9 615 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Jag räknar alltid i kronor och bör vara det som är intressant, åtminstone i min ekonomiska värld, det noterade jag också i inlägget. Ungefär som när media väljer ord för att locka läsare är rubriken på tråden...Alfredo skrev:
Realiteten är dock att det, som @hempularen skriver, är praxis att medlemmar hyr till långt under marknadsmässigt pris. Mig veterligen finns ingen rättspraxis som säger att detta skulle vara förbjudet. Givetvis under förutsättning att samtliga medlemmar åtnjuter samma erbjudande.Nötegårdsgubben skrev:
Att P-platserna, i det långa perspektivet, bär sina egna kostnader känns däremot som en mer rimlig förutsättning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jag har för lite data för att tala för någon annan än mig själv, men konstaterar att jag ligger i det ovan beskrivna spannet.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är inget konstigt med att P-platser inte hyrs ut till marknadsmässigt pris. Det är inte mer gynnande än att föreningen håller med tvättstugor som alla får vara med att betala, även om man har egen tvättmaskin.
Finns förmoligen fler som inte behöver göra något av ovanstående. Blir ju fler och fler som är nybyggda med garage.H hempularen skrev:Med liiite kreativ bokföring så tror jag att momsredovisningen kan bli en plussaffär i många föreningar. Huvuddelen av snöröjningen beror ju givetvis på parkeringsplatserna. Gräsklippningen gäller väl självklart gräsmattor som hör till parkeringsverksamheten. När man målar om en garagelänga, så råkar det slinka med lite uppfräschning av 10 trappuppgångar osv. För att inte tala om hissen som ju "i huvudsak används till parkeringsgaraget...).
Där jag bor har vi i princip marknadspris på parkerings-platserna, så antar att man då måste höja avgifterna med motsvarande 25% av pakeringsintäkterna då.. Blir 5% avgiftshöjning för alla i vårt fall. Men om momsen kan dras av mot underhåll gällande garaget så kanske det kan kompensera till en plus-affär som någon skriver. Men underhåll av garaget behöver nog inte göras varje år, går det att redovisa på ett sådan sätt att man får maximalt momsavdrag varje år?Nötegårdsgubben skrev:
En bostadsrättsförening får inte gynna vissa medlemmar på andras bekostnad, vilket det vore att hyra ut platserna till underpris. Likaså ska garaget bära sina egna kostnader.
Så jo, jag tror nog att det här oftast kommer rullas vidare till de enskilda p-platsinnehavarna. Det borde iaf. göra det i de flesta fall.
Fallet då alla lägenheter har parkeringsplatser eller då parkering ingår i avgiften/hyran ska ju vara undantagna från moms om jag förstod det rätt?S sjoelund skrev:
1 april är ju alltid en rolig dag!N Nucky skrev:I decennier har vi inte påfört moms på parkeringsplatser vid bostaden för privatpersoner. Nu har något snille på Skatteverket kommit på ytterligare ett sätta att rota i våra fickor.
Staten hittar alltid nya sätt att mjölka vanligt folk – nu ska till och med parkeringen hemma beskattas. Girigheten har inga gränser. Det vore ju synd om någon hade råd att både bo och ha bil i Sverige.
- Ändringen som tillämpas av Skatteverket från 1 april 2026 innebär att fastighetsägarna (indirekt hyrestagare) måste börja betala 25 procent mervärdesskatt på p-hyrorna.
Sanslös skattepolitik.
- Hem & Hyra: Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering vid bostaden
- Skatteverket: Moms på parkeringsplatser
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Låter som att ni har en fast, tvingande P-avgift som ingår i årsavgiften, men att den ändå är särredovisad på avin?D ds8765 skrev:
I så fall träffas ni troligen inte av detta.
Det här borde i längden inte resultera i någon höjning överhuvudtaget eftersom momsen ändå bara går rakt igenom. Höjning blir det bara i den mån avgiften för platserna är högre än kostnaderna, dvs platserna genererar vinst. De flesta brf verkar hyra ut platserna till underpris och då kan de dra av mer moms på kostnaderna än de lägger på på platshyran.
Nej, parkering hyrs separat, det finns inte heller tillräckligt många platser för alla lägenheter så vi omfattas definitivt av ändringen.C cpalm skrev:
Vad jag menade var att eftersom hyran för p-plats utan moms är ungefär samma som vad kommersiella aktörer tar i området (inkl moms) så det finns inte möjlighet att höja p-hyran med 25%, då kommer vi få tomma platser.
Men jag förstår utifrån andra svar att det förmodligen inte påverkar oss eftersom momsen kommer att kunna kvittas mot moms på drift och underhåll.
Ja precis. Ni får ju också tillbaka momsen i andra änden. Så det slår inte fullt ut med 25%, "bara" på vinstmarginalen och på ev. extra administrativa kostnader.D ds8765 skrev:
Om jag fattat rätt så alla momsade kostnader som kan man kvitta mot detta nya momsuttag. I vår föreningen blir det då följande löpande delar vi kan leta efter moms att kvitta med:vinterunderhåll(snöskottning), vårunderhåll(grussopning), veckovis översyn av vaktmästare, administrativa kostnader (avisering/kontrakt), elkostnader (belysning och motorvärmare) och underhållskostnader för parkeringen (växtlighet samt själva parkeringen). Sammantaget så kommer verkar det som att moms in och ut borde kunna matcha rätt så bra.