P pfb skrev:
Vilken såg är det?
Hikoki C6BU3

• Gilla
pfb
  • Laddar…
S snav skrev:
Hikoki C6BU3
Ok, vilken skena passar den med?

Den måste ha en adapter för skenor.. finns en anpassad till skenor som heter C6BUM tror jag

Jag är också på jakt efter såg. Hade tänkt köpa en sänksåg men har svårt att motivera priset för de behov jag har (i huvudsak tillkapning av skivmaterial). Har hittills kört med en äldre cirkelsåg och egentillverkad styrlist och det har funkat rätt bra. Köper jag ny såg skulle jag gärna köpa med skena. Synd man missade Julas kampanj på Metabo KS 55 med 1,6m skena för 1500:-. Hikoki-erbjudandet hos Hylte var också väldigt bra, frågan är om någon av dessa återkommer (i närtid). Metabon finns hos Toolab för 2119:- nu. Ett annat laternativ med skena är väl Bosch GKS 55 för 3200:-.

Rickard.
En rätskiva i lämplig längd och 2 tvingar fungerar lika bra till dom flesta jobben. Eftersom jag har en sänksåg med skena så brukar jag använda baksidan av den som styrning när jag väljer att använda cirkelsågen.

Jag som amatörrenoverare men prylfantast köpte en sänksåg före cirkelsåg och har faktiskt ännu inte känt ett tillräckligt stort behov av en cirkelsåg för att faktiskt köpa en. Med skivmaterial upplagt på något som går att såga i (jag har lite offerskivor i XPS) så gör sänksågen allt som cirkelsågen kan - även om det är lite omständligare för ”fulkapning”. För regelvirke används kap-/gersågen när precision krävs och fogsvansen/japansågen eller sticksågen när det är lite mindre noga.

Tillägg: Och ja, detta innebär att sänksågen får göra en del icke-glamourösa ”byggjobb” också. Där har jag resonerat som så att den sannolikt tål mer än vad man tror (sågen alltså, fin- och fulklinga får man se till att ha) och att en ny Makita SP6000 utan tillbehör faktiskt inte är mycket dyrare än en bra cirkelsåg den dagen det behövs...

Rickard.
Sänksåg och cirkelsåg är ju egentligen väldigt lika verktyg så det är väl rätt förståeligt att dom kan utföra för det mesta samma uppgifter. Att såga saker "på plats" i olika situationer och arbetsställningar är ingen höjdare med en sänksåg, inte heller att bara snabbt slänga upp en 2x6:a över knät och kapa av den. Men då har den istället sina egna rätt tydliga fördelar.

Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Sänksåg och cirkelsåg är ju egentligen väldigt lika verktyg så det är väl rätt förståeligt att dom kan utföra för det mesta samma uppgifter. Att såga saker "på plats" i olika situationer och arbetsställningar är ingen höjdare med en sänksåg, inte heller att bara snabbt slänga upp en 2x6:a över knät och kapa av den. Men då har den istället sina egna rätt tydliga fördelar.
Ja de är väl egentligen rätt lika, speciellt med skena till cirkelsågen? Största skillnaden är väl just sänkfunktionen, att man kan börja såga mitt i ett stycke med sänksågen, något som är svårt med cirkelsågen. Finns det andra avgörande skillnader?

@pfb Sänksåg+dammsugare fungerar betydligt bättre än en cirkelsåg+dammsugare när det gäller dammfri miljö. Ångrar lite att jag sålde min TS55:a för att "uppgradera" till HKC55 (jag ville slippa sladden och även testa sänk/cirkelkombon)). Visst kan den senare typ allt, men sänksågsfunktionen är inte lika bra/intuitiv och dammhanteringen är som sagt blää. Dessutom är det trevligt att kunna ställa ifrån sig sänksågen utan att tänka på om underlaget är känsligt osv.
Klyvkniven är en dealbreaker imo och är anledningen till att jag investerade i en Festool istället för Makitas SP6000. Detta trots att jag redan har en stor del av Makitas LXT-verktyg.

• Gilla
Andreas Olander1 och 1 till
  • Laddar…
Tack, sänkfunktion, dammhantering och känsliga underlag är inget som påverkar mig, så jag håller mig till cirkelsåg.
Tröck nästan på köp-knappen för en Metabo KS 55 men ser att den saknar klyvkniv. Men klyvkniven var avgörande för dig @screamin-daemon ? Även vid skivkapning?

Har fortf inte köpt ngn själv men efter att ha läst på skulle inte jag köpa utan klyvkniv... vilket styrde in mig på hitachis/hikoki cirkelsågar, som har klyvkniv

Rickard.
Intressant, varför är ni så måna av klyvkniv? Har jobbat inom bygg (dock inte snickare) i snart 10 år och ägt sänksåg i ungefär 3år typ aldrig saknat klyvkniv. Visst händer det någon gång att en blöt plywoodskiva eller en kärvig regel nyper så man får ändra arbetsställning eller i värsta fall slå in en kil. Men dom få gångerna gör inte att jag vill ha en klyvkniv utan jag är gärna utan då den lätt blir i vägen t ex när man sänker ner sågen (ja det görs regelbundet med cirkelsåg också)

@pfb @Rickard.ag Klyvkniven på ex. Festool TS55 eller HKC55 är fjädrande så har aldrig stört mig på den. Däremot skulle jag inte vara utan efter att ha upplevd ett par otrevliga kickbacks med en cirkelsåg som saknade klyvkniv. Detta trots att plywoodskivan låg på stabilt underlag osv. Kan dock ha varit lite fuktig.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Intressant, varför är ni så måna av klyvkniv? Har jobbat inom bygg (dock inte snickare) i snart 10 år och ägt sänksåg i ungefär 3år typ aldrig saknat klyvkniv. Visst händer det någon gång att en blöt plywoodskiva eller en kärvig regel nyper så man får ändra arbetsställning eller i värsta fall slå in en kil. Men dom få gångerna gör inte att jag vill ha en klyvkniv utan jag är gärna utan då den lätt blir i vägen t ex när man sänker ner sågen (ja det görs regelbundet med cirkelsåg också)
För mig så är det resonemanget ungefär som att man inte skulle ha på sig bälte för att man aldrig krockat ;)

(I all välmening) :)

Sen skulle jag inte använda cirkelsågen utan skena ens för enstaka kap. Speciellt fsk gör att man faktiskt håller i cirkelsågen med ”två händer” och att den inte kan flyga iväg eftersom skena och cirkelsåg sitter ihop :)
Men så är jag en hängslen och livrem person när det gäller snabbt roterande vassa objekt ;)

• Gilla
HenrikLinder
  • Laddar…
Rickard.
Fast jag har nypt fast klingan på alla cirkelsågar jag haft och aldrig upplevt en "kickback" stark nog att överhuvudtaget göra mig nervös. Jag kanske hade haft en annan åsikt om jag använde riktigt stora och starka sågar men mina små kompakta saker saknar helt enkelt kraften. En cirkelsåg är inte jämförbar med en bordsåg där jag aldrig skulle starta en utan klyvkniv.

Jobbar man för sig självt får man ju göra som man vill helt enkelt men när man jobbar åt kund så kan man inte ta orimliga försiktighetsåtgärder för allt. Cirkelsågen är inte farligare än andra roterande verktyg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.