Hej,

Kommer inom kort att påbörja renovering genom huset och planerar för uttag runt om för data/tele/tv.

Funderar på oskärmad Cat6 för detta, är det ett lämpligt val?

Kommer att använda Eljos Renova-serie och vill väldigt gärna ha de ramarna till uttagen, men är man tvingad till LexCom prylar då? Är det Centrumram + Monteringsplatta + dubbla Modularjack Cat6 som gäller? Runt 270kr att jämföra mot 40kr för ett dubbeluttag hos Direktronik eller motsvarande.

Någon annan som löst det enklare/billigare med Renova?

Oskärmad cat6 är synnerligen lämpad för jobbet.

Har tyärr aldrig sett ett renova jack i handen men jag kan inte se minsta skäl varför vanlig cat6 inte ska funka.

Tack för svaret.

Jag borde med andra ord kunna köra t.ex Oskärmad modularjack från DirektTronik (11-2032) i Renovas centrumplatta, men behöver förmodligen monteringsramen trots allt (www.elbutik.se/product.htm?product_id=106225)?

Vad skiljer de olika monteringsramarna (färgerna) åt? Kan man använda en och samma (data?) till alla Cat6 uttag, för visst kan jag väl köra telefon i dom också?

Generellt sett så kan du köra TELE också i samma kabel. Är det blå/blåvit och brun/brunvit paren är till för.
De problem som man möjligtvis kan ha är att datortrafiken stör något. Detta kan man komma ifrån genom att ha terminerande filter som bara släpper igenom frekvenser i det spektra som telefonen har (tror att 20Hz till 10kHz räcker). Har dock bara haft problemet med störande ljud en gång och jag har installerat rätt många km CAT5 så förhoppningsvis är det inte ett problem.

Det som annars brukar vara vanligast är att man splitar de fyra paren och kör ut detta till två RJ45 kontakter alltså två LAN kontakter.

Nej, krångla inte till det.

Koppla en kabel till varje RJ45 kontakt och använd varje kabel bara till en sak i taget.

Tackar!

Återstår frågan om modularjack. Kan man köra t.ex Oskärmad modularjack från DirektTronik (11-2032) i Renovas centrumplattaoch behöver man monteringsramen trots allt (www.elbutik.se/product.htm?product_id=106225)?

Vad skiljer de olika monteringsramarna (färgerna) åt?

Nu ska vi inte strula till det här.

Ett uttag= en cat5 eller 6 kabel med alla åtta ledare kopplade. Detta är ett krav om man ska kunna köra gigabit och högre hastigheter i framtiden.

Att splitra en cat kabel till 2 uttag är en snålmetod som är att betrakta som byggfusk sen -95 när 100vg-anylan standarden kom. Den standarden använder alla fyra par vilket och 100base-T4 gör

princip skrev:
Tackar!

Återstår frågan om modularjack. Kan man köra t.ex Oskärmad modularjack från DirektTronik (11-2032) i Renovas centrumplattaoch behöver man monteringsramen trots allt (www.elbutik.se/product.htm?product_id=106225)?  

Vad skiljer de olika monteringsramarna (färgerna) åt?
Är lite osäker på om du kan få fast modularjacken från direkttronik i renovas centrumplatta. Du kan nog få fast det, men frågan är hur bra?
Hålet i c-plattan är BxH 17,5x18,5 mm och modularjacket verkar behöva ett rektangulärt hål som är BxH 14,5x18,5 mm. Så det borde fastna om nu godstjockleken stämmer, men uttaget kommer att kunna åka i sidled 3mm, det kommer även att sticka utanför centrumramen 8mm.
Stämmer måtten och allt så kan det nog gå, frågan är hur bra det blir?

Inget skiljer monteringsramarna åt funktionsmässigt, förutom att det finns med och utan dammlucka.
Det finns i olika färger för att i stora nät så betyder vissa färger olika saker om uttaget.
För en husinstallation behöver man inte bry sig så mkt om det, om man inte vilj skilja på Data och Tele. Annars är det bara att välja den färgen som man tycker passar bäst.

Färgbetydelser:
Svart   Standard  
Grön    Data  
Röd     Tele  
Blå      Horisontella kablar i nätet  
Gul      Larm eller liknande yttre signaler  
Vit       Stamnät 1:a lagret  
Grå     Stamnät 2:a lagret  

Tack för svaret. Då verkar det som att man får välja väg. Komplett Renova med deras modularjack etc för snygg inpassning, eller vanliga uttag med Direktroniks modularjack. Klar prisskillnad, men vad gör man inte för att det ska se snyggt ut... :-/

Har har det gått med detta? Ska själv till att installera lite nätverk nu precis och undrar om jag fått ihop rätt prylar. Vill ha dubbla Cat6 uttag.

Behöver jag något mer än detta?

http://www.elbutik.se/
2 st Modularjack Kat 6 DPM - Modularjack Kat 6 LexComO UTP Grå/blå 65,00/st
2 st Montageram för modularjack - Montageram Modularjack Grön Dataanslutning 6,00/st
1 st Renova Centrumplatta - Renova C-platta Svart 2x8 pol 129,00/st

Behöver jag någon ram eller följer den med centrumplatten (syns inte på bild)

Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.