59 357 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Bra exempel. Jag letade efter ett sådant.D Dilato skrev:
Och svaret om skillnaden är skattenivån. T.ex har Texas ingen moms (eller sales tax som de säger i US) och ganska få andra skatter. Och då naturligtvis inte moms på skatt🙄
Texas har en skatt på drivmedel på 20 cent per gallon, som blir 58 öre per liter med dagens växelkurs.O skrev:
Texas är intressant, en delstat i usa vars ekonomi är större än Kanada och Ryssland, 8:e i världen!
1,5 gånger yta och 2,5 ggr befolkning jämfört Sverige.
GDP per capita, Texas 78,75k USD 2022, Sverige 56K USD 2024.
Det gjordes en politiskt bred energiöverenskommelse i riksdagen 2016, mellan S, MP (regeringen) och M, C, Kd.O skrev:
Men det är knappast fel med en teknisk expert bland alla politiker som översvämmar denna kategori. Främst Miljöpartister och Socialdemokrater som rimligen har huvudansvaret för att fungerande kraftproduktion lagts ned i förtid. Naturligtvis med hjälp från C, V, KD. Trots expertisens avrådan. Kanske hade våra elpriser varit normala, som under förra millenniet, om fler än L, M & SD lyssnat mer och snackat mindre.
Överenskommelsen innebar (bl.a.) målet att Sverige skulle ha 100 % förnybar elproduktion 2040.
N.b. ordvalet förnybar, inte fossilfri …
Redigerat:
Försumbart, skulle jag tro. Det syns åtminstone inget i systemet som visar produktionen.O skrev:
Jag vet dock inte om det fortfarande är månsken och jag orkar inte gå ut för att kolla.
Det fanns en antydan till dimma när jag körde hem vid sjutiden i går kväll.
Handlar det ofta om mediciner som man behöver med kort varsel?O skrev:
Men har man lite mer speciella behov av produkter blir det knepigare. Vissa skall kylförvaras och har kort hållbarhetstid, samt är dyra i inköp. Dessa kan vara mycket svåra att hitta efter privatiseringen. Även i våra största städer. Det kan inte skickas med post och det normala är att de måste förhandsbeställas.
Det är ju skandal! 😎O skrev: