A Andreas Lindahl skrev:
Majoriteten av virket i bygghandeln är väl hyvlat så jag tänkte att det var lättast att få tag på...
Visst är det så, leta upp ett lokalt sågverk istället..

F fribygg skrev:
Har du funderat på hur mycket mer tid och pengar det kostar att underhålla en bräda som är målad på bägge sidor (med nått annat än slamfärg eller tjära)
NU funderar jag på det, haha! Det är en bra poäng, helt klart!

Men om vi återgår till själva konstruktionen: min tanke om att lägga ett par rejäla reglar på l-stöden och skruva stolparna i dessa. Kan det funka? Skråskruva, eller använda rejäla vinkeljärn eller liknande. Eller köra med urtag och tappar. Vad blir bäst. Och snyggast?

A Andreas Lindahl skrev:
Vad blir bäst.
Det blir bäst om du gör ordentliga plintar.
Som alternativ skulle man ju kunna tänka sej att bulta stolparna mot L stödens utsidor

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Mm, nackdelen är ju att plintar tar en del av ytan. Och bulta stolpar på utsidan bygger för mycket åt andra hållet… Fasen vad svårt detta är…

A Andreas Lindahl skrev:
Mm, nackdelen är ju att plintar tar en del av ytan. Och bulta stolpar på utsidan bygger för mycket åt andra hållet… Fasen vad svårt detta är…
Plintarna behöver inte ta nått av ytan, du kan ha plint under mark och bara låta galvade plintjärn sticka upp genom gruset och bulta stolparna i järnen.

Är platsen utsatt för hårda vindar?

F fribygg skrev:
Plintarna behöver inte ta nått av ytan, du kan ha plint under mark och bara låta galvade plintjärn sticka upp genom gruset och bulta stolparna i järnen.
Ah, då förstår jag. Så försöka gräva ner längs med insidan av l-stöden (det är fyllnadsmassor, makadam och grus) och gjuta plintar så nära som möjligt. Räcker det att fästa plintjärnen på insidan av stolparna enbart? Bultar rakt igenom, så klart

F fribygg skrev:
Är platsen utsatt för hårda vindar?
Jovars, det kan blåsa på rätt bra från väster. En mil från havet så ibland blåser det allt…

A Andreas Lindahl skrev:
Ah, då förstår jag. Så försöka gräva ner längs med insidan av l-stöden (det är fyllnadsmassor, makadam och grus) och gjuta plintar så nära som möjligt. Räcker det att fästa plintjärnen på insidan av stolparna enbart? Bultar rakt igenom, så klart
Då kan jag ju teoretiskt ställa stolpen delvis över l-stöden och bulta fast i plintstöden från insidan

Jag hade gjort nästan som du tänker 45X95 i botten stående reglar på det men jag hade lagt ett lager syllpapp mellan betong och trä. sen hade jag byggt väggen liggandes på marken och då kan man skruva från "undersidan" på en gång. alternativt går det ju med 90X90 vinkeljärn plus ankarskruv. sätter man vinkeljärn på båda sidor så blir det duktigt starkt

• Gilla
Andreas Lindahl och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag hade gjort nästan som du tänker 45X95 i botten stående reglar på det men jag hade lagt ett lager syllpapp mellan betong och trä. sen hade jag byggt väggen liggandes på marken och då kan man skruva från "undersidan" på en gång. alternativt går det ju med 90X90 vinkeljärn plus ankarskruv. sätter man vinkeljärn på båda sidor så blir det duktigt starkt
Bra förslag att skruva underifrån och sedan vika upp varje "vägg". tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.