Hej!
Funderingar .:
Kan PIR-isolering användas på samma sätt som XPS?
All PIR isolering (som jag hittat) verkar ha någon form av folie som yta.
- Skall folien tas hänsyn till?
- Är det bara att lägga den på samma sätt som XPS?
- Ska PIR-isolering hanteras på annat sätt undergjutning?
- Hur skall PIR-isolering kapas / formskäras?
(har en cellplastskärare liknande denna - https://www.ikh.fi/sv/cellplastskarare-med-stativ-pas42100
som jag gillar när det gäller att dela cellplast)
Men kan samma skärare användas för PIR-isolering?

Bakgrund .:
Har brutit upp ett betonggolv i en källare (ca 8m2) och tänker tilläggsisolera under betong.
Marken kommer alltid att hålla 100% fuktighet, så enda möjliga isolering (som jag ser det)
Är någon form av cellplast.
Har tittat på t.ex. Pordrän / Isodrän / Optidrän - Men tror inte isoleringen kommer att kunna "torka upp" betonggolvet. (fukt kommer både underifrån och uppifrån)

På grund av rådande omständigheter har jag börjat fokusera på cellplast - främst XPS.
Det finns flera typer av XPS med olika hållfastheter (80 / 100 / 200 / 300 osv.).
Normal XPS har ett lambda på runt 0,034 W/mK ex. https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474
Super XPS har ett lambda på runt 0,027 W/mK ex. https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackonxps/super-xps/
Sedan finns PIR-isolering ett med lambda på 0,022 W/mK
Som ex. https://www.ehomer.ee/se/soojustus/...el-pir-plaadid-fooliumiga-50x1200x2400mm.html

Planen just nu är att isolera i tre lager 70mm + 50mm + 100mm
Används PIR -isolering behövs inte lika tjock isolering.

Spännande att ingen har arbetat med PIR-isolering.
Är det så att de inte räknas som kostnads effektiva?

Har du/någon fått mer info/kunskap kring varför, tillsynes, ingen arbetar med PIR, som issolering mot dränerande singel (ish) i källare?

(Rimligen för syftet att maximera takhöjden genom effektivare isolering, vilket är vad jag försöker lära mig mer om).

”Gurun” Husgrunds-micke ger rekommendation till annat val - men inte varför.

https://www.husgrunder.com/fraga-micke/isolerat-kallargolv-med-golvvarme-betongplatta/

Har vi någon (ej spekulativ) med kunskap här som kan dela insikter kring PIR (och källare, mark, fult, aluminiumskiktet på PIR, etc)

😀

Hej! Har någon av er fått reda på mer? Jag pratade med en kunnig säljare på ett företag som säljer PIR och han kunde inte rekommendera att gjuta in PIR i betong. Han rekommenderade istället XPS. Han sa också att om jag trots detta vill gjuta in PIR så ska man vara noga med att aluminiumlaminatet inte kommer i kontakt med betongen, för då uppstår kemisk reaktion med luftbubblor i betongen.

Spännande att se om du får något bättre svar!

Har fått samma information om PIR. (dock inte att det skulle bli luftbubblor i betongen)
Om luftbubblor skulle bildas innebär det en väldigt snabb process.
- den processen skulle kunna pågå något dygn eller så (och det tror jag inte på)
Möljigen skulle foliet kunna reagera mot kalken och att betongen skulle falla sönder över tid.
(det har jag ingen aning om) - Jag har skippat PIR- under mark. Dock funderar jag på PIR i ett tak/terass projekt - för att vinna takhöjd. Funderar även på PIR i egenkonstruerade isolerade dörrar
Det finns nog flera lösningar, beroende på förutsättningarna.

Som jag skrev, användes flera olika lager/typer av isolering.
Det finns tre grundbegrepp att hantera - kapilärkrafter - dränering - isolering.
Kapilärkrafterna bryts med t.ex. cellplast. (eller singel)
Dränering hanteras vanligtvis med singel och markduk. (eller pordrän eller ...)
Isolering finns ett antal val. (Stenull / Cellplast osv.)
En nackdel med t.ex. cellplast under betong (EPS/XPS) är att betonggolvet endast kan släppa sin inbyggda fukt mot t.ex. "rummet". Där "vinner" ex. Pordrän.
Eftersom ett lager med singel (i mitt fall) inte skulle tillföra något (en speciell jordart)
Skippade jag det lagret och lade "super XPS" direkt mot mark - vilket medförde en vinst i takhöjd. (bättre lambda än vanlig XPS och kommer alltid att ligga "i fukt" hos mig)
XPS har bättre motståndskraft mot fukt än EPS - dock suger även XPS åt sig fukt över tid.
Sedan hur lösningen kan bli, beror hur rummet/golvet ovanför ska vara (varmt / kallt / golvvärme osv.)

Vid senaste projektet (ej klart) lade jag även en golvvärmeslinga under isoleringen - för att ev. kunna nyttja - kyla på sommaren - värme på vintern - vi får se hur detta blir (det finns "utmaningar" med främst kylan...)

Intressanta förslag.
(Har aldrig stött på denna typ tidigare)

Kooltherm K20 Betongelementsskiva
  • λD-värde 0,021 W/(m·K)
  • Kan gjutas in direkt
  • Lufttät och ånggenomsläpplig
    mineralduk på båda sidor.

Kooltherm K3 Golvskiva​

• λD-värde 0,021 W/(m·K)
  • Kan gjutas in direkt
  • Lufttät och ånggenomsläpplig.
    mineralduk på båda sidor.

Spontant kan jag inte hitta någon skillnad på dessa skivor...
Information som jag inte hittar.
- Hållfasthet. (vilket tryck klarar dessa)
- Vattenupptagning (hur mycket vatten tas upp över tid)
- Vad är en "mineralduk"?
- Var kan dessa köpas? (Prisbild)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.