9 592 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering
Sida 1 av 4
I decennier har vi inte påfört moms på parkeringsplatser vid bostaden för privatpersoner. Nu har något snille på Skatteverket kommit på ytterligare ett sätta att rota i våra fickor.
Sanslös skattepolitik.
- Hem & Hyra: Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering vid bostaden
- Skatteverket: Moms på parkeringsplatser
- Ändringen som tillämpas av Skatteverket från 1 april 2026 innebär att fastighetsägarna (indirekt hyrestagare) måste börja betala 25 procent mervärdesskatt på p-hyrorna.
Sanslös skattepolitik.
- Hem & Hyra: Chockhöjd hyra för p-platser när Skatteverket inför moms på parkering vid bostaden
- Skatteverket: Moms på parkeringsplatser
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Har man behövt betala moms om man hyr parkeringsplats hos ett bolag man inte hyr en lägenhet av så låter det väl rimligt att man gör det någorlunda rättvist eller?
Jo, saker förändras – men mest åt hållet “mer skatt till staten”. I de flesta fall betalar arbetstagaren redan själv för sin parkeringsplats och förmånsbeskattas inte. Så det här handlar inte om rättvisa, det handlar om att krama ur det sista ur folk som redan betalar för allt.A AndersS skrev:
Det här slår extra hårt mot BRF:er, som varken får dra av ingående eller utgående moms. Det blir alltså en ren kostnad i båda ändar – helt utan nytta för någon annan än staten. Kanske dags att Skatteverket någon gång gör något som faktiskt gynnar folk och aktörer i samhället, istället för att bara roffa åt sig mer under täckmanteln av “rättvisa”.Dan_Johansson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det är ju så det har blivit pga. den införda förmånsbeskattningen. Personalparkeringar som tidigare var gratis för anställda är nu avgiftsbelagda, för att undvika förmånsbeskattning.N Nucky skrev:
När det gäller bostadsrättsföreningar, så får de dra av momskostnader som kan hänföras till den momspliktiga "försäljningen". Så föreningar kommer att kunna dra av moms för snöröjning, underhåll på parkeringsgarage osv. Det är väl tom. tänkbart att ex. föreningar som måste göra extremt dyra underhåll av bärande konstruktioner i pakeringsgarage under husen, kommer att gå på plus här. De kommer att kunna få negativ moms.
men även om vi bortser från sådana extrema förhållanden, så hyrs väl p-platser i brfer oftast ut till någorlunda "självkostnadspris", det kommer att bli ungefär noll moms.
Redigerat:
Hmm. Min BRF har "alltid" lagt på moms på parkeringsplatserna.
Har dock inte funderat på exakt varför. Kanske för att vi även hyr ut p-platser till utomstående.
Jag tror inte det är nåt "snille på Skatteverket" som kommit på detta, utan det är anpassningar till EU:s momsdirektiv. Precis som moms för ideella föreningar och (nästan) samfälligheter, osv.
Tvärtom blir detta en huvudvärk för Skatteverket, då principen som gällt här är att man ställt vissa krav för att få vara momsregistrerad. Nu måste många istället vara momsregistrerade mot sin vilja.
Har dock inte funderat på exakt varför. Kanske för att vi även hyr ut p-platser till utomstående.
Jag tror inte det är nåt "snille på Skatteverket" som kommit på detta, utan det är anpassningar till EU:s momsdirektiv. Precis som moms för ideella föreningar och (nästan) samfälligheter, osv.
Tvärtom blir detta en huvudvärk för Skatteverket, då principen som gällt här är att man ställt vissa krav för att få vara momsregistrerad. Nu måste många istället vara momsregistrerade mot sin vilja.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Med liiite kreativ bokföring så tror jag att momsredovisningen kan bli en plussaffär i många föreningar. Huvuddelen av snöröjningen beror ju givetvis på parkeringsplatserna. Gräsklippningen gäller väl självklart gräsmattor som hör till parkeringsverksamheten. När man målar om en garagelänga, så råkar det slinka med lite uppfräschning av 10 trappuppgångar osv. För att inte tala om hissen som ju "i huvudsak används till parkeringsgaraget...).C cpalm skrev:
Exakt så - just därför man helst inte vill ha in "ideella" verksamheter i momssystemet.H hempularen skrev:
Det finns nog inga system som är så lätt att, medvetet eller omedvetet, "fuska" med idag. Bara att gå in på skatteverket.se och skriva in en summa, och vips har man den summan på kontot.
Min spaning är att vi även nationellt är på väg mot det system som nu håller på att rullas ut för gränsöverskridande handel mellan företag inom EU - samtliga fakturor kommer att tvingas gå genom storebrors centrala faktureringssystem. Där storebror har detaljkoll på vartenda öre som rör sig i samhället.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag har tänkt på det, iom. att alla nu i princip är på väg att tvingas ha elektronisk bokföring. Så borde det bli relativt enkelt för myndigheter att helt balanskontrollera hela det totala betalningsflödet i samhället. Har jag en faktura som kostnad i mitt bolag så blir det trivialt att kontrollera att företaget som påstås ha skikat den har bokfört den osv.C cpalm skrev:
Nu görs ju sådana balanskontroller bara vid vissa skatterevisioner, men då relativt manuellt tror jag.
Fast då flyttar väl det fusket som finns med detta bara utanför det område man kan kontrollera. Om man kan kontrollera alla fakturor inom Sverige så kommer fakturan från Spanien istället. Om man kontrollerar allt inom EU så kommer fakturan från Venezuela...H hempularen skrev:Jag har tänkt på det, iom. att alla nu i princip är på väg att tvingas ha elektronisk bokföring. Så borde det bli relativt enkelt för myndigheter att helt balanskontrollera hela det totala betalningsflödet i samhället. Har jag en faktura som kostnad i mitt bolag så blir det trivialt att kontrollera att företaget som påstås ha skikat den har bokfört den osv.
Nu görs ju sådana balanskontroller bara vid vissa skatterevisioner, men då relativt manuellt tror jag.
Funderade just på om det är en framkomlig väg. Men snart blir väl månadsavgiften också momspliktig..Appendix skrev:
Min BRF är redan moms registrerad då vi debiterar kostnader för laddning. Där är det enligt vår förvaltare så att vi ska lägga moms på elkostnaden men inte på den fasta månadskostnaden vi har som tillägg.