21 923 läst ·
27 svar
22k läst
27 svar
CE-märkning och LED-lysrör
Vad jag har hört är att dom gammla tv1 antennerna som folk plockade ner från taken kommer nog att behövas till nästa MUX, det är ganska trångt i dom befintliga.
Undrar vad folk säger när dom är tvungna att köpa en nya antenn. (likadan som dom hade förut)
Lysrör det effektivaste hitintills och billigaste.
Undrar vad folk säger när dom är tvungna att köpa en nya antenn. (likadan som dom hade förut)
Lysrör det effektivaste hitintills och billigaste.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Ledsen att jag drog in TV i en belysningstråd men TV antenner har en tendens att korrodera så man får hursomhelst köpa nya med jämna mellanrum.
Skulle dessutom tippa att det bara blir trångt i etern mot våra grannländer, speciellt mot Danmark/Tyskland, vi övriga kommer nog att klara oss med gamla UHF antennen.
Protte
Skulle dessutom tippa att det bara blir trångt i etern mot våra grannländer, speciellt mot Danmark/Tyskland, vi övriga kommer nog att klara oss med gamla UHF antennen.
Protte
Jag tror du blandar ihop färgtemperatur (varmvit och kallvit som mäts i Kelvin) med färgåtergivning (CRI- eller Ra-index).Grottan skrev:
Och till Electrocuted så finns LED i varmvita, kallvita och en neutralvit färg som ligger någonstans mitt emellan.
Företagare som har stora lagerlokaler eller verkstäder med många gamla lysrörsarmaturer tror jag kommer att köpa LED-lysrör för att spara energi och pengar. Privatpersoner kommer att vänta tills priset har gått ner betydligt.
http://www.oversol.fi/svenska/www/popupcard.php?id=88
Här är en annan länk:
http://www.coala.se/pdf/Coala_LED-Lysror_090309.pdf
Någon som vet vad sådana lysrör kostar i dagens läge?
http://www.coala.se/pdf/Coala_LED-Lysror_090309.pdf
Någon som vet vad sådana lysrör kostar i dagens läge?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Läst mellan raderna på Coala så kostar "rören" ca 700 kronor per styck.
(Det står materialkostnad och arbetskostnad 7000 för 10 rör)
Beräkningarna är gjorda på 4380 timmar per år och det är 12 timmar per dag 7 dagar i veckan. en normal årsarbetstid är under 2000 timmar.
Sedan står det fel på Coalas sida om driftdonet (drossel, reaktor) det är kvar om man inte aktivt tar bort den och strömmen till LED röret kommer att gå genom driftdonet.
Protte
(Det står materialkostnad och arbetskostnad 7000 för 10 rör)
Beräkningarna är gjorda på 4380 timmar per år och det är 12 timmar per dag 7 dagar i veckan. en normal årsarbetstid är under 2000 timmar.
Sedan står det fel på Coalas sida om driftdonet (drossel, reaktor) det är kvar om man inte aktivt tar bort den och strömmen till LED röret kommer att gå genom driftdonet.
Protte
Dessutom är den drifttiden på "vanliga" lysrör som tex. Auora longlife ca 45 000 timmar med vanliga driftdon och upp till 84 000 med elektroniska driftdon. Så livslängden imponerar inte, priset imponerar inte, ljusets (Ra) imponerar inte, Lumen per Watt ca 70lm/W Imponerar inte (lysrör ca 90 lm/W).
Så jag hävdar bestämt att ni blir lite lurade om ni går på "propagandan" om lysdiodernas totala överlägsenhet.
Så jag hävdar bestämt att ni blir lite lurade om ni går på "propagandan" om lysdiodernas totala överlägsenhet.
Angående brandrisken; visst avger LED mindre värme än lysrör, men brandrisken är mycket högre i en armatur med LED-rör som du knåpat i själv än en lysrörsarmatur från tillverkaren.
Nyhet från branschtidningen Elinstallatören:
Nyhet från branschtidningen Elinstallatören:
Spar energi – byt glödlampor mot lågenergilampor, det är normalt problemfritt. De nya alternativen för traditionella lysrör är däremot inte lika givna, enligt Susanne Sundström på Elsäkerhetsverket finns det risker med att byta rakt av.
– Rent teoretiskt kan de börja brinna.
Mitt i sommarsolens gassande sken går telefonerna varma på Elsäkerhetsverket, konsumenter och försäljare vill spara energi men idéerna om vad som kan och får göras väcker frågor.
– Det är väldigt många som ringer och undrar vad som gäller eftersom de vill byta ut alla sina gamla T8 för att spara energi, säger Susanne.
Tråkigt nog för de vetgiriga som vill spara sina slantar får de ofta ett negativt besked om ett rakt byte. De nya typerna av lysrör arbetar med högre frekvenser eller är gjorda med LED-teknik och ska passa i gamla lysrörsarmaturer.
– Armaturen är gjord för T8-lysrör, byter man till LED får den plötsligt en helt annan funktion och det fungerar inte på samma sätt som det är tänkt.
ybu skrev:
här är hela artikeln
http://www.ljuskultur.se/files/Sena...t_090714_Om_ledlysror_och_lysrorsadaptrar.pdf
Så länge LED har sämre ljusutbyte per watt än lysrör känns det dessutom som en rätt tveksam investering.
OK, lysrör som sitter oerhört illa till, dvs jättejätte-svårbytta så kan den betydligt längre livslängden vara ett argument.
Sen vet jag inte riktigt vad jag litar på livslängdssiffror för en såhär ny teknologi.
OK, lysrör som sitter oerhört illa till, dvs jättejätte-svårbytta så kan den betydligt längre livslängden vara ett argument.
Sen vet jag inte riktigt vad jag litar på livslängdssiffror för en såhär ny teknologi.
Klicka här för att svara