Svarar eftersom jag just nu är lite inblandad i ett bygge med just cellplast som isolering dock är det med cellplastelement som fyllts med betong.
Isolerar man utsidan av taket så använder man en tät takfot, dvs inga luftspalter. Detta då vid en varm vind, dock måste man tänka på ventilationen med, det är lite pyssel med den.
Själv har jag lite funderingar på att isolera taket på detta viset kommande sommar och då blir det 50 + 50 mm cellplast S80 i överlapp, papp, råspont, 195 mm rockwool, diffspärr, gips.
Ytterväggarna som idag är lertegel och virke isoleras utvändigt tätt emot stomme med 50+50 mm cellplast, spikläkt, stående panel.
Idealet hade varit att resa nytt, då hade jag valt 50+50 cellplast S80, utegips, 195 mm regelstomme med 195 mm rockwool, diffspärr, (ev 45 mm rockwool samt 45x45 regelverk förskjutet och för dragning av el/vvs), spånskiva, gips. Cellplasten bör gå nedanför syllen och bryta köldvandringen där. Tät takfot och öppet upp till nock.
Sula med 300 mm S100 cellplast och 50 mm markisolering utanför kantbalk.
Inga falsade knepiga element utan enbart standardskivor som limmas i överlapp så det blir lite ekonomi i bygget.
/Kent