Hej!
Hösten 2018 byggde vi nytt hus och fick direkt problem med vattnet. I juli 2019 köpte vi ett järn/mangan-filter från Callidus med automatik och separat tank för kaliumpermanganat. Kaliumpermanganatet ska fyllas på var 3:e månad och då ska man även se över/byta injektorn och injektorfiltret. Efter senaste bytet igår har vattnet fått en kraftig lukt och smak av järn och är totalt obrukbart. Har testat att ta ut och sätta in injektor igen men med samma resultat. Någon som varit med om något liknande? Gav en bit över 40 000 för filtret så känns tråkigt att det börjat krångla efter bara drygt 6 månader. Känns på något sätt som att vattnet inte längre rinner genom filtermassan. Problemet är dessutom betydligt mer uttalat än den järnsmak som bara kom från den borrade brunnen innan vi fick filter, luktar nu järn i hela köket när man spolar i kranen.
Tänkte ringa Callidus nästa vecka men hört att det finns många kunniga här så frågar först om nån har en teori
Hösten 2018 byggde vi nytt hus och fick direkt problem med vattnet. I juli 2019 köpte vi ett järn/mangan-filter från Callidus med automatik och separat tank för kaliumpermanganat. Kaliumpermanganatet ska fyllas på var 3:e månad och då ska man även se över/byta injektorn och injektorfiltret. Efter senaste bytet igår har vattnet fått en kraftig lukt och smak av järn och är totalt obrukbart. Har testat att ta ut och sätta in injektor igen men med samma resultat. Någon som varit med om något liknande? Gav en bit över 40 000 för filtret så känns tråkigt att det börjat krångla efter bara drygt 6 månader. Känns på något sätt som att vattnet inte längre rinner genom filtermassan. Problemet är dessutom betydligt mer uttalat än den järnsmak som bara kom från den borrade brunnen innan vi fick filter, luktar nu järn i hela köket när man spolar i kranen.
Tänkte ringa Callidus nästa vecka men hört att det finns många kunniga här så frågar först om nån har en teori
Intressant inlägg från dig! Jag hoppas att du skriver hur det gick när du pratat med Callidus, och om de varit hos er eller om de skickade någon annan, och vad de gjorde osv.
(Utgångspunkt hos mig: för mycket järn, mangan och svavelväte samt emellanåt för lågt ph.)
Köpte ett filter från Callidus, AINF, för ca 1 år sedan. Det installerades av en kille på Comfortbutiken. Total kostnad ca 42000:- Vattnet har aldrig blivit bra. Som bäst har det varit ljust gult under ett par dagar efter injektorbyte.
Blev sen rekommenderad en likadan tub fast med aktivt kol som maskin nr 2, för att få bort färgen. Den installerades för ca 2 månader sedan. Men vattnet har bara blivit sämre och sämre. Nu är det gulbrunt. Ibland grått. Toan svart inuti - trodde det var kolet men den blev ju svart av järnet tidigare, så vet inte vilket.
Bytte injektorn och injektorfiltret för 2 månader sedan, och då var de igenbäckade efter bara 1 månad. Bytte igår igen: den orangea var svart och den genomskinliga var mörkbrun. Nu stinker vattnet typ svavelväte, som ruttet ägg fast vassare mer likt järn och efter en stund när jag sköljt av disk fick jag huvudvärk.
Eftersom vattnet nu stinker, så är min gissning att vattnet inte blivit tillräckligt syresatt, och då gissar jag vidare att det inte renats ordentligt under en tid, varpå massan blivit mer kompakt?
Känner mig så dum för att jag inte tog reda på mer om detta med kaliumpermanganat och injektorbyten. Jag sa bara att jag ville få rent vatten och att det skulle sköta sig automatiskt.
Ringde Callidus förra veckan, och den jag pratat med då och då under ett år hade slutat. När jag förklarat för den nye, så sa han att de kommer hit själva från Callidus denna gång, för att se vad det kan vara. Han sa att det även kan vara något annat, så de behöver se över den genom en service. Kul med service när den ännu inte börjat funka, hehe.
