21 886 läst ·
65 svar
22k läst
65 svar
Cirkelsåg eller sänksåg??
Det märkliga är att så många säger att man bör ha klyvkniv samtidigt som nästan inga nya sågar levereras med sådan. Reglerna gjordes väl om 2008 om jag förstår https://www.byggnadsarbetaren.se/files/Pdf-grejer/2008-12-12-fritt-fram-utan-klyvkniv.pdf
Vad jag sett så är det bara Hitachi/Hikoki som har klyvkniv
Vad jag sett så är det bara Hitachi/Hikoki som har klyvkniv
Jag har Bosch sänksåg, den har ingen klyvkniv. Än har jag inte saknat den. Sågar iofs enbart skivmaterial med den, och kör med båda händerna. För att klyva reglar har jag en sliten batteridriven makita, ingen klyvkniv där heller. Visst, den har försökt kicka någon enstaka gång (mest pga handhavande fel) men inte i närheten av att man inte klarar av det.
Skulle jag välja idag, så skulle jag välja sänksåg alla dagar i veckan. Kan iofs också bero på att vi renoverar vårt hus och sätter osb/plywood överallt.
Skulle jag välja idag, så skulle jag välja sänksåg alla dagar i veckan. Kan iofs också bero på att vi renoverar vårt hus och sätter osb/plywood överallt.
Kan ju skilja lite i sågdjup (beroende på design) samt lite lättare att hitta 165mm klingor. Ingen av sågarna klarar dock av att kapa regler i 45° så spelar ingen större roll vilken du väljer.P pfb skrev:
Hitachi:
Kapdjup v/90° 0 - 54 mm
Kapdjup v/45° 0 - 40 mm
Metabo:
Kapdjup v/90° 0 - 55 mm
Kapdjup v/45° 0 - 39 mm
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Klokt val, vågar lova att du inte kommer ångra dig!
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Kom på att till basic kommer inte linjalen med va? Den är oumbärlig
Var köpte du hkc 55?