Håller som bäst på att med badrummet och det är dags att förbereda golvet.
badrummet ligger mitt i husets längdriktning och där är golvbjälklaget skarvat och därför ligger det dubbelt genom hela mitt badrum. Golvbjälkarna blir så att säga 170mm breda. Jag har för avsikt att lägga till ytterligare för att uppnå tillräcklig bärighet, men hur ska man isf räkna maximala öppning mellan varje golvregel? 245mm?

Jag lade cc320, det ger ett mellanmått på 275mm. Då är det bara att kapa isoleringen mitt på och isoleringen blir då 280mm bred vilket ger en lagom "sugpassning" mellan golvbjälkarna. Detsamma gäller trossbottenskivan om du använder dig av sådan.

Lägger man cc300 så måste varje isolerskiva kapas två gånger och man får kvar en remsa på 40-45 mm.

Kan inte tänka mig att bärigheten påverkas av så liten cc-ökning.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Jag tror många har fått det här med cc 300 lite om bakfoten...

För att lägga klinker ska böjstyvheten motsvara: 22mm spångolv på reglar 300cc.

DET uppnår man med regelavstånd 600cc OCH armering och min 13mm flytspackel

Det är alltså helt ok med 600cc, flytspackla måste man ju göra i vilket fall som helst eftersom man inte, enl. BKRs branschregler, inte får tätskikta direkt på skivmaterial

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Det var som tusan! Så mitt DUBBLA bjälklag, tillsammans med spårad skiva och 15-30mm flytspackel skulle i teorin bli stadigt nog och "Motsvara cc30"
Nu kommer jag, eftersom jag har mer regel liggande drämma i några extra så det blir tajjt ändå, men det var bra att veta!

• Gilla
Pcdara77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.