9 612 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Är det någon som vet om man kan använda detta retroaktivt? Det borde väl gå för en BRF att ändra sina deklarationer och göra momsavdrag.
En större asfaltering och snöröjning gör det lockande för oss att lyfta moms för förra året.
En större asfaltering och snöröjning gör det lockande för oss att lyfta moms för förra året.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag misstänker att det måste framgå av hyresfakturorna hur mycket som är moms. I så fall svårt att ändra i efterhand.
Givetvis, men detta med EU-faktura är primärt kopplat till EU-momsen som jag förstått det.E Eld skrev:
Sen är ju momsen unik på det sättet att du faktiskt får pengar utbetalda från skatteverket. De flesta andra skattefusk går ut på att man skall betala in mindre.
Som det låter utifrån inläggen så är det ingen större fråga och "chockhöjd" som det står det står i trådrubriken är lite överdriven, utan det finns lösningar för att hantera det om en BRF vill göra något?
Hyresgäster som hyr p-plats direkt från hyresvärden får ju en ”chockhöjning” med 25%. En sådan höjning av vanliga hyran skulle med säkerhet klassas som chockhöjning.A AndersS skrev:
Själv ”slipper” jag höjning eftersom jag hyr från ett bolag och redan betalar moms för p-platsen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Faktiskt inte. Skattetrycket är på sin lägsta nivå sen 1975.N Nucky skrev:
Det är inte Skatteverkets sak att bestämma över skatterna, det är riksdagens. Att det här nu ändras är en konsekvens av en ändrad syn hos verket (bottnande i domstolspraxis) om när varor och tjänster hänger ihop och när de är separata.N Nucky skrev:
Trots att även jag är ”drabbad” tycker jag att ändringen verkar rätt rimlig. Det är förstås surt när något man gynnats av ändras efter 20 år, men den här tolkningen av när en tjänst är underordnad en annan verkar faktiskt betydligt rimligsre än den förra.
Surt i det enskilda fallet, men, som sagt, de flesta av oss har aldrig upplevt så låga skatter som vi har nu, så det pekar absolut åt rätt håll. Även om det inte är Skatteverket som egentligen bestämmer över våra skatter.
Hörde igår att även felparkeringsavgifter (p-böter) ska tydligen momsbeläggas. Moms ska väl tas ut på varor och tjänster. Men felparkeringsavgiften har väl sin bakgrund i just det gamla begreppet p-böter som var ett lagbrott(?), och såna är det ju inte moms på.
För mig skulle faktisk kostnad för parkering vara det avgörande inte ett procenttal om man blir "chockad".B bhus2021 skrev:
Trots allt måste faktiska siffror i kronor vara det avgörande!
Skogsägare
· 21 905 inlägg
I centrala Stockholm kostar en garageplats 2–4.000 kr/månad, kanske rent av mer. Moms på det blir alltså 500–1.000 kr/mån utöver en redan hög kostnad.
Nu varken måste man bo i Stockholms innerstad eller ha bil om man gör det, men förändringen är hur som helst långt från obetydlig för vissa av oss som berörs.
Nu varken måste man bo i Stockholms innerstad eller ha bil om man gör det, men förändringen är hur som helst långt från obetydlig för vissa av oss som berörs.
Det är såna här kostnader som gör att man inte ångrar sitt nya hus i en liten skånsk kommun.Nötegårdsgubben skrev:
I centrala Stockholm kostar en garageplats 2–4.000 kr/månad, kanske rent av mer. Moms på det blir alltså 500–1.000 kr/mån utöver en redan hög kostnad.
Stor tomt på 2600 kvm, stort 5 år gammalt hus (150 kvm hus plus 70 kvm garage) till mig själv.
Källartrappa raka vägen ner till bilen som står inlåst varmt på vintern och svalt på sommaren.
Allt till en kostnad under en liten etta i Stockholm med bilen på gatan.
Sen ska vi ju inte tala om man vill ha något gjort på eller utanför huset, alla känner någon som kan hjälpa till i utbyte mot hjälp tillbaka en annan gång.
Mina fakturor på sånt jag inte kan själv under 40 år som husägare är lätt räknade då hjälpen nästan alltid finns i telefonboken under mina förre detta kollegor och vänner.
99 procent då utan moms
Jo, jag för står att det finns vissa speciella platser, men om man tar det generellt för hela landet har jag svårt att se att det blir till några högre kostnader. Och bor man på en speciell plats med de här kostnadsnivåerna för boende och parkering brukar det även spegla intäkter, men visst är det så att det alltid finns de som påverkas mera. Men är det BRF så verkar det finnas lösningar för att hantera det.😉Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Som sagt, jag klagar inte, jag försöker förklara.
Sen bor ju en inte obetydlig andel av Sveriges befolkning på de små ytor vi kallar storstäder och ju tätare städer (vilket jag delvis ser som ett självändamål) desto dyrare parkering.
Sen bor ju en inte obetydlig andel av Sveriges befolkning på de små ytor vi kallar storstäder och ju tätare städer (vilket jag delvis ser som ett självändamål) desto dyrare parkering.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Fast det är om du hyr till marknadsmässiga villkor. Oftast är hyran långt under marknadsmässig om det är platser som hyrs ut inom en bostadsrättsförening, så länge platserna hyrs av en medlem. Och även om det är en hyresrätt så har jag uppfattat att P-platshyran oftast är avsevärt lägre än den markndsmässiga nivån.Nötegårdsgubben skrev:
Och i en marknadsmässig hyresnivå ingår moms redan idag, den sätts ju typiskt av externa hyresavtal som redan idag är momspliktiga. Så OM en bostadsrättsföreninge idag hyr ut till medlemmar till en momsfri marknadsmässig nivå, så kommer de inte att kunna höja till 25% över marknadsnivå, det blir istället mindre bidrag till föreningen från p-platsuthyrning.
Som sagt den här nya regeln kommer inte att ge några enorma effekter. Men så finns det ju i en del föreningar aktivister som vill se höjda parkleringsavgifter av ideologiska skäl, där kan detta säkert ge extra argument för en höjning, även om momsplikten totalt ger större avdragsmöjlighet än kostnad.
En prishöjning med 25 procent är en mycket stor prishöjning alldeles oavsett vad det handlar om i absoluta värden. Om det sen ska kallas extremhöjning, chockhöjning eller något annat är väl en smaksak och inte så mycket att debattera om kan jag tycka...A AndersS skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
En bostadsrättsförening får inte gynna vissa medlemmar på andras bekostnad, vilket det vore att hyra ut platserna till underpris. Likaså ska garaget bära sina egna kostnader.H hempularen skrev:
Så jo, jag tror nog att det här oftast kommer rullas vidare till de enskilda p-platsinnehavarna. Det borde iaf. göra det i de flesta fall.