1 154 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
CEE - uttag hur mäta och hur använda?
Först och främst måste du kolla så att den har en fungerande nolla inkopplad i uttaget, har du inte det kan du inte få ut 230V. Förvånad att ingen nämnt det i tråden...
Edit. Ser nu att en hann skriva samma sak medan jag skrev
Edit. Ser nu att en hann skriva samma sak medan jag skrev
Två saker att tänka på:Karrock skrev:
1) Är det ett 16A eller 32A uttag? Är det mot förmodan ett 32A så behövs antingen en 22kW laddare (för att avsäkring ska stämma), en adapter med säkringar/byggcentral eller nersäkring och byte till 16A uttag, och om man har en av de få elbil som klarar mer än 22 kW så skulle jag antagligen gå på första alternativet.
2) Välj en laddare med tillräckligt lång sladd (eller lös sladd) så du slipper skarvsladdar. Fördelen med fast sladd är ett aningen bättre stöldskydd och en sak mindre som kan trassla, nackdelen är att man inte enkelt kan byta bara sladden vid skador.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Jag har själv just köpt Voldt och är mycket nöjd med den.Karrock skrev:
Bytte faktiskt den existerande en-fas laddaren på sommarstugan till ett 16A CEE-uttag och köpte portabel laddare eftersom det dels blev billigare, och dels gav mig en portabel 16A tre-fas-laddbox som kan vara bra att ha vid andra tillfällen. På stugan så hänger jag upp den semi-permanent med en skruv när vi är där.
Använde koden THOMASEV för 15% rabatt, från den här videon.
Abonnemanget är på 16A, antar att det svarar på frågan.D dan_norstedt skrev:Två saker att tänka på:
1) Är det ett 16A eller 32A uttag? Är det mot förmodan ett 32A så behövs antingen en 22kW laddare (för att avsäkring ska stämma), en adapter med säkringar/byggcentral eller nersäkring och byte till 16A uttag, och om man har en av de få elbil som klarar mer än 22 kW så skulle jag antagligen gå på första alternativet.
2) Välj en laddare med tillräckligt lång sladd (eller lös sladd) så du slipper skarvsladdar. Fördelen med fast sladd är ett aningen bättre stöldskydd och en sak mindre som kan trassla, nackdelen är att man inte enkelt kan byta bara sladden vid skador.
En portabel laddare låter intressant, och yes för att bekvämt ladda lär jag behöva en 10m sladd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Ja med största säkerhet. Men inte helt. 32A uttag är dock ovanliga i hussammanhang. 16A är de klart vanligaste. Och det ser ut som 16A på bilden, men det är alltid svårt att se storlek på bilder utan skala. Det står dock 16A på uttaget och 32A är större, så bara kolla måtten och mäta om du inte hittar märkningen.N nikno skrev:
Mät först så du har nolla och jord. Det har du antagligen, men det skadar aldrig. Du kan mäta med den du har om du bara är noga med att mäta mellan nolla/jord och var och en av faserna. Det blir 400V först mellan faserna.
Tipset är dock att skaffa en riktig mätare; den har du nytta av i flera sammanhang.
En sådan här är svår att misslyckas med och fungerar bra till detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du får kolla att Voldt har det. De har iaf 5m. Och du kan använda en förlängningskabel på 16A sidan annars om fem meter. Här är en om tio meter vilket är vanligare:N nikno skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MEN. Det är dock inte egentligen att rekommendera vid laddning. Det är höga belastningar under lång tid, så så få skarvpunkter/kontakter som möjligt är helt klart att föredra. Nu är dessa kontakter betydligt bättre än en vanlig 230V uttag/kontakter, så riskerna är mindre, men ändå. Så längre laddsladd efter laddaren är att föredra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Förlängningssladd är ingen bra lösning, det betyder att man är tvungen att bygga något extra för att husera l laddboxen.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja med största säkerhet. Men inte helt. 32A uttag är dock ovanliga i hussammanhang. 16A är de klart vanligaste. Och det ser ut som 16A på bilden, men det är alltid svårt att se storlek på bilder utan skala. Det står dock 16A på uttaget och 32A är större, så bara kolla måtten och mäta om du inte hittar märkningen.
Mät först så du har nolla och jord. Det har du antagligen, men det skadar aldrig. Du kan mäta med den du har om du bara är noga med att mäta mellan nolla/jord och var och en av faserna. Det blir 400V först mellan faserna.
Tipset är dock att skaffa en riktig mätare; den har du nytta av i flera sammanhang.
En sådan här är svår att misslyckas med och fungerar bra till detta:
[bild]
Ja, du får kolla att Voldt har det. De har iaf 5m. Och du kan använda en förlängningskabel på 16A sidan annars om fem meter. Här är en om tio meter vilket är vanligare:
[bild]
MEN. Det är dock inte egentligen att rekommendera vid laddning. Det är höga belastningar under lång tid, så så få skarvpunkter/kontakter som möjligt är helt klart att föredra. Nu är dessa kontakter betydligt bättre än en vanlig 230V uttag/kontakter, så riskerna är mindre, men ändå. Så längre laddsladd efter laddaren är att föredra.
Det man bör göra är att köpa en laddare med tillräckligt lång sladd från laddboxen, eller med lös separat Typ2-sladd om det är en sådan sort, mellan laddboxen och bilen. Finns många möjliga alternativ som löser det, underskatta bara inte hur lång sladd som behövs, det blir ofta många meter mer än man först tror om man ska få kabeln ur vägen. Sedan kan laddboxen hänga vid CEE-uttaget. Min portabla laddbox har f.ö. 15m kabel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Det beror ju precis på hur det ser ut vid platsen. Något vi inte vet. Det kanske är parkering bortom knuten på huset och kabeln kan ligga/hänga längs väggen. Och laddaren då på väggen i andra änden av kabeln med. Så det beror helt på.D dan_norstedt skrev:
MEN som jag själv skrev så är en längre laddkabel från boxen att föredra. Jag tycker dock att 10m själv är för långt. 5m är max för mig. Då hade jag ordnat en annan plats för boxen istället. Men det hade jag ju kunnat göra själv, så då kommer saken i ett annat läge.
Det kan ju ha att göra med vilken elbil man har, om man har en Tesla finns normalt ingen anledning att se laddaren efter man ställt in 16A, du har ju redan strömjustering och schemaläggning i appen och bilen som typiskt är bättre än laddarinställningarna.lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror ju precis på hur det ser ut vid platsen. Något vi inte vet. Det kanske är parkering bortom knuten på huset och kabeln kan ligga/hänga längs väggen. Och laddaren då på väggen i andra änden av kabeln med. Så det beror helt på.
MEN som jag själv skrev så är en längre laddkabel från boxen att föredra. Jag tycker dock att 10m själv är för långt. 5m är max för mig. Då hade jag ordnat en annan plats för boxen istället. Men det hade jag ju kunnat göra själv, så då kommer saken i ett annat läge.
Medan andra bilar kan behöva förlita sig på laddboxens inställningar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden