Jag skulle varit försiktig med att visa filmerna om det inte visar när det händer och vem det är. Sannolikheten att dom börjar neka är ju ganska stor om dina "bevis" är att den är hel när han har lastat av den?

• Gilla
Bengt Svejdur och 1 till
  • Laddar…
S
Om man börjar presentera videoupptagningar som lägligt nog klippt bort materialet precis när skadan inträffar så tror jag man har rejäl uppförsbacke.

Jag anklagar inte dig för någonting nu, men tanken kommer snurra hos alla som ska bedöma i det här ärendet tror du inte?

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om man börjar presentera videoupptagningar som lägligt nog klippt bort materialet precis när skadan inträffar så tror jag man har rejäl uppförsbacke.

Jag anklagar inte dig för någonting nu, men tanken kommer snurra hos alla som ska bedöma i det här ärendet tror du inte?
Ja, och om kameran av någon anledning fallerat och slutat filma strax innan olyckan, vad är det då som säger att den inte fallerat och inte filmat när någon annan varit in på gården och skadat statyn?

Likadant här, anklagar inte TS för något men de som ska bedöma ärendet kommer att ha invändningar om inte själva olyckan syns på film.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kanske bra att maska bort de delar där ni fotograferar utanför er tomt. Vad jag förstått är inte det lagligt. Genom att ge företaget de bilderna så kan ju de få en liten hållhake på er då de kan anmäla er för olaglig kameraövervakning.
Struntprat! Att det skulle vara olagligt är bara trams. Och om ingen har klagat, ignorera.

hsd
Jag hade direkt anmält budet för smitning,0 nu har Du gett dem en chans att fixa skadan och tiden går, krånglar de så gör en anmälan men vänta inte för länge , anmälan ska ske snarast möjligt eljest avskrivs ärendet direkt

• Gilla
relier
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Struntprat! Att det skulle vara olagligt är bara trams. Och om ingen har klagat, ignorera.
På tal om struntprat så har du oerhört fel. Det är definitivt olagligt att som privatperson övervaka utanför tomtgräns utan tillstånd.

• Gilla
Namnethär och 11 till
  • Laddar…
D Dan_j skrev:
Brukar inte leverans ske till tomtgräns? Här är det så just för att slippa dessa bekymmer...
Har inget med ”här” att göra, utan med vilken tjänst du köpt. Till tomtgräns, till dörr, med inbärning, med inbärning två personer, med montering och några varianter till. Länge sedan det bara fanns en tjänst.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Haha, statyen är häftig oavsett arm eller inte! Men den är ett arvgods som vi är rädda om oavsett pengavärde. Vi har kollat upp att det går att laga, men inte kollat upp någonting på pengafronten.
Vi får börja med att skicka de videos vi har till transportören, och kolla upp en värdering+lagning. Tack för alla svar![/QUOTE]

Vad säger erat försäkringsbolag?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Trams med att fundera på teoretiskt om smitning eller kameror som fångar lite för mycket - ingen kommer bry sig hos varken Polis eller DI.

Det är ett försäkringsärende som bilens trafikförsäkring ska ta. Att kontakta eget försäkringsbolag kan hjälpa om de också täcker in dylika skador.

Annars som sagt då filmen inte är klockren så skicka inte över den, säg bara att det finns film eller skicka möljgen stillbild före/efter - och att ni behöver anmäla till försäkringen. Inget blame-game, bara ren ersättningshantering.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Skumpe
E Elliss skrev:
Vi har inte kollat upp någonting ännu, vi var bara snabba med att få kontakt med transportföretaget och informera om vad som hänt.
Skadan skedde i samband med att lastbilen backade, hela lossningen fastnade på film och där har det inte skett någon skada. Fråga mig inte varför kameran inte fått med hela förloppet (första versionen av en Arlo kamera med några år på nacken).
Regplåten syns inte, den saknas bak, eller är så pass smutsig att det ser ut som den saknas?

Haha, statyen är häftig oavsett arm eller inte! Men den är ett arvgods som vi är rädda om oavsett pengavärde. Vi har kollat upp att det går att laga, men inte kollat upp någonting på pengafronten.
Vi får börja med att skicka de videos vi har till transportören, och kolla upp en värdering+lagning. Tack för alla svar!
Investera i ett ordentligt kamerasystem som filmar 24/7. Dessa Ring, Arlo (verisure kör dessa tror jag) , Googles system och så vidare är inte tillförlitliga. Det ska sparas lokalt också.
Var noga med nätverkssäkerheten när ni installerar och ha kamerorna på ett eget vlan så ni kan kontrollera enkelt när och hur de får tillgång till internet.
Har kameran batteri kan du glömma den ur säkerhetssynpunkt.

rotbackarn rotbackarn skrev:
Trams med att fundera på teoretiskt om smitning eller kameror som fångar lite för mycket - ingen kommer bry sig hos varken Polis eller DI.

Det är ett försäkringsärende som bilens trafikförsäkring ska ta. Att kontakta eget försäkringsbolag kan hjälpa om de också täcker in dylika skador.

Annars som sagt då filmen inte är klockren så skicka inte över den, säg bara att det finns film eller skicka möljgen stillbild före/efter - och att ni behöver anmäla till försäkringen. Inget blame-game, bara ren ersättningshantering.
Det finns väl inget som säger vem som haft sönder statyn så dit råd är att dra igång ett försäkringsärende baserat på vad tro, hopp och lögner?

Vem ställer en värdefull staty mitt på en uppfart?

/ATW

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Eliss,

Skicka inte hela filmen till budfirman. Bara ett smakprov där deras budbil är med. Då kommer de att förmodligen tro att ni har med när deras chaufför kör sönder den. Vad säger budchauffören? Han har haft sönder statyn i tjänsten och behöver väl inte betala ur egen ficka och har ingen anledning att förneka. Budfirman försäkring betalar väl. Det borde vara skrapmärke på budbilen, men kanske redan var full av skrapmärken pag dålig chaufför?

Det är inte så att det är en staty av en enarmad bandit?

• Haha
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Han har haft sönder statyn i tjänsten och behöver inte betala ur egen ficka och har ingen anledning att förneka. Budfirman försäkring betalar väl.
Även om försäkringen gäller så kan kanske självrisken krävas av föraren. Bara för att man kör i jobbet är man väl inte friskriven för olika misstag man gör i trafiken. Sen kan det ju vara dåligt för löneutvecklingen ifall chefen är sur eller bara tycker att man är en kass förare som kör på stillastående statyer. Finns väl även en pinsamhetsfaktor. Så föraren kan nog ha diverse skäl att neka även om han är skyldig.

V
S Sajmon skrev:
Jag skulle varit försiktig med att visa filmerna om det inte visar när det händer och vem det är. Sannolikheten att dom börjar neka är ju ganska stor om dina "bevis" är att den är hel när han har lastat av den?
Tror inte för en sekund på att lastbilen ens åsamkat skadan
Filmen "av okänd" anledning just inte det
Stod i vägen precis. Bla bla

Bedrägeri försök kanske från ts sida?

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det finns väl inget som säger vem som haft sönder statyn så dit råd är att dra igång ett försäkringsärende baserat på vad tro, hopp och lögner?

Vem ställer en värdefull staty mitt på en uppfart?

/ATW
Det är väl därför man har försäkringar. Om en skada uppstår kollar man om det kan täckas av någon försäkring. Sedan kollar försäkringsbolaget om skadan täcks, eller inte, sedan kollar de om de kan slippa ta ansvar alt. pruta ersättningen max (y)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.