läst ·
65 svar
22k läst
65 svar
Cirkelsåg eller sänksåg??
Ojoj!S snav skrev:
Tips: Det är en fördel om skenan är lite över 1200mm lång. Den mesta kapning jag gjort är att fimpa träskivor som ju är 1200 breda. Ska du sen klyva dem är det billigare att använda anslaget eller köra efter kanten på en skiva du lägger ovanpå. Eller fri hand.
Jag kör Hitachi C6BU2 och med skena vid behov. Väldigt nöjd med den. Visst finns det tillfällen så skänkskåp lockat men jag har varit för snål hittills. Går oavsett finemang att kapa bänkskivor, har tvingat men tycker sällan de behövs utan skenan suger fast bra ändå.
Rubart.de har en bra deal nu med HKC FSK och ett 5.2 Ah akk. Bara att slå till.R Riddarn 115 skrev:
https://www.rubart.de/AKTION:-Festo...5739-GratisAkku-01.04.-30.06.2020**-p10147236
Köper man en rolls så kostar tillbehören i samma prisklass ;-)S snav skrev:
Nu får du allt köpa lite putsdukar!
Ha det gött i vinter när du sitter i boden och kollar på den.
Två helt olika verktyg tycker jag och svaret blir därför båda. Handcirkel (på batteri) är ett ypperligt verktyg att ha till hands. Snabbt och smidigt, nästan som kniven i bältet. Sänksågen är ett precisionsverktyg. Perfekt när något som syns ska sågas. Lätt att få det perfekt.
Det är iaf min uppfattning.
Det är iaf min uppfattning.
Utgiften är glömd på ett par dar, sen vislar du och sjunger när du kör HKC:n. 470 skenan är inte bortkastad, gerade fetingplankor och takluckor vid takläggning är perfekt för 470n, i övrigt tycker jag också att 250an är standardS snav skrev:
Har nu gjort de första snitten när jag ska regla upp uteplatsen med 145x45 impregnerad. (Lite blött)
Den känns inte direkt som att skära i smör.
Har för mig att någon tyckte att ”panther” klingan borde vara standard på sågen istället.
någon som har erfarenhet av hkc och impregnerat virke som kan uttala sig om jag skall köpa en pantherklinga??
Har för mig att någon tyckte att ”panther” klingan borde vara standard på sågen istället.
någon som har erfarenhet av hkc och impregnerat virke som kan uttala sig om jag skall köpa en pantherklinga??
Tänk på att ingen klinga hjälper mot att sågskäret kniper ihop pga spänningar eller dålig stödS snav skrev:Har nu gjort de första snitten när jag ska regla upp uteplatsen med 145x45 impregnerad. (Lite blött)