Steamboy skrev:
På utgående sidan är däremot mycket ovanligare med hissklämmor. Helt enkelt pågrund av att det inte är tänkt att en säkring skall mata flera gruppledningar. Utgående kopplingen brukar dessutom klara mindre areor än på ...
Jag vet inte vad du använt för fabrikat men de 7 år jag varit i branschen har jag inte sett en enda ny dvärg utan hiss på bägge sidor, Hager, Siemens, Eldon, Legrand etc till och med Malmbergs

Absolut, nya dvärgbrytare utan hissklämma har jag inte sett sedan 80-talet.

Efter mina dryga 2 år, så visste inte ens jag att det har funnit dvärgar utan hissklämmor.

//Patrik

O
snaggletooth skrev:
Absolut, nya dvärgbrytare utan hissklämma har jag inte sett sedan 80-talet.
Tänk vad tiden går snabbt... ;)

Bo.Siltberg skrev:
Två ledare under samma hissklämma på en dvärg fungerar - det avgörande är ju att båda ledarna sitter bra vilket inte är några större problem om det görs rätt. Det är väl denna lilla hake som gör att man normalt bör undvika det. En hissklämma i en dvärg är ju "stor, bred och platt". Det gäller att alla ledare får samma kontakttryck när dom läggs bredvid varandra. Det sägs att det är lättare att få två RK6 att sitta än två FK1.5. Det är också lätt hänt att ledarna hamnar i kors över varandra och går av ett tag efter det att skruven dragits åt.

Dessutom lär många besiktningsmän kategoriskt anmärka på detta med flera ledare under samma klämma, tillika på lösa kopplingsklämmor i centralen.

En kopplingsplint fäst på DIN-skena kan dock ingen klaga på, i detta exempel Wago 773 i DIN-hållaren 773-332.

[bild]

Men det bör nog vara med måtta för annars blir det nedslag vid besiktningen på att elcentraler inte får vara ett kopplingsutrymme.

Är det helt okej i en Normkapsling med din skena med ex relä eventuellt Jordfelbrytare
göra kopplingar med wago klämma (lösa) om kapslingen inte är en elcentral ... eller är regler samma där

Jag är också nyfiken på vilken regel man hänvisar till när man inte tillåter kopplingsutrymme i en central.
Läser man lite olika texter (bl.a.) Elinstallationsreglerna) så är ju just Centralen en kopplingsutrustning.
Och i en kopplingsutrustning bör det ju finnas ett utrymme för att koppla, alltså ett kopplingsutrymme.

Vad man tycker är ju en sak, men om man ska gå på fakta så vill jag gärna se vilken text man stödjer sig på precis som Yxis!

Bo.Siltberg skrev:
Men det bör nog vara med måtta för annars blir det nedslag vid besiktningen på att elcentraler inte får vara ett kopplingsutrymme.
Ni får nog fråga besiktningsmännen... Det dom troligen lutar sig mot är definitionen på gruppcentral:

Gruppcentral - Kopplingsutrustning som innehåller olika typer av kopplingsapparater som är sammankopplade med en eller flera utgående elektriska kretsar och som matas från en eller flera inkommande elektriska kretsar, tillsammans med anslutningsklämmor för neutral- och skyddsledare.

Kopplingsutrustning - Kombination av en eller flera säkringar och/eller elkopplare med därtill hörande styr-, mät-, skydds- och reglerutrustning, komplett monterad med all inre elektriska och mekaniska förbindningar och övriga byggnadsdelar, såsom kapslingar och stativ.

Förutom detta finns det ju ett naturligt svar också, att centralkapslingen endast bör innehålla det som hör dit för att fördela ut gruppledningar. Man bör t.ex inte använda den som kopplingsdosa för sin trappkoppling. Men man kan använda Wago för att internt koppla ihop t.ex tidur med tillhörande kontaktorer etc.

Till saken hur också att det troligen finns besiktningsmän som tycker att det är roligt att anmärka :rolleyes:

Om nu man inte få använda centralen som kopplingsdosa ...
hur gör man om har en kabel (FK) som är för kort och behöver skarva ?

Det är ingen koppling, det är en skarv :)
Det tror jag ingen kan anmärka på.

Automatsäkringar B-karaktäristik 1-pol + 1pol, 2 kretsar i en modul ;)
2154282p.jpg
E nr : 21 542 82
Försök hålla centralerna fria från wago. Centraler är inget kopplingsutrymme. Alltså får man inte använda Kopplingsmateriel! En variant är att dra om en befintlig utgående gruppledning via det nya uttaget.

Redigerat:
Jo numera finns både personautomater och 2-poliga dvärgar som bara tar 1 modul.
Men 2 tåtar i samma hissklämma är en nödlösning, funkar men blir inte riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.