Det finns en rad fördelar med centraldammsugare även om den initialt är dyrare än den traditionella kompakta, mobila dammsugaren. Vi förklarar hur den fungerar, vad som krävs av ditt hem och tittar på hur mycket ett system kan kosta. Vi listar såklart även nackdelarna - för sådana finns det också.

Du kan läsa artikeln här: Centraldammsugare - fakta, pris, installation

kan inte hålla med om att det är tystare att använda en c-dammsugare.
Tvärtom så låter det mer.

Då tror jag du har missförstått poängen med centraldammsugare. Själva dammsugaren, centralenheten, ska man inte bära med sig. Man placerar den istället på en avskiljd plats, tex i garaget där man inte hör den.

Nog för att moderna vanliga dammsugare blivit lite tystare, men så tysta är dom inte.

• Gilla
Frankthebuilder och 8 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Då tror jag du har missförstått poängen med centraldammsugare. Själva dammsugaren, centralenheten, ska man inte bära med sig. Man placerar den istället på en avskiljd plats, tex i garaget där man inte hör den.

Nog för att moderna vanliga dammsugare blivit lite tystare, men så tysta är dom inte.
Väldigt roligt😀

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Dagens dammsugare har blivit extremt tysta. Kan inte fatta varför folk installerar ett system som kostar multum med sen alla problem de drar med sig.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Dom systemen vi har installerat på ny byggen har låtit mer än en mordern dammsugare.
Beror nog på mer effekt , och Mathias det är inte själva centralenheten som låter utan hela systemet.

Jag håller med, ser ingen poäng med att betala mer för något som tar massa plats mer i städskåpet. Slangen är ju ett monster. Sen är ljudvolymen inte mkt bättre eftersom man ändå är nära själva insuget vilket i sig självt är högljutt. Det enda jag ser som en stor fördel är alla mikropartiklar som man slipper. På vintern när man inte vädrar på samma sätt som på sommaren kan jag tänka mig att det är stora skillnader på halter mikropartiklar i ett hus med eller utan c-damnsugare.
Men om det är värt det. Nä, det tycker jag absolut inte.

C-dammsugare är lika nödvändigt som haddukstork. Lång dj--la slang att brottas med som tar mer plats en en vanlig dammsugare och väsandet från munstycket är nog värre en en ny traditionell dammsugare.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Personligen tror jag att dammsugarens framtid är trådlös och batteridriven. Det är långt kvar, men batteritekniken går snabbt framåt. Redan idag använder vi den batteridrivna nästan uteslutande här hemma. Bara tanken på att kånka fram sladdåbäket ur städskåpet får en ju på dåligt humör, då står jag hellre och vispar med batterijagaren fram och tillbaka över de där fem riskornen (och blir på nästan lika dåligt humör).

Vårt andra hus med centraldammsugare och jag hade inte velat vara utan!

Slang att släpa på ja, men man slipper iaf klumpen till dammsugare att släpa på. Särskilt skönt i trappor. Gällande ljudnivån håller jag med ovan, den låter rätt högt men suger å andra sidan riktigt effektivt!

Dyr tycker jag inte heller att den var. Vi betalade 10' för vår inkl arbetet (tillval vid nybygge). En vanlig dammsugare med lika bra kapacitet är ju inte heller gratis.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi hade centraldammsugare i en lägenhet vi bodde i. Tycker att det var smidigare än en vanlig dammsugare och bättre sugkapacitet. Jag skulle i och för sig inte få för mig att sätta in en här eftersom huset är gammalt och det skulle bli en bökig ombyggnad, men hade man byggt nytt så. Vi får köpa ny dammsugare varannat år eller så, de håller ju inte.

Marlen Eskilsson skrev:
Vi får köpa ny dammsugare varannat år eller så, de håller ju inte.
Ni måste ju såklart ha en grovdammsugare till renoveringarna och en asksug till kaminen! 😛

Vi har haft våran dyra Electrolux måånga år. Lika bra fortfarande.

Hade möjlighet att välja till centraldammsugare i lösvirkesbygget men det valdes bort!

Flera jag vet har slangen liggande framme i stort sett hela tiden. Hur kul är det?

Frågade frun mittemot bordet och hon byter inte tillbaka till släpbar dammsugare.
Men vi önskar kortare slang då vi har flera uttag och strategiskt placerade mitt i.

Protte

• Gilla
Strip
  • Laddar…
AXS
Svart robotdammsugare i profil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kjell Romefors och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha skaffat en robotdammsugare så har vi dammsugat tre gånger på 7månader, och då har vi egentligen bara gått runt och tagit där roboten inte kommer åt.

• Gilla
HElgEe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.