K kest skrev:
Det är extremt färgade. Tag och släpp en droppe i en hink vatten och rör om så ser du hur lite det krävs för infärgning.
Okej!

En liten uppdatering efter att installatören varit här idag igen: allt ser bra ut nu och igår var första gången vattnet inte längre smakade järn (möjligtvis en liten kemisk bismak) men idag smakar det friskt och gott igen så installatören tyckte att vi kunde gå ner på normalprogrammet vid backspolning, dock varannan natt istället för var tredje. Vi har dessutom fått ett extra filter monterat före hydropressen, enligt Bad & Värme ska det inte vara några problem med flödet. Testade själv flödet vid utkastet för trädgårdsslang och där fylldes en 10 liters hink på strax under 21 sek vilket tydligen var jättebra. Det tråkiga är att ingen riktigt verkar kunna svara på varför det blev så otroligt mycket sämre efter att vi tagit ut injektorn och injektorsilen, känns inte som att vi vågar göra det själva längre så vi har tecknat ett serviceavtal där de kommer serva var 6:e månad. Bara att hålla tummarna att vattnet håller sig bra framöver!

Jag hoppas verkligen att ni får ordning på ert vatten Claras. Vi verkar ha haft många gemensamma problem men just det som du beskriver med torrhet, sår och extremt dålig lukt pga svavelvätet har vi inte upplevt, bara att det ibland kan lukta lite ruttna ägg om man snabbt tappar upp vatten. Du får gärna uppdatera här om ni fått någon lösning på det via Callidus eller någon annan för även om jag hoppas så misstänker jag att vi inte har sett de sista problemen med vårt filter och då är det alltid skönt med lite extra kunskap :)

• Gilla
Claras
  • Laddar…
Hej igen!
Detta kommer att bli intressant att följa under årens lopp framöver!
Och vem vet: det kanske blir perfekt till slut?!

Innan ni tog ut injektorn och silen: hur tappade ni ur vattnet?

I fredags: Vi stängde av pumpen och stängde inkommande och utgående vatten upp till huset. Sen tömde vi ur vatten där vi har en tappkran ovanför brunnen i källaren. Det kan ha medfört att filtret blev kompakt, varpå svavelväte-stanken.

Den andra gången följde vi inte instruktionshäftet, utan då tömde vi där en slang/smalt rör går längs utsidan av själva tuben ner mot golvet, och därunder ställde vi först en låg hink. Sen skruvