Hej,

Var idag hämtade upp två hinkar "Pakett Elastic Plus" från Casco för att imorgon påbörja läggning av fiskebensparkett (Valbensparkett) på golvspån i ett rum utan golvvärme.

Blev förvånad över hur dyrt golvlim verkar vara så gjorde en snabbsökning på alternativ när jag kom hem.
Ser att Casco även har något som heter "Floor Expert Parkett Elastic Comfort" som går att få tag på till nästan halva kostnaden i jämförelse med "Pakett Elastic Plus".

Tycker inte att jag ser så mycket skillnad när jag läser beskrivningen av respektive produkt.
Någon som kan förklara skillnaderna samt svara på om jag skulle kunna köra på den billigare varianten istället?

Tack på förhand

P
Den billigare är ju till och med stegljudsdämpande, ser ingen betydande skillnad..

Håller på att limma 30cm breda ekbrädor och mjölkade casco på information. "Casco plus" skulle igentligen ersättas av comfort, men plus blev kvar ändå". "Du kan lugnt använda comfort, det är lika starkt". Krävde dock att få prata med två olika tekniker på casco.

De kräver också draghållfasthet på 2MPA på underlaget. Ringde golvspåntillverkaren om detta, de bara garvade... Våra spånskivor håller för 0,2 eller 0,4 MPA... Så limmet är 10 ggr starkare än spånskivan. Testade detta själv hemma, spånskivan bröts mycket riktigt isär. Så casco skriver sig fria på reklamation. Det är inte limmet som är svaga länken. Däremot är det sjukt viktigt att spånskivan, eller underlaget är rent!!! Dvs slipa rent innan läggning. Det räcker inte att dammsuga... Även om det inte (som i mitt fall) är målat...

Plus eller comfort kvittar vilket enligt casco säljare. Och när underlaget ändå är svagaste länken så spelar det nog ännu mindre roll...

Om någon fått annan information, eller har andra erfarenheter skulle det vara jätteintressant att höra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.