Rickard.
Finns också några/nån billig maskin som marknadsförs till hemmafixare, kommer inte ihåg namnet dock.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns också några/nån billig maskin som marknadsförs till hemmafixare, kommer inte ihåg namnet dock.
Scheppach kanske? Finns hos Bauhaus, Harald nyborg, mfl.
 
En fråga till, Metabo har klinga på 160 mm, Hitachi 165 mm. Något skäl att välja det ena framför det andra?
 
Rickard.
P pfb skrev:
En fråga till, Metabo har klinga på 160 mm, Hitachi 165 mm. Något skäl att välja det ena framför det andra?
Nej.
 
Jag har Bosch sänksåg, den har ingen klyvkniv. Än har jag inte saknat den. Sågar iofs enbart skivmaterial med den, och kör med båda händerna. För att klyva reglar har jag en sliten batteridriven makita, ingen klyvkniv där heller. Visst, den har försökt kicka någon enstaka gång (mest pga handhavande fel) men inte i närheten av att man inte klarar av det.

Skulle jag välja idag, så skulle jag välja sänksåg alla dagar i veckan. Kan iofs också bero på att vi renoverar vårt hus och sätter osb/plywood överallt.
 
P pfb skrev:
En fråga till, Metabo har klinga på 160 mm, Hitachi 165 mm. Något skäl att välja det ena framför det andra?
Kan ju skilja lite i sågdjup (beroende på design) samt lite lättare att hitta 165mm klingor. Ingen av sågarna klarar dock av att kapa regler i 45° så spelar ingen större roll vilken du väljer.

Hitachi:
Kapdjup v/90° 0 - 54 mm
Kapdjup v/45° 0 - 40 mm

Metabo:
Kapdjup v/90° 0 - 55 mm
Kapdjup v/45° 0 - 39 mm
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej.
Det skiljer 2,5 mm i radie. Kola noga om en 165 klinga går fri så kan du byta till en större.
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
samt lite lättare att hitta 165mm klingor
Det var lite det jag tänkte på faktiskt, har för mig att någon bekant hade svårt att hitta 160 klingor och att utbudet av 165 var större.
 
Kan rapportera att det blev en beställning på en HKC 55 Basic nu när man fick med gratisbatteri.
Tog även stora paketet PSC 420 + extra batteri så jag har 3 batterier totalt.
Så med den befintliga gersågen bör jag klara mig ett tag.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klokt val, vågar lova att du inte kommer ångra dig!
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
Kom på att till basic kommer inte linjalen med va? Den är oumbärlig
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Kom på att till basic kommer inte linjalen med va? Den är oumbärlig
Jag var otydlig..
Beställde ”HKC 55 Li EB Basic - FSK 420”
 
S snav skrev:
Jag var otydlig..
Beställde ”HKC 55 Li EB Basic - FSK 420”
Hade gärna tagit den lilla 250 också, men det blev så dyrt då, får köpa senare om det inte blir så smidigt med 420
 
Var köpte du hkc 55?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.