Hej,
Detta fina uttag satt i fritidshuset (vid elskåpet) när vi köpte.
Hur kan jag som vanlig svenne använda detta, bara att köpa en adapter till schuko å köra på?
Har en enkel multimeter, kan de vara bra att mäta innan och isåfall hur kollar jag?
Tack på förhand!
Detta fina uttag satt i fritidshuset (vid elskåpet) när vi köpte.
Hur kan jag som vanlig svenne använda detta, bara att köpa en adapter till schuko å köra på?
Har en enkel multimeter, kan de vara bra att mäta innan och isåfall hur kollar jag?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 729 inlägg
En alldeles vanlig 3-faskontakt. Bra till maskiner som går på 3 faser, exempelvis vedkapen. Om du hittar (eller köper) en 3-faskabel kommer du kunna ansluta den direkt utan adapter.
Jag tror att du förväxlar kontakten på ditt hus med de CEE-1-faskontakter som finns exempelvis på campingar, men det är något annat.
Jag tror att du förväxlar kontakten på ditt hus med de CEE-1-faskontakter som finns exempelvis på campingar, men det är något annat.
Bästa svaret
Hej
Det finns övergångsadapter från 400v till 230V likande denna du kan sätta i om du vill anslutna vanliga stickproppar.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Vill du ha el längre bort kan du köpa en eller flera skarvkabel CEE och en byggcentral.
Det finns övergångsadapter från 400v till 230V likande denna du kan sätta i om du vill anslutna vanliga stickproppar.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Vill du ha el längre bort kan du köpa en eller flera skarvkabel CEE och en byggcentral.
Jag hade köpt en sån här:N nikno skrev:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/byggcentraler/byggcentral-402389/
Eventuellt behöver du en sån här också (om du inte redan har en):
https://www.jula.se/catalog/el-och-...cee/forlangningskablar/skarvkabel-cee-023273/
Tack.SågspånPappspikEternit skrev:
En alldeles vanlig 3-faskontakt. Bra till maskiner som går på 3 faser, exempelvis vedkapen. Om du hittar (eller köper) en 3-faskabel kommer du kunna ansluta den direkt utan adapter.
Vet inte om jag förväxlar den med något alls, har aldrig varit på en camping
Jag har inga prylar med 3-fas kontakt, så jag gissar att för att kunna nyttja den med vanliga prylar med schuko/230V så behöver jag införskaffa en sån adapter som @Pjosk75 föreslår. Alternativt om jag vill ha många grejjer på den skaffa en byggcentral, men tror inte det behovet uppstår.
BTW: kollade min multimeter och den är endast klassad till 230V så den vågar jag aldrig peta in där...
Redigerat:
Eller byt till ett kombiuttag för 40 kr mer än en adapter.N nikno skrev:Tack.
Jag har inga prylar med 3-fas kontakt, så jag gissar att för att kunna nyttja den med vanliga prylar med schuko/230V så behöver jag införskaffa en sån adapter som @Pjosk75 föreslår. Alternativt om jag vill ha många grejjer på den skaffa en byggcentral, men tror inte det behovet uppstår.
BTW: kollade min multimeter och den är endast klassad till 230V så den vågar jag aldrig peta in där...
https://www.hornbach.se/p/vagguttag-cee-combo-16-a-400v-schuko-5-polig-gra-rod-bla-ip44/820235/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 729 inlägg
Det finns ju alternativet att skaffa sig prylar som går på 3-fas, typ en vedkap, en svets, en monsterkompressor eller något annat kul...N nikno skrev:
Men förresten, har du grejer för utomhusbruk som går på 1-fas då? Och är du säker på att det inte finns något schuko-uttag någon annanstans utomhus?
En byggcentral behöver man väl alltid 🤓 !
Sån här är bättre, då kan du nyttja alla 3 faserN nikno skrev:Tack.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b..._NkZEE_VUCU1BRpE5lxEX0adymPqZCLxoCoGoQAvD_BwE
Det där CEE-uttaget är väldigt händigt att ha om/när man skaffar en elbil och vill ladda med 11 kW trefas. Det kan mycket väl vara anledningen till att det sitter där.
Nah - uttaget har nog suttit där rätt många år innan vi tog över fastigheten för 2.5 år sen, min gissning har varit att det finns där för att strömsätta en ekonomibyggnad som numera är riven.D dan_norstedt skrev:
Ladda elbil är jag i behov av, hur använder jag detta uttag för det?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 119 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 119 inlägg
Fått fixat så jag har sådant väggfast uttag i matningen till djupborrade brunnens trefaspump.
Alltså hankontakt via kabel till motorskydd / kontaktor.
Kör endast trefas från elverket till en liten Elbjörn byggcentral vid strömavbrott.
Därifrån 3-fas till vattenpump och skarvsladdar till kyl och frysar mm.
Förberedd på elavbrott m a o.
Värme som vanligt från större täljstensugn.
Alltså hankontakt via kabel till motorskydd / kontaktor.
Kör endast trefas från elverket till en liten Elbjörn byggcentral vid strömavbrott.
Därifrån 3-fas till vattenpump och skarvsladdar till kyl och frysar mm.
Förberedd på elavbrott m a o.
Värme som vanligt från större täljstensugn.
Måste kolla så det är 5-ledare motorer kräver ingen Nolla så utan Nolla ej 230voltN nikno skrev:Tack.