cecar33 skrev:
Ja och då undrar jag har du någon uppfattning angående c-dammsugare som bygger på erfarenhet. Att du har en vanlig dammsugare på landet är knappast någon upplysning om hur du upplever en regelbunden användning av C-dammsugare.

Det har jag och därför delger jag min uppfattning om det. Jag kan ta det från början. Jag är uppväxt med vanlig dammsugare flyttade hemifrån och köpte vanlig dammsugare flyttade till hus med vanlig dammsugare. Vi byggde nytt hus med vanlig dammsugare. Så började marknadsföringen om c-dammsugare då byggde vi in en sådan med heldragen slang, från vägguttag till centralenhet. Huset var enplans i vinkel så ett uttag i var ända och ett i mitten med en Y-koppling på vinden som enda möjliga felkälla, två ingångar på enheten och det krånglade aldrig.Men själva arbetet att dammsuga och hantera slangen upplevde vi enbart som jobbigt så vi slutade efter ett par år att brottas med slangen, vi återgick till vanlig slåp-dammsugare både i det huset och i det hus vi bor i idag. Skulle aldrig komma på iden med en c-dammsugare igen. Jag vill dock påpeka att det är inget jättestort problem att brottas med c-slang men man kan göra andra roligare saker och det föredrar jag/vi. Någon skrev om hundar och dammsugning jag känner till det också, eftersom vi i många år har haft 3 st Irländska settrar vilket medför dammsugning det förekommer varje dag med vanliga dammsugaren, i hundrummet som har egen ingång dammsugs med en laddbar skaftdammsugare flera gånger om dagen. Så nu har jag redo gjort för hur och varför inte c-dammsugare inte är ett alternativ för oss,det är helt enkelt behovet av städning som styr i vårt fall.
Ja, installerade cdsug här i huset för 10-15 år sedan. Har fungerat problemfritt bortsett från en sugslang som behövt bytas. Känns helt otänkbart att börja släpa på en dammsugare igen, är fruktansvärt irriterande varje gång jag ändå tvingas göra det av redan beskrivna skäl. Gillar sockelutsugen, gillar den 12m långa slangen, gillar att jag via uttaget i garaget kan dammsuga i bilen utan att släpa ut en dammsugare eller köra in bilen i garaget. I övrigt avstår jag från att beskriva mitt samliv med dammsugare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur funkar det med centraldammsugare och EU:s effektkrav på kalaset? Nu 2017 skulle väl effekten gå ner till 900 på vanliga dammsugare som tillverkas. Drabbar dessa regler centraldammsugare också så lär det bli en forntida relik i framtiden. Jag bara tänkte högt när många centraldammsugare på Prisjakt ligger på 1500+. En centraldammsugare på 900 watt eller lägre kommer få jobba för att suga skräp den sträckan och rörstorlek.
 
cecar33 skrev:
Det du skriver är enbart meningslöst skriveri. Ingen hund eller hundsort fälles sådana mängder, möjligen om du har 20-25...
Nä, vi har inte 20-25. Men vi har 4 egna (uppfödning) welshar och väldigt ofta extra hundar som bor här. De senaste 3 veckorna har det faktiskt varit 13 hundar inkl valpar här.
Och skulle du vilja kontrollera fakta så är det bara att skicka ett PM så kan jag både skicka foto & bjuda hem dig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Hur funkar det med centraldammsugare och EU:s effektkrav på kalaset? Nu 2017 skulle väl effekten gå ner till 900 på vanliga dammsugare som tillverkas....
Det här känns ju som en relevant fråga oavsett centralsug eller inte, tyvärr så verkar all reklam & teknisk dokumentation inrikta sig på motoreffekt istället för "airwatt" och "airwatt"/motoreffekt som jag tror är relevantare uppgifter att prata om.

"Airwatt" är ett mått på sugförmåga (både sugstyrka & flöde), men tydligen inte helt standardiserat hur man mäter/beräknar detta.

Min Allaway är på 1.800W med en "airwatt" på 610W och här tycker man ju att det borda finnas en utvecklingspotential att göra den mer energieffektiv.
 
lat skrev:
Nä, vi har inte 20-25. Men vi har 4 egna (uppfödning) welshar och väldigt ofta extra hundar som bor här. De senaste 3 veckorna har det faktiskt varit 13 hundar inkl valpar här.
Och skulle du vilja kontrollera fakta så är det bara att skicka ett PM så kan jag både skicka foto & bjuda hem dig.
Jag känner att jag får be om ursäkt för mitt klumpiga påhopp. Vet inte exakt vad du menar med " welshar" men jag tror att det är en halvstor korthårig hund. Låter i mina öron märkligt att du får så mycket skit inne men jag behöver varken ifågasätta det eller vara så " tyken ". Har som sagt själv hundar och har haft c-dammsugare och nog blr det skitigt alltid.
Mvh
Cecar 33
 
Redigerat:
Hur gör man med Hide-a-hose lösningar då? Antar att man måste ha ett "helt" rör från uttaget och längden bakåt. Jag har redan förberett med rör i delar av huset och har förgreningar där det ska sitta uttag. Antar att det är helkört då :(
 
Ja så kan det bli om man inte är tydlig den är en större och långhårig tillskillbad från Welsh corgi.
Nog om hundraser jag har gjort en pudel, så nu kan vi lämna hundat i denna tråd som hadlar om centraldammsugare.
 
