944 läst ·
26 svar
944 läst
26 svar
Carport med sadeltak - dimensioner
Men om vi återgår till själva konstruktionen: min tanke om att lägga ett par rejäla reglar på l-stöden och skruva stolparna i dessa. Kan det funka? Skråskruva, eller använda rejäla vinkeljärn eller liknande. Eller köra med urtag och tappar. Vad blir bäst. Och snyggast?
Mm, nackdelen är ju att plintar tar en del av ytan. Och bulta stolpar på utsidan bygger för mycket åt andra hållet… Fasen vad svårt detta är…
Plintarna behöver inte ta nått av ytan, du kan ha plint under mark och bara låta galvade plintjärn sticka upp genom gruset och bulta stolparna i järnen.A Andreas Lindahl skrev:
Ah, då förstår jag. Så försöka gräva ner längs med insidan av l-stöden (det är fyllnadsmassor, makadam och grus) och gjuta plintar så nära som möjligt. Räcker det att fästa plintjärnen på insidan av stolparna enbart? Bultar rakt igenom, så klartF fribygg skrev:
Då kan jag ju teoretiskt ställa stolpen delvis över l-stöden och bulta fast i plintstöden från insidanA Andreas Lindahl skrev:
Jag hade gjort nästan som du tänker 45X95 i botten stående reglar på det men jag hade lagt ett lager syllpapp mellan betong och trä. sen hade jag byggt väggen liggandes på marken och då kan man skruva från "undersidan" på en gång. alternativt går det ju med 90X90 vinkeljärn plus ankarskruv. sätter man vinkeljärn på båda sidor så blir det duktigt starkt
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Bra förslag att skruva underifrån och sedan vika upp varje "vägg". tack!M Mats skrev:Jag hade gjort nästan som du tänker 45X95 i botten stående reglar på det men jag hade lagt ett lager syllpapp mellan betong och trä. sen hade jag byggt väggen liggandes på marken och då kan man skruva från "undersidan" på en gång. alternativt går det ju med 90X90 vinkeljärn plus ankarskruv. sätter man vinkeljärn på båda sidor så blir det duktigt starkt
Klicka här för att svara