Som rubriken säger: 40 kvm svagt lutande papptäckt tak mot öster i full södersol. Var finner jag enkel beräkning på om iden överhuvud taget är vettig för solpaneler?
Huvudhuset har listtäckt papptak som jag av estetiska skäl vill behålla.
Som rubriken säger: 40 kvm svagt lutande papptäckt tak mot öster i full södersol. Var finner jag enkel beräkning på om iden överhuvud taget är vettig för solpaneler?
Huvudhuset har listtäckt papptak som jag av estetiska skäl vill behålla.
Vad menar du med "enkel" ?
Det finns hur många sidor som helst som erbjuder beräkningar på solpaneler tex genom att du markerar ditt hus på en karta, ritar in solpanelerna och sätter riktningen.
Men du får ta effekterna med en nypa salt förstås då dessa vill sälja solceller till dig.
Tyvärr är väl detta aldrig enkelt. Och med låglutande tak åt öster får du förstås sämre förutsättngingar än mer lutning mot söder, framförallt får du en kortare säsong.
Redan vid optimala förutsättnignar är väl solceller idag inte en ekonomisk investering främst då återbetalningstiden blir väldigt lång eftersom man får som sämst betalt när dom ger som mest (och subventionerna nu försvinner). Möjligen kan man kombinera med batterier och få en ngt bättre kalkyl, i teorin.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.