D Dilato skrev:
Byt ut Texas och olja mot Sverige och el i ditt resonemang ovan.. vad är skillnaden
🤔
Bra exempel. Jag letade efter ett sådant.
Och svaret om skillnaden är skattenivån. T.ex har Texas ingen moms (eller sales tax som de säger i US) och ganska få andra skatter. Och då naturligtvis inte moms på skatt🙄

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Men rent praktiskt gör det ingen skillnad vad Sverige säger, beslutet måste ändå följas
Vad händer om man struntar i det?

P
S SueCia skrev:
Nä, jag beskrev tidigare hur jag tycker det borde vara.
Imaginära linjer på marken syftar på landsgränser.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
K Klacken skrev:
Räknar du in energiskatten i nätavgifterna? Varför då?
Därför att jag måste betala den och den är proportionell mot hur mycket el jag överför.

P
D Dilato skrev:
Den summan är ju helt beroende av din förbrukning.
Javisst. Så blir det ju för alla, om man ska räkna ut vad det kostar att få el överförd till sina förbrukare.

P
Z Zodde skrev:
Uppgradera Barsebäck blir svårt, omöjligt enligt Uniper.
Det kanske finns plats för en ny reaktor där?
Kraftledningar med god kapacitet lär ju vara framdragna dit vilket är en stor fördel.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad händer om man struntar i det?
Det verkar ju bara så oändligt konstigt att först vara med att besluta för att därefter vägra genomföra sitt beslut. Sannolikheten att bli tagen på allvar minskar nog ganska rejält varje gång man gör det skulle jag tro.

P
O O skrev:
Främst kanske för att Sverige faktiskt har en representant i EU kommissionen och deltar i dess beslut...
Varför är det (kanske) det främsta skälet?
En EU-kommissionär företräder inte sitt land i EU-kommissionen.

O O skrev:
Bra exempel. Jag letade efter ett sådant.
Och svaret om skillnaden är skattenivån. T.ex har Texas ingen moms (eller sales tax som de säger i US) och ganska få andra skatter. Och då naturligtvis inte moms på skatt🙄
Texas har en skatt på drivmedel på 20 cent per gallon, som blir 58 öre per liter med dagens växelkurs.

Texas är intressant, en delstat i usa vars ekonomi är större än Kanada och Ryssland, 8:e i världen!

1,5 gånger yta och 2,5 ggr befolkning jämfört Sverige.

GDP per capita, Texas 78,75k USD 2022, Sverige 56K USD 2024.

P
O O skrev:
Men det är knappast fel med en teknisk expert bland alla politiker som översvämmar denna kategori. Främst Miljöpartister och Socialdemokrater som rimligen har huvudansvaret för att fungerande kraftproduktion lagts ned i förtid. Naturligtvis med hjälp från C, V, KD. Trots expertisens avrådan. Kanske hade våra elpriser varit normala, som under förra millenniet, om fler än L, M & SD lyssnat mer och snackat mindre.
Det gjordes en politiskt bred energiöverenskommelse i riksdagen 2016, mellan S, MP (regeringen) och M, C, Kd.
Överenskommelsen innebar (bl.a.) målet att Sverige skulle ha 100 % förnybar elproduktion 2040.
N.b. ordvalet förnybar, inte fossilfri …

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Fast syftet med att statligt ägt elnät är inte att utveckla utan att driva.
Det var elhandeln, som ju skulle göras till självkostnadspris, jag syftade på. Elnäten nämndes inte inlägget jag kommenterade.

P
O O skrev:
Det är väl månsken? Hur mycket levererar den nu?
Försumbart, skulle jag tro. Det syns åtminstone inget i systemet som visar produktionen. :-)
Jag vet dock inte om det fortfarande är månsken och jag orkar inte gå ut för att kolla.
Det fanns en antydan till dimma när jag körde hem vid sjutiden i går kväll.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Kan ju inte stämma, deras pris måste väl styras av världsmarknaden, för inte tusan säljer man billigare än man kan ??..har jag hört från dom som vet..
🤔🤓
Bensin i Texas är förmodligen ganska lågt beskattad.

P
D Dilato skrev:
Varför gör man inte översyn och revision av kkv på sommaren när elen ändå är i princip gratis och man har gott om tid ifall något går snett?
Är det en planerad översyn som pågår i Forsmark?

P
O O skrev:
Men har man lite mer speciella behov av produkter blir det knepigare. Vissa skall kylförvaras och har kort hållbarhetstid, samt är dyra i inköp. Dessa kan vara mycket svåra att hitta efter privatiseringen. Även i våra största städer. Det kan inte skickas med post och det normala är att de måste förhandsbeställas.
Handlar det ofta om mediciner som man behöver med kort varsel?
O O skrev:
Det finns oxo ett antal produkter som kan användas som kan användas för prestationshöjande ändamål och som då är narkotikaklassade utan att vara narkotika. De skickas inte heller...
Det är ju skandal! 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.