9 175 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Lägga ny takpapp ovanpå befintlig, eller riva den gamla och sedan lägga ny??
Jag sitter nu med två offerter, en där gammal takpapp rivs bort, och en där de lägger ny takpappovanpå befintlig. Skillnad: 36 000 kronor.
Vliket ska jag välja?
Vliket ska jag välja?
Åt vilket håll? (är skillnaden, alltså, dvs vilket är billigast?)
Är där bara torrt kan jag inte tänka mig att det är några problem med att lägga ett extra lager tätning, snarare tvärtom. Men då ska man kanske ta och mäta lite här och där med fuktmätare först, så man inte bygger in gammal fukt uti det hela.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för info. Jag är ganska säker på att det gamla taket är tätt, det som ser lite risigt ut är takets kanter ut mot plåt-kanten. Här är det i orignial inte byggt enligt vad som nu är byggnorm, dvs att det ligger en trekantlist under, sedan papp ovanpå listen, och sedan plåt som täcker det hela. Istället ligger plåten mot taket, med vertikal fals ytterst, papp ovanpå plåten in emot falsen, och tätningsmassa. Men det finns inga synliga tecken på att det inte är tätt.ricebridge skrev:
Jag ser nu att den billigare offerten så tänker de inte sätta dit ny "krönplåt" utan sätta dit den gamla. Så då får det nog bli den dyrare offerten,
Redigerat:
Hur stort är ditt tak? Fått offert på 125000kr(efter rot) för ca 140kvm, lägga uppe på den gamla pappen samt utan plåtarbete. Tycker det låter sjukt dyrt!M mats_lindqvist skrev:Tack för info. Jag är ganska säker på att det gamla taket är tätt, det som ser lite risigt ut är takets kanter ut mot plåt-kanten. Här är det i orignial inte byggt enligt vad som nu är byggnorm, dvs att det ligger en trekantlist under, sedan papp ovanpå listen, och sedan plåt som täcker det hela. Istället ligger plåten mot taket, med vertikal fals ytterst, papp ovanpå plåten in emot falsen, och tätningsmassa. Men det finns inga synliga tecken på att det inte är tätt.
Jag ser nu att den billigare offerten så tänker de inte sätta dit ny "krönplåt" utan sätta dit den gamla. Så då får det nog bli den dyrare offerten,
Kan du se taket från insidan?
Det jag inte gillar när man smäller på ny papp, är att man inte ser hur råsponten/taket ser ut under pappen. väldigt ofta hittar man ruttna bitar/partier som man byter ut när man ändå gör jobbet med pappen.
Det jag inte gillar när man smäller på ny papp, är att man inte ser hur råsponten/taket ser ut under pappen. väldigt ofta hittar man ruttna bitar/partier som man byter ut när man ändå gör jobbet med pappen.
M mats_lindqvist skrev:
Bra poäng, om man river det gamla så lär man ju se om underlaget är bra eller dåligt.oobum skrev:
bytte mitt tak ifjol. 155m2Ariddon skrev:
87000kr efter rot. Plåtarbeten (behöll dock de gamla hängrännorna), byte 16m råspont, nya vindskivor, höjning av taklucka samt ny taklucka i plåt
Man kan i viss mån se det inifrån vind eller liknande, men är ganska stor del av taket som inte får sig en översyn.M mats_lindqvist skrev:
Är det ett hus en har planerat att bo en längre tid i, så tycker i alla fall jag att det är värt merkostnaden att veta att man har ett tak som mår bra.
Men skall man sälja inom 1-3 år så kan man gena lite.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden