P
ricebridge ricebridge skrev:
Vi har redan ”planekonomi” i infrastrukturen idag, nämligen det svenska vägnätet.
Elnätet är inte som ett vägnät.
Det uppehålls av staten via skattsedeln och var och en är fri att nyttja det av hjärtats lust utan extra avgifter.
Inte via den vanliga skattsedeln. De som använder vägnätet betalar en särskild skatt för det.
Det skulle kanske vara en bra idé att förstatliga alla elnät (men Daniel har inte helt övertygat mig om det än; järnvägsnätet är statligt …).

Att förstatliga elproduktionen vore en riktigt dålig idé. Det vore ungefär som att bara ha statligt producerade fordon på vägarna.
Elnäten kan av naturliga skäl inte konkurrensutsättas. Jag är tvungen att anlita den nätägare som finns, för det finns inga andra kablar i marken att välja på. Därmed är det ”privatiserade” elnätet en chimär. Det handlar inte om någon konkurrensutsatt marknad utan om ett oligopol.
Nej, elnäten är s.k. naturliga monopol.
Elnätet måste förstatligas och planeras efter hela landets behov, finansieras via skattsedeln, och vara fritt för både elkonsumenter och elproducenter att använda, precis som med vägarna. Först då får vi en fungerande konkurrens och fri marknad.
Hur skulle det påverka elpriserna?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är "normalpris"?

Jag producerar försumbart mycket el under december (10 kWh hittills), så jag kan nog inte räkna mig till "vi producerar elen". Kan du?
Intressant detta att svenskar (lr norrmän) ska ha ”rabatt” på inhemsk producerad el.

Tänk om norrmännen började kräva rabatterade petroleumprodukter, främst bensin då, bara för att de har stora inhemska gas/oljefyndigheter.

Där (olja/gas) verkar dock förståelsen vara stor att det finns ett världsmarknadspris.

Undrar när man börjar förstå att det gäller för elektricitet också…

• Gilla
  • Haha
bollen och 2 till
  • Laddar…
P
O [old rusty] skrev:
Så det är lagstadgat att en artikel på byggahus inte ska inkludera skatt och moms?
Det tror jag faktiskt inte. Byggahus är såvitt jag vet inte en elproducent.

peteds01 peteds01 skrev:
Jan Blomgren är en självutnämnd snackpåse och opinionsbildare inget mer.....
Om Professor Blomgren kallar sig och/eller är en "snackpåse och opinionsbildare" vet jag inget om. Det hör kanske inte hit.

Men det är knappast fel med en teknisk expert bland alla politiker som översvämmar denna kategori. Främst Miljöpartister och Socialdemokrater som rimligen har huvudansvaret för att fungerande kraftproduktion lagts ned i förtid. Naturligtvis med hjälp från C, V, KD. Trots expertisens avrådan. Kanske hade våra elpriser varit normala, som under förra millenniet, om fler än L, M & SD lyssnat mer och snackat mindre.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P
För all del. Men även där har jag invändningar. För vad exakt är det som elmarknadsbolagen ska göra bättre, än om vi t ex har ett statligt elbolag som säljer el till självkostnadspris?
Planekonomi har visat sig vara en mycket dålig idé genom åren, men ändå finns det folk som tror att det är bättre med planekonomi än marknadsekonomi. Vad beror det på?

Självkostnadspris är inte en framgångsrik affärsidé för att kunna utveckla varor och tjänster till det bättre.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle kanske vara en bra idé att förstatliga alla elnät (men Daniel har inte helt övertygat mig om det än; järnvägsnätet är statligt …).
Skulle en privat järnväg vara bättre? Jag tror definitivt inte det. Arlanda banan är privat. Det kostar 150kr bara att kliva av där.

Det finns tydliga paralleller mellan elnät, vägar och järnvägar.

• Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
hur eller hur så måste ju alla solpanelsägare dessa dagar bli jätteglada och skratta hela vägen till banken för deras jätteinvestering som nu ger gigantisk avkastning vid försäljning av energi...
Min solpanelsanläggning har faktiskt producerat hela 3.3 kWh idag (eller snarare igår, torsdag). :-)

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
J Jaggatagga skrev:
Har dygnsdebitering runt 100 kWh per dag vid -5 grader i SE3. Räknade på 3kr + 1kr avgifter, skatt etc.

Faktisk förbrukning kan jag tyvärr läsa ut först efter några dagar.
Dygnsdebitering?

Du har inte timdebitering och inte rörligt (snitt på månaden)?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P pmd skrev:
Självkostnadspris är inte en framgångsrik affärsidé för att kunna utveckla varor och tjänster till det bättre.
Håller med till 100%

Fast syftet med att statligt ägt elnät är inte att utveckla utan att driva.

Samma sak gäller ststligt ägda kraftverk. Syftet är att producera för landets behov, inte heller där att utveckla.

Utvecklingen kan med mycket stor fördel överlåtas till privata aktörer. Men ägande och produktion för landets behov kan gärna förstatligas när det gäller sådant som väldigt stor andel av invånarna/skattebetalarna har nytta av. Ja till och med inte kan vara utan.
  • Ett statligt monopol för elnät känns inte alls orimligt, tvärtom.
  • När det gäller el-produktion får kraftverk gärna byggas och drivas i statlig regi om det kan stabilisera elförsörjningen i hela landet. Men så länge vi har en fri elmarknad känns den delen mera som en tillfällig hjälp eller stöttning under tiden det tar att återställa det förstörda svenska elsystemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min solpanelsanläggning har faktiskt producerat hela 3.3 kWh idag (eller snarare igår, torsdag). :)
Det är väl månsken? Hur mycket levererar den nu?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Intressant detta att svenskar (lr norrmän) ska ha ”rabatt” på inhemsk producerad el.

Tänk om norrmännen började kräva rabatterade petroleumprodukter, främst bensin då, bara för att de har stora inhemska gas/oljefyndigheter.

Där (olja/gas) verkar dock förståelsen vara stor att det finns ett världsmarknadspris.

Undrar när man börjar förstå att det gäller för elektricitet också…
Tja, nog är det så att man på många ställen har rabatt på egenproducerad olja/bensin så där har du fel.
Kr per liter

• Lista över bensinpriser per liter i olika länder, från Bahrain till Venezuela, med källan Global Petrol Prices.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
nog är det så att man på många ställen har rabatt på egenproducerad olja/bensin
Det är inte speciellt dyrt i Texas heller...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
peteds01 peteds01 skrev:
Elområdes indelning var en M-regerings idé.
Nej, det var EU-kommissionens lösning på Danmarks klagande på att elöverföring ibland upphörde från Sverige pga kapacitetsbrist.
peteds01 peteds01 skrev:
Lika med Posten, Apoteket m.m.
Öppettiderna för att hämta och skicka paket är mycket bättre numera. Brev delas förvisso inte ut varje dag längre, men det är OK. Jag vill inte betala för att en del människor inte har lärt sig använda email.

Apoteken idag är också de mycket bättre. Framförallt kan man beställa hem apoteksvaror från webben (även medicin på recept!) och få dem i brevlådan (om de inte är skrymmande).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Det är inte speciellt dyrt i Texas heller...
Kan ju inte stämma, deras pris måste väl styras av världsmarknaden, för inte tusan säljer man billigare än man kan ??..har jag hört från dom som vet..
🤔🤓

• Haha
Hullefar
  • Laddar…
P
C curzondax skrev:
Så som 2022 med Ringhals. När man behöver kärnkraft så är den inte tillgänglig.
När en reaktor av sex står still så är det förstås ett kännbart avbräck. Med tolv reaktorer blir avbräcket förstås inte lika stort.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.