Redigerat:
AndersPS skrev:
Hur gör man med Hide-a-hose lösningar då? Antar att man måste ha ett "helt" rör från uttaget och längden bakåt. Jag har redan förberett med rör i delar av huset och har förgreningar där det ska sitta uttag. Antar att det är helkört då :(
Det var jag som skrev igår ang HIDE a Hose, men blev loggad som gäst. Yes det måste vara ett helt rör och utan Y-kopplingar hela den slanglängden du vill ha. Jag har alla kopplingar någon meter ifrån nedgången till dammsugaren så att jag har 15m fritt rör för varje uttag. Du kan köpa slangarna i olika längder och kapa dem om så behövs. Vårat hus är dock stort(240kvm enplan) så behövde 3st med 15m och allt draget på vinden. Var lite orolig att den inte skulle orka suga in 15m slang med några böjar på vägen, men det var inga problem:)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hade centraldammsugare i förra huset, var väl ok, men fanns en del nackdelar som artikeln ovan inte tar med:
* Stopp i röret - det blev ofta (ett par ggr per år iaf) stopp i röret. Ett av dessa fick jag lösa upp genom att avnäda en rörrensare tillsammans med en vanlig dammsugare med vilken jag skapade ett baksug - meckigt minst sagt.
* Klumpigt: Ja man slipper centralenheten och sladden, men istället var det en 11 m lång slang som skulle släpas runt....var inte jättemkt smidigare tyckte jag - möjligen om vi hade haft två st så man slapp dra den upp och ned för trappan men då kostar en extra slang ungefär lika mkt som en vanlig dammsugare bara den.

Det stora plusset var att kunna blåa ut luften utomhus direkt.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Hade centraldammsugare i förra huset, var väl ok, men fanns en del nackdelar som artikeln ovan inte tar med:
* Stopp i röret - det blev ofta (ett par ggr per år iaf) stopp i röret. Ett av dessa fick jag lösa upp genom att avnäda en rörrensare tillsammans med en vanlig dammsugare med vilken jag skapade ett baksug - meckigt minst sagt.
* Klumpigt: Ja man slipper centralenheten och sladden, men istället var det en 11 m lång slang som skulle släpas runt....var inte jättemkt smidigare tyckte jag - möjligen om vi hade haft två st så man slapp dra den upp och ned för trappan men då kostar en extra slang ungefär lika mkt som en vanlig dammsugare bara den.

Det stora plusset var att kunna blåa ut luften utomhus direkt.

/K
Oj! Har haft centraldammsugare i 20-25 år och aldrig haft stopp i rören!
Har haft den till att suga både det ena och det andra.
 
Har byggt 3 nya hus med centraldammsugare och inte råkat ut för stopp en enda gång. DOCK det med slangen är sant och bökigt=den vill gärna bli liggande där den användes senast. Det var därför jag till senaste huset letade efter andra lösningar och då Hittade HIDE a hose och även en där den virades in i en trumma i väggen som dock verkade jobbigare
 
mrhuhta skrev:
Har byggt 3 nya hus med centraldammsugare och inte råkat ut för stopp en enda gång. DOCK det med slangen är sant och bökigt=den vill gärna bli liggande där den användes senast. Det var därför jag till senaste huset letade efter andra lösningar och då Hittade HIDE a hose och även en där den virades in i en trumma i väggen som dock verkade jobbigare
Vad hette varianten med trumma i väggen?
 
AndersPS skrev:
Vad hette varianten med trumma i väggen?
http://www.vroomyourroom.com/ Wroom har några varianter och kollade även på någon annan som jag tyvärr inte hittar igen:(.
Wroom är ju ett fräckare namn också;) men den borde ju kunna passa en befintlig anläggning rätt lätt
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Oj! Har haft centraldammsugare i 20-25 år och aldrig haft stopp i rören!
Har haft den till att suga både det ena och det andra.
Kan ju varit klumpigt byggt i vårt grannskap då bara - hade flera grannar som hade problem också, en hade aldrig fått igång den ordenligt (från ngt uttag) så dom använda vanlig dammsugare istället :/

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.