E Emma1984 skrev:
Exakt så upplever vi fast tvärtom, vår frånluftsvärmepump från NIBE har alltid hållit 52 grader för varmvatten tidigare men sedan Bad & Värme var här och fixade lite har vi liksom aldrig tillräckligt med varmvatten och värmepumpen kommer aldrig upp i mer än 45-46 grader. Har testat komfortläge men inget verkar hjälpa. Upplever också att det blir värre efter backspolning men det borde väl ändå vara 2 separata system. Jag kanske inbillar mig att det hänger ihop men nu har vi alla fall felanmält värmepumpen på garantin så får se vad de säger.
Men va? Detta blir verkligen intressant! Jag vet inte hur NIBEs system fungerar, och om det är en magnesiumanod i den vvb:n också, eller om det fungerar på nåt annat sätt i en sån vvb?
Det verkar klart vara något ämne som reagerar med något i våra varmvattenberedare.
När det kom in för smutsigt vatten och antagligen svavelväte i min vvb, så blev ju vattnet riktigt hett. Och nu: ju mer kaliumet funkar och ju renare vattnet blir, desto mindre varmt blir varmvattnet.

C Claras skrev:
Under tiden som jag skrev här, så kom en granne och funderade på om jag är intresserad av att vara med och dra slang från andra sidan åkern, där han har en brunn med mycket vatten som smakar gott också.
Slangen i sig kostar inte något större men nedgrävningen, el, pumphus, pump och annat där kostar till en del. Det är en fördel att ha ett gemensamt pumphus till flera fastigheter och behålla sin egna anläggning som reservvatten.

Detta alternativ kan ändå vara billigare än att köpa till en massa utrustning som dessutom måste underhållas och servas.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
C Claras skrev:
När det kom in för smutsigt vatten och antagligen svavelväte i min vvb, så blev ju vattnet riktigt hett
Det var inte tvärt om? Det släppte avlagringar i vvb?
Du kan inte få in lite luft i systemet så det rasslar till lite i rören? Kavitation.
Brukar få loss en del smuts i värmeväxlare på det viset.

När jag köpte mitt hus var det en grävd brunn högt upp i skogen med självtryck från den tiden el ej var framdraget. Vattenförbrukningen var inte så stor 1932.

1996 var en trevlig o varm sommar, men mitt vatten tog slut så efter ett snack med grannen så grävde jag en slang till honom 150 m. Det har vi inte ångrat. Har även borrat en egen brunn.
Om det krånglar för någon av oss vrider man bara på en kran så har man vatten.
Vid strömavbrott kan jag bara få vatten på nedervåningen, men med en billig generator har vi båda vattentryck.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
K kest skrev:
När jag köpte mitt hus var det en grävd brunn högt upp i skogen med självtryck från den tiden el ej var framdraget. Vattenförbrukningen var inte så stor 1932.

1996 var en trevlig o varm sommar, men mitt vatten tog slut så efter ett snack med grannen så grävde jag en slang till honom 150 m. Det har vi inte ångrat. Har även borrat en egen brunn.
Om det krånglar för någon av oss vrider man bara på en kran så har man vatten.
Vid strömavbrott kan jag bara få vatten på nedervåningen, men med en billig generator har vi båda vattentryck.
Det var en bra lösning!

E Emma1984 skrev:
En liten uppdatering efter att installatören varit här idag igen: allt ser bra ut nu och igår var första gången vattnet inte längre smakade järn (möjligtvis en liten kemisk bismak) men idag smakar det friskt och gott igen så installatören tyckte att vi kunde gå ner på normalprogrammet vid backspolning, dock varannan natt istället för var tredje. Vi har dessutom fått ett extra filter monterat före hydropressen, enligt Bad & Värme ska det inte vara några problem med flödet. Testade själv flödet vid utkastet för trädgårdsslang och där fylldes en 10 liters hink på strax under 21 sek vilket tydligen var jättebra. Det tråkiga är att ingen riktigt verkar kunna svara på varför det blev så otroligt mycket sämre efter att vi tagit ut injektorn och injektorsilen, känns inte som att vi vågar göra det själva längre så vi har tecknat ett serviceavtal där de kommer serva var 6:e månad. Bara att hålla tummarna att vattnet håller sig bra framöver!

Jag hoppas verkligen att ni får ordning på ert vatten Claras. Vi verkar ha haft många gemensamma problem men just det som du beskriver med torrhet, sår och extremt dålig lukt pga svavelvätet har vi inte upplevt, bara att det ibland kan lukta lite ruttna ägg om man snabbt tappar upp vatten. Du får gärna uppdatera här om ni fått någon lösning på det via Callidus eller någon annan för även om jag hoppas så misstänker jag att vi inte har sett de sista problemen med vårt filter och då är det alltid skönt med lite extra kunskap :)
Skulle gärna vilja veta hur det gått?

E Emma1984 skrev:
Det är jättekonstigt att vi fått höra så olika när vi har likadana filter (i princip). Vi har också frågat Callidus om förfiltret och där var svaret något i stil med att det bör varken göra från eller till med ett filter av det slaget, då det egentligen bara är till för att samla upp de största partiklarna och därmed skona hydropressen. Kanske finns det som du säger olika åsikter inbördes inom Callidus också. Än så länge ser vårt förfilter fint ut, bara vattnet som färgar det så det ser jätteäckligt ut(får man ju också en påminnelse om vilket hemskt vatten man har varje gång man tittar på det). Idag smakar dessutom vårt vatten väldigt kemiskt och konstigt igen så detta verkar bli en ändlös följetong, samma visa har upprepat sig efter varje natt med backspolning senaste veckan så fortfarande nått som inte stämmer. Ingen järn/metallsmak dock, alltid nått att vara tacksam för, men det kemiska känns inte hälsosamt.

Hursomhelst, här är länken till Youtube-videon, om den nu kan bringa någon ytterligare klarhet: [media]
Vilket filter har ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.