Själv tror jag att det har med kaliumpermanganatet att göra: stopp nånstans eller nåt. Det ska bli intressant vad de hittar. Om de får den att fungera, så ska jag försöka förlika mig med att jag måste stå ut med den i många år, antagligen med nya problem med kaliumbajset. Saknar ord.
(Utgångspunkt hos mig: för mycket järn, mangan och svavelväte samt emellanåt för lågt ph.)
Köpte ett filter från Callidus, AINF, för ca 1 år sedan. Det installerades av en kille på Comfortbutiken. Total kostnad ca 42000:- Vattnet har aldrig blivit bra. Som bäst har det varit ljust gult under ett par dagar efter injektorbyte.
Blev sen rekommenderad en likadan tub fast med aktivt kol som maskin nr 2, för att få bort färgen. Den installerades för ca 2 månader sedan. Men vattnet har bara blivit sämre och sämre. Nu är det gulbrunt. Ibland grått. Toan svart inuti - trodde det var kolet men den blev ju svart av järnet tidigare, så vet inte vilket.
Bytte injektorn och injektorfiltret för 2 månader sedan, och då var de igenbäckade efter bara 1 månad. Bytte igår igen: den orangea var svart och den genomskinliga var mörkbrun. Nu stinker vattnet typ svavelväte, som ruttet ägg fast vassare mer likt järn och efter en stund när jag sköljt av disk fick jag huvudvärk.
Eftersom vattnet nu stinker, så är min gissning att vattnet inte blivit tillräckligt syresatt, och då gissar jag vidare att det inte renats ordentligt under en tid, varpå massan blivit mer kompakt?
Känner mig så dum för att jag inte tog reda på mer om detta med kaliumpermanganat och injektorbyten. Jag sa bara att jag ville få rent vatten och att det skulle sköta sig automatiskt.
Ringde Callidus förra veckan, och den jag pratat med då och då under ett år hade slutat. När jag förklarat för den nye, så sa han att de kommer hit själva från Callidus denna gång, för att se vad det kan vara. Han sa att det även kan vara något annat, så de behöver se över den genom en service. Kul med service när den ännu inte börjat funka, hehe.
Själv tror jag att det har med kaliumpermanganatet att göra: stopp nånstans eller nåt. Det ska bli intressant vad de hittar. Om de får den att fungera, så ska jag försöka förlika mig med att jag måste stå ut med den i många år, antagligen med nya problem med kaliumbajset. Saknar ord.
Det är oerhört viktigt att vattenflödet till filtret är tillräckligt så filterbädden lyfter och spolas rent.
Om flödet är för lågt sköljs bara en del av av massan och det bildas gångar genom filtret och reningsförmågan uteblir.
Man magasinerar järnet och det blir bara värre.
Det slutar med att man får byta massan och börja om.
Vissa filter har luft tillsatts för att få bädden att lyfta och börja röra sig inuti.
Om flödet är för lågt sköljs bara en del av av massan och det bildas gångar genom filtret och reningsförmågan uteblir.
Vissa filter har luft tillsatts för att få bädden att lyfta och börja röra sig inuti.
Ja, tack för tipset kest! Hade en 60-liters hydropress vid installation av maskin 1, såsom rekommendationen var. När inte vattnet blev ok så köpte jag en 120-liters, och så höjde vi trycket, men det blev inte bättre ändå tyvärr. Har nyss varit nere i källaren och först spolat ut illaluktande vatten, och sen satt på en backspolning igen i maskin 1, och jag hoppas att lukten försvinner...K kest skrev:Det är oerhört viktigt att vattenflödet till filtret är tillräckligt så filterbädden lyfter och spolas rent.
Redigerat:
Installatören var här i måndags och för vår del var det ganska enkelt åtgärdat. Det första han kollade var flödet som ju ska ligga på minst 25 liter/minuten för att backspolningen ska fungera men det var det inga fel på. Istället var det så att filtret redan från början haft fel inställningar vid backspolning där kaliumpermanganat bara sugits upp under 10 minuter (C2 under backspolningen). Det var tydligen inte tillräckligt då vi har stora mängder järn och svavelväte i vattnet. Han ändrade C2 till 55 minuter istället för att massan ska laddas ordentligt och sedan backspolning varje natt i en vecka. På måndag ska vi gå över till varannan natt men vattnet smakar redan mycket bättre och friskare. Däremot visade vattenprov att vi har fått för lågt pH efter allt regn som föll i höstas och nu i vinter så det måste åtgärdas, vi har haft en del blåsvarta missfärgningar i toaletterna och det beror förmodligen på det låga pH:t. Vi avslutade dock kontakten med Callidus då vi upplevde dom svåra att ha att göra med och vände oss direkt till Bad & Värme som installerade, där fick vi bättre och mer konkreta svar.
