D Dunderklumpen65 skrev:
Ok,, för min del va de som nån sa, luftspallt som måste flyttas, hur gjorde du då?
Vi hade ingen luftspalt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi hade ingen luftspalt.
Va händer om jag täpper igen min luftspalt då,

D Dunderklumpen65 skrev:
Va händer om jag täpper igen min luftspalt då,
Isoleringens uppgift är att då luften att stå still. I en luftspalt kan luften röra sig. Om du lyckas täppa till luftspalten hela vägen så kan du därefter tilläggsisolera med cellplast.

Då måste man ta bort råspont, och de vill jag verkligen slippa,, tänk om de va så lätt som att täppa igen vid takfoten,, men utan luftspalt så blir de fukt problem?

D Dunderklumpen65 skrev:
Då måste man ta bort råspont, och de vill jag verkligen slippa,, tänk om de va så lätt som att täppa igen vid takfoten,, men utan luftspalt så blir de fukt problem?
Det är inte så att luftspalten är helt öppen i takfoten? Är inte takfallet allt för långt borde det gå att dreva igen luftspalten med t ex drevremsor och en lång regel.

Det är inte säkert att du får fuktproblem, men att isolera på isolering med luftspalt emellan gör att det yttre lagret isolering tappar sin funktion. Du kommer inte att behålla mer värme i huset med en sådan lösning.

S sk007 skrev:
Det är inte så att luftspalten är helt öppen i takfoten? Är inte takfallet allt för långt borde det gå att dreva igen luftspalten med t ex drevremsor och en lång regel.

Det är inte säkert att du får fuktproblem, men att isolera på isolering med luftspalt emellan gör att det yttre lagret isolering tappar sin funktion. Du kommer inte att behålla mer värme i huset med en sådan lösning.
Svart trästuga, vita fönster, blomlåda, blå blommor i trädgård, grönt gräs, träd bakom, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så ser taket ut, liten lutning,

D Dunderklumpen65 skrev:
[bild]så ser taket ut, liten lutning,
Det såg inte helt enkelt ut att få igen den luftningen på ett bra vis. Man lär behöva riva bort ränna och fotbräda.

Jag tror mer på att försöka bättra på luftningen.

S sk007 skrev:
Det såg inte helt enkelt ut att få igen den luftningen på ett bra vis. Man lär behöva riva bort ränna och fotbräda.

Jag tror mer på att försöka bättra på luftningen.
Kan ta en bättre bild på takfoten där luftspalt är.

• Gilla
Stubai
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.