6 123 läst ·
58 svar
6k läst
58 svar
Checklista, nybygge
http://www.carlsdal.se/
Ek,Lärk, Ask ,
Furu ca 2000 Kr/KBM
sen alla andra träsort som normalt finns på ett sågverk
Ek,Lärk, Ask ,
Furu ca 2000 Kr/KBM
sen alla andra träsort som normalt finns på ett sågverk
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Hur har du tänkt värma hyreshuset om natten, på vintern? Braskaminen?
Menar du 10kWh/m2 och år?
Plusenergihus är inga problem att bygga, men det kostar.
Dina 13 killar, är de egenföretagare eller skall du anställda dem? Facket kan ha lite åsikter om ex lön om du anställer och arbetsmiljöverket lite om skydd och ställningar.
Har du inte haft kontakt med kommunen skulle jag börja där. Eller banken om du inte sitter på några miljoner för mycket. Utan att du har kommun och finansiär med dig kommer din dröm aldrig att lämna papperet.
Dina 13 killar, är de egenföretagare eller skall du anställda dem? Facket kan ha lite åsikter om ex lön om du anställer och arbetsmiljöverket lite om skydd och ställningar.
Har du inte haft kontakt med kommunen skulle jag börja där. Eller banken om du inte sitter på några miljoner för mycket. Utan att du har kommun och finansiär med dig kommer din dröm aldrig att lämna papperet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
arbetaren tas in på projekt och efter går dom vidare. kommunerna gör som dom alltid gjort och det är inte intressant för mig...utveckling är mitt lledordRobert-san01 skrev:Hur har du tänkt värma hyreshuset om natten, på vintern? Braskaminen?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Du bygger en barre i skogen. Går inte att jämföra med en "normal" nybyggd villa där man kanske vill anlita proffs till en hel del jobb.Ribons skrev:
Väldigt få människor nöjer sig med ett golv för 6000 till ett helt hus.
Kul för dig i alla fall.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Tja, vill du bygga i Sverige så kommer du att behöva följa någon kommuns regler och tyckanden, oavsett vad du är intresserad av. Lycka till!Ribons skrev:
Ja nu frågade jag trådskaparen JonazThern, jag tänkte att det är väl bäst att ge svar som input till den som skapade tråden.Ribons skrev:
Ditt projekt låter jättespännande, men jag tycker diskussionen om det redan har brett ut sig alldeles för mycket i denna tråd.
Skapa en egen tråd så hakar jag jättegärna på. Jag är en som är genuint intresserad av olika sätt att bygga billigt men ändå bra.
Man får nog skilja på kostnaden för en koja och en normalt utrustad villa. Att bygga en koja för 120' är säkert möjligt även om det låter lite snålt tilltaget det också ifall man vill ha normal standard.
Men jag uppfattade att TS ska bygga ett mer "vanligt" hus?
Men jag uppfattade att TS ska bygga ett mer "vanligt" hus?
Utrett av Ribons själv i nedanstående tråd.Ribons skrev:Ska män våra riktigt petig så får man inte enns bytta uttag i en lgh utan att prata med fastighetsägaen huset jag bor i gjorde jag allt el jobb helt själv dro rör dosorelcentral 3-fas till garaget och allt men tog inte det i drift innan en elbyrå kom och megae anl innan och skrev av på det. finns inte en stavelse att du inte får göra allt helt själv i ditt hus i blåboken. såhar pratat med elsäk. gällande dettat
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?p=2428932
Edit: missade att det var den tråden nisse hade länkat.
Klicka här för att svara