Hoppas du får ordning på ditt filter. Då frågan om det här med tryck/flöde/luftning lyfts så kan jag också nämna att vår installatör tyckte det var osannolikt just på grund av att han vid installation höjde trycket just för att det vid backspolning aldrig får sjunka under 2,5 bar, då backspolas inte filtret ordentligt. Han observerade trycket under en hel backspolning så det kanske kan vara något att titta på om du inte redan gjort det.
Hoppas du får ordning på ditt filter. Då frågan om det här med tryck/flöde/luftning lyfts så kan jag också nämna att vår installatör tyckte det var osannolikt just på grund av att han vid installation höjde trycket just för att det vid backspolning aldrig får sjunka under 2,5 bar, då backspolas inte filtret ordentligt. Han observerade trycket under en hel backspolning så det kanske kan vara något att titta på om du inte redan gjort det.
Aha! Nu är det allt ni som är experter Emma1984! Stort hjärligt Tack för all denna värdefulla och konkreta info tidigt en lördag morgon! Inser nu att jag skulle fått denna av Callidus för ett bra tag sedan... Backspolningen är strax klar, så då ska jag kolla vad C2 står på. Och så får vi fylla på lite kalkmassa högst upp i maskinen.. Läste i en annan tråd att Greensand behöver ett högre ph för att kunna fälla ut/oxidera järn och mangan bra, så kanske det är. Vi hade 4,5 i ph vid första mätningen och efter installation av maskin 1 så kom det upp i 9,5 vilket ju är vid den övre gränsen. Ögonen började svida och vi fick torr hud och små sår på huvudet. Så därför har vi bara fyllt på till en liten del över det understa strecket, och då försvann såren mm, men det kanske är en av anledningarna till att vattnet aldrig blir bra.E Emma1984 skrev:Installatören var här i måndags och för vår del var det ganska enkelt åtgärdat. Det första han kollade var flödet som ju ska ligga på minst 25 liter/minuten för att backspolningen ska fungera men det var det inga fel på. Istället var det så att filtret redan från början haft fel inställningar vid backspolning där kaliumpermanganat bara sugits upp under 10 minuter (C2 under backspolningen). Det var tydligen inte tillräckligt då vi har stora mängder järn och svavelväte i vattnet. Han ändrade C2 till 55 minuter istället för att massan ska laddas ordentligt och sedan backspolning varje natt i en vecka. På måndag ska vi gå över till varannan natt men vattnet smakar redan mycket bättre och friskare. Däremot visade vattenprov att vi har fått för lågt pH efter allt regn som föll i höstas och nu i vinter så det måste åtgärdas, vi har haft en del blåsvarta missfärgningar i toaletterna och det beror förmodligen på det låga pH:t. Vi avslutade dock kontakten med Callidus då vi upplevde dom svåra att ha att göra med och vände oss direkt till Bad & Värme som installerade, där fick vi bättre och mer konkreta svar.
Innan vi installerade maskinerna så lät vi montera en manschett en bra bit ner i borrhålet, då vi märkte att vattnet blev gulare efter regn, men det hjälpte inte tyvärr. Och det är klart att eftersom det regnat så mycket under en tid nu så påverkar det säkert genom humus också.
Det var verkligen gott att höra att ert vatten börjar friskna till, s a s. Det tänder en gnutta hopp här. Hoppas att ert vatten blir riktigt bra! Vore jättesnällt om ni kunde skriva när allt fallit på plats, för det vore givande att få veta hur bra vatten det går att få!
C2=5 minuter, stod det i maskinen...
Redigerat:
5 är ju normal/fabriksvärdet så det är nog egentligen inget konstigt. C3 ska ju stå på 55 i normala fall men vår installatör sänkte C3 och höjde C2 för att vi har så höga järnhalter. Kollade precis och då stod C2 på 25 så han måste sänkt igen innan han åkte, tydligen kan man få laborera en del innan det funkar. Vi ska även få ett grövre förfilter installerat innan hydropressen nu på måndag för att se om det gör någon skillnad. Han bytte även ut injektor + injektorsil då de såg ut som på bilden nedan och det ska de tydligen inte göra. Varför det blivit sämre när vi tagit bort och sedan satt tillbaka dem igen hade han dock ingen förklaring till. Uppdaterar när vi väl (förhoppningsvis) fått ordning på allt!
Kan ni mäta upp en 10 liters hink. Hur många sek?E Emma1984 skrev:
Eller hur mätte han upp flödet?
De filter jag kan är oerhört mycket större men principen samma.
Filterbädden måste lyfta och turbulera så föroreningar sköljs ur. Om inte, så packar sig föroreningarna till en klump. Gamla öppna filter gick maskinisten på en spång och kände över i bädden så inga klumpar bildas.
Men som sagt lite större men samma princip.
Ja, han hade en hink och mätte upp vatten nånstans vid hydropressen. Hur stor hinken var eller exakta sekunder sa han inte, bara att det var under 20 sek och att det var "bra flöde". Vi var lite rädda då brunnsborraren under torrsommaren 2018 bara kunde garantera ca 950 liter i timmen från brunnen men det verkar ha blivit bättre. Det du säger om massan låter helt rätt och riktigt och förmodligen har filtret blivit mättat på något sätt. En annan teori var också att vi fyllt på för mycket kaliumpermanganat då det tydligen spolades ut rött vatten i avloppet vid backspolningen så nu får vi inte fylla på mer i behållaren förrän det är max "en halv knuten näve" kvar enligt installatören.K kest skrev:Kan ni mäta upp en 10 liters hink. Hur många sek?
Eller hur mätte han upp flödet?
De filter jag kan är oerhört mycket större men principen samma.
Filterbädden måste lyfta och turbulera så föroreningar sköljs ur. Om inte, så packar sig föroreningarna till en klump. Gamla öppna filter gick maskinisten på en spång och kände över i bädden så inga klumpar bildas.
Men som sagt lite större men samma princip.
Kaliumpermanganat är en mycket stark oxidant som skall spolas ut i avloppet.E Emma1984 skrev:
Otroligt uttorkande dessutom, det är därför som den skall synas. Om vattnet är violett vid kranen har det gått fel och detekteras via färgen. (Mycket lite krävs. Starkt oxiderade)
Kaliumpermanganat är en del av reningsprocessen för att få rent filtermassan, så länge vattnet ej är färgat är filtret spolat där det varit. Och det är som sagt extremt färgande.
Mät upp på samma sätt i en hink under 20 sek. Det är inte ovanligt med klena rör/slangar till från filtret.
Filterbädden måste upp och turbelera så föroreningar spolas ur.
Det kan vid för lite flöde bildas gångar i massan och reningen uteblir.
Såg ut som mina, men det orangea var svartare. Men så har mina blivit från och med första bytet. Jag hade ett relativt litet, grövre förfilter i början, men det var inte bra att ha det så eftersom det skulle minska flödet, sa de, så det monterades bort. Så nu framkom en ny intressant fråga! Följer med spänning.. Själv ska jag börja laborera med C2 imorgon. Tänkte börja med att höja till 20 minuter vid ett tillfälle för att se om det blir någon skillnad. Är lite orolig eftersom det är oxiderande.. men jag har ju även kolfiltertuben efter. Och vi dricker det ju inte, vi köper vattenflaskor.E Emma1984 skrev:5 är ju normal/fabriksvärdet så det är nog egentligen inget konstigt. C3 ska ju stå på 55 i normala fall men vår installatör sänkte C3 och höjde C2 för att vi har så höga järnhalter. Kollade precis och då stod C2 på 25 så han måste sänkt igen innan han åkte, tydligen kan man få laborera en del innan det funkar. Vi ska även få ett grövre förfilter installerat innan hydropressen nu på måndag för att se om det gör någon skillnad. Han bytte även ut injektor + injektorsil då de såg ut som på bilden nedan och det ska de tydligen inte göra. Varför det blivit sämre när vi tagit bort och sedan satt tillbaka dem igen hade han dock ingen förklaring till. Uppdaterar när vi väl (förhoppningsvis) fått ordning på allt!
Aha, då kanske det är därför mina händer är mycket torra nu, efter det att vi bytte injektorn och silen igår. Då måste man ju få upp rester av kaliumpermanganatet med vattnet. Hur ska man törs dricka det då?K kest skrev:Kaliumpermanganat är en mycket stark oxidant som skall spolas ut i avloppet.
Otroligt uttorkande dessutom, det är därför som den skall synas. Om vattnet är violett vid kranen har det gått fel och detekteras via färgen. (Mycket lite krävs. Starkt oxiderade)
Kaliumpermanganat är en del av reningsprocessen för att få rent filtermassan, så länge vattnet ej är färgat är filtret spolat där det varit. Och det är som sagt extremt färgande.
Mät upp på samma sätt i en hink under 20 sek. Det är inte ovanligt med klena rör/slangar till från filtret.
Filterbädden måste upp och turbelera så föroreningar spolas ur.
Det kan vid för lite flöde bildas gångar i massan och reningen uteblir.
Någon som kan mer om detta?
I fredags så bytte vi ju injektor+sil. Sen dess stinker vattnet, trots att vi spolat rejält och backspolat både maskin 1 och 2 igen.
Följande symptom uppkom:
Maken duschade: hans hud blev torr och det sved ordentligt i ögonen. Samma för mig.
Jag diskade: händerna blev snustorra, (maken sa att de kändes som klister - typ som en extra beläggning) , händerna flagnar. Det kändes tungt att andas så jag var tvungen att vädra. Fick torrhosta, lite huvudvärk.
Jag har tidigare frågat Callidus om varför huden blir torr och får små sår, och då trodde han att det berodde på kalket som tillsätts högst upp i tuben. Gavs rådet att inte fylla upp mer än så att det täcker det understa strecket. Nu är det därnere, så att det beror på kalket är nu uteslutet, såsom jag tolkar det.
Då återstår, vad jag kommer på, 2 andra saker det kan bero på: svavelvätet eller kaliumpermanganatet. Eller båda två.
Hur ska jag kunna ta reda på vad det är?
Svavelvätet gick inte att kolla genom vattenprovet. När jag frågade om de kunde mäta hur mycket kaliumpermanganat det fanns i dricksvattnet fick jag inget svar. Kanske borde fråga ett opartiskt företag?
Färgen är fortfarande åt det gulrostiga hållet.
Varmt tacksam för alla tips och/eller erfarenheter!
I fredags så bytte vi ju injektor+sil. Sen dess stinker vattnet, trots att vi spolat rejält och backspolat både maskin 1 och 2 igen.
Följande symptom uppkom:
Maken duschade: hans hud blev torr och det sved ordentligt i ögonen. Samma för mig.
Jag diskade: händerna blev snustorra, (maken sa att de kändes som klister - typ som en extra beläggning) , händerna flagnar. Det kändes tungt att andas så jag var tvungen att vädra. Fick torrhosta, lite huvudvärk.
Jag har tidigare frågat Callidus om varför huden blir torr och får små sår, och då trodde han att det berodde på kalket som tillsätts högst upp i tuben. Gavs rådet att inte fylla upp mer än så att det täcker det understa strecket. Nu är det därnere, så att det beror på kalket är nu uteslutet, såsom jag tolkar det.
Då återstår, vad jag kommer på, 2 andra saker det kan bero på: svavelvätet eller kaliumpermanganatet. Eller båda två.
Hur ska jag kunna ta reda på vad det är?
Svavelvätet gick inte att kolla genom vattenprovet. När jag frågade om de kunde mäta hur mycket kaliumpermanganat det fanns i dricksvattnet fick jag inget svar. Kanske borde fråga ett opartiskt företag?
Färgen är fortfarande åt det gulrostiga hållet.
Varmt tacksam för alla tips och/eller erfarenheter!
Redigerat: