23 926 läst ·
66 svar
24k läst
66 svar
Chaufför körde sönder staty
Bevisbördan hade förstås legat på barnet.L lbgu skrev:Oavsett om det är dumt eller inte att ha statyn där den stod så är den som kör på den skyldig. Om han inte såg den så borde han antagligen inte ha körkort då hans synfält uppenbarligen inte är tillräckligt. Hade det varit ett barn som suttit där så hade han väl kört på barnet, men det hade väl enligt dig varit barnets fel som satt på en uppfart.
Nu är detta visserligen oväsentligt i sammanhanget, skadan är redan skedd och läxan lärd, men varför förvarar man en så värdefull staty på uppfarten? Fick jag veta att jag har ett föremål som potentiellt är värd motsvarande summa skulle jag gömma undan den ögonaböj tills någon expert fått kika på den.
Vad säger erat försäkringsbolag?[/QUOTE]P Polgara71 skrev:Haha, statyen är häftig oavsett arm eller inte! Men den är ett arvgods som vi är rädda om oavsett pengavärde. Vi har kollat upp att det går att laga, men inte kollat upp någonting på pengafronten.
Vi får börja med att skicka de videos vi har till transportören, och kolla upp en värdering+lagning. Tack för alla svar!
Om jag hade varit den som hade en övervakningsfilm, så skulle jag inte skickat den till motparten över huvud taget. Skulle hållit den tight intill kroppen som ett ess i rockärmen. Bara säg att det finns en övervakningsfilm utam att avslöja fler detaljer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag gissar att det beror på att den väger flera hundra kilo och, eller i alla fall är mycket otymplig och därför är svår att ha någon annanstans.lärjungen skrev:
Nu är detta visserligen oväsentligt i sammanhanget, skadan är redan skedd och läxan lärd, men varför förvarar man en så värdefull staty på uppfarten? Fick jag veta att jag har ett föremål som potentiellt är värd motsvarande summa skulle jag gömma undan den ögonaböj tills någon expert fått kika på den.
Hej! En liten uppdatering:
Just nu står det ”ord mot ord”. Det känns inte som att det kommer leda någon vart tyvärr. om ni hänger upp er på att vi råka ha en dyr staty lite tillfälligt på uppfarten: vi visste inte att den var värd pengar, vi har ingen avsikt att sälja den. Den är väldigt tung och vi flyttade på den med hjälp av en kompis traktor. Grannen har dessutom ändrat sin värdering till typ 25’ vid en auktion. Han vill å andra sidan köpa den också
Jag tänker att det inte lär vara jätte unikt att få någonting sönderkört av en chaufför vid leverans? Och alla har väl inte kameror som filmar allt? Ska man alltid få stå för skadorna själv då om chauffören själv nekar?
Jag skrev här för att få input från mer kunniga vem bevisbördan ligger på, det har jag nu fått svar på och tyvärr ser det ut som vi inte kommer få någon hjälp med vår staty.
Så vi får undersöka hur man lagar en staty av metall och se om vi själva har råd med det så småningom.
Just nu står det ”ord mot ord”. Det känns inte som att det kommer leda någon vart tyvärr. om ni hänger upp er på att vi råka ha en dyr staty lite tillfälligt på uppfarten: vi visste inte att den var värd pengar, vi har ingen avsikt att sälja den. Den är väldigt tung och vi flyttade på den med hjälp av en kompis traktor. Grannen har dessutom ändrat sin värdering till typ 25’ vid en auktion. Han vill å andra sidan köpa den också
Jag tänker att det inte lär vara jätte unikt att få någonting sönderkört av en chaufför vid leverans? Och alla har väl inte kameror som filmar allt? Ska man alltid få stå för skadorna själv då om chauffören själv nekar?
Jag skrev här för att få input från mer kunniga vem bevisbördan ligger på, det har jag nu fått svar på och tyvärr ser det ut som vi inte kommer få någon hjälp med vår staty.
Så vi får undersöka hur man lagar en staty av metall och se om vi själva har råd med det så småningom.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kom på en annan saklärjungen skrev:
Mon bil är värd ännu mer än 25 000 vågar jag ha den på uppfarten?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nja just nu förhåller det sig på så sätt att jag vill inbilla mig att min bli är värd betydligt mer är 25000 kr ett tag till i alla fallK Kirre2 skrev:
Men om det förhållit sig på så sätt att min bil varit värd obetydlig mer är 25000 så tror jag att jag bara skulle haft trafikförsäkring på den.
Och om någon i så fall kör på den och smiter så sitter jag ju i en liknande situation som TS.
Var är folks heder och moral nu för tiden.
Kom just att tänka på Trafikförsäkringsföreningen! De kan hjälpa dig med både din bil och din staty om du har tur!Hyltran från Veglemyren skrev:
Nja just nu förhåller det sig på så sätt att jag vill inbilla mig att min bli är värd betydligt mer är 25000 kr ett tag till i alla fall
Men om det förhållit sig på så sätt att min bil varit värd obetydlig mer är 25000 så tror jag att jag bara skulle haft trafikförsäkring på den.
Och om någon i så fall kör på den och smiter så sitter jag ju i en liknande situation som TS.
Var är folks heder och moral nu för tiden.
Dock svindyr självrisk för sakskador orsakade av okänt fordon. Men kanske värt det för en exklusiv staty.tio_Pepe skrev:
Har för mig att grundkravet normalt är att polisen skall ha bedömt det som en trafikskada.