Hemmakatten
I våras var vi på EU-dagen den 9 maj på en lokal/internationell matmarknad. Där var stånd med franska charkuterier, engelska teserviser, franska och holländska ostar mm. Vid det franska ostståndet råkade jag i samspråk med en svensk-fransk man. Han skulle bl.a. köpa den franska camemberten som var gjord på opastöriserad komjölk och dessutom var tillverkad av morgonmjölken. Camemberten låg i en liten rund spånask,ca 250gr. Från Normandie var den, så som de flesta camembert.

Nu har jag letat och letat, köpt massor av camembertaskar, men inte hittat den som var gjord på morgonmjölken! Kan någon hjälpa till? Min franska är dålig, så jag vet inte vad morgonmjölk heter på franska, kanske någon vet? Och förhoppningsvis vet någon vilken camembert jag är ute efter. Opastöriserad och gjort på morgonmjölk, köps i runda spånaskar á 200-250gr.

Redigerat:
Tusan också, nu satte ostsuget in och jag har inget franskt hemma, bara en fullkomligt vansinnig dansk Havarti, måste nästan vara inlåst för att inte anfalla...
L5b1ba7e4cfcbaf33f07a960f99ade206.jpg

Hej Hemmakatten,

nej det verkar inte lätt att hitta.

Personligen skulle jag undvika ost gjord på opastöriserad mjölk,
i alla fall om barn och andra skall bjudas. Om jag minns rätt är det listeria och TBC som är de största farorna, och den risken vill jag inte utsätta mina barn och barnbarn för.
Se denna länk om detta:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601093&refer=home&sid=akXDZO50eO4w

Men morgonmjölkning...
Kanske det bara var en skröna.
Och associationerna är inte trevliga.
Finns annat som man gör på morgnarna som ger annorlunda resultat än resten av dagen.

Vi får leta vidare!

//KoW

Hemmakatten
tack för tipset! Det var en riktigt bra ost-site. Dock hittar jag inte den camnbert jag är ute efter. Som sagt, den godaste camenbert jag någonsin smakat.

Morgonmjölk, vad kan det heta på franska?

Hemmakatten
Tack,knockonwood för omtanken.:) jag vet att det är risker med opastöriserad mjölk, dock tillhör jag inte någon av riskgrupperna, så där är det lugnt.

Morgonmjölken tror jag inte var en skröna. Vi (den svensk-franske mannen och jag) pratade en lång stund medans vi väntade på vår tur. han visade mig asken och pekade på namnet och där det stod att osten kom från morgonmjölken, men jag kommer inte ihåg vad det stod på asken.

N
Kan det har stått något liknande det här?

lait de la traite du matin (mjölk från morgonmjölkingen)

Hm....jag som varit importör av franska dessertostar....:)

Men nej...jag kan inte påminna mig om vilken det kan vara.

Hm....funderar och funderar. Prova att ringa till Möllans Ost i Malmö och prata med Peter. Han kan det garanterat. Eller så ringer du Collins Ostbod i Norrtälje.

Birgitta som driver den kan garanterat ge dig svar. Om inte så tar hon reda på det. Birgitta är för övrigt gift med Robert Collin som är motorjournalist på Aftonbladet...dagens onödiga vetande.

Lycka till.

Hemmakatten
I Collins ostbod brukar jag handla. När jag var där sist frågade jag efter camemberten, men tjejen som var bakom disken visste inte. Förmodligen var det då inte Birgitta, skall ringa och försöka på nytt.

Tack Phillinea för översättningen, nu skall jag googla o se vad jag hittar.

Och tack KnockonWood för artikeln.

Jag är så pass gammal att jag har regelbundet druckit nymjölkad mjölk, hämtad direkt från lagårn. Och jag kan inte påminna mig att det var någon som helst skillnad mellan morgon- och kvällsmjölkningen. Jag ska kolla med några fler som känner till det där, men jag är rätt så säker på att det bara är en marknadsföringsgrej.

Nu är jag kopiöst nyfiken på denna ost, meddela när du hittar den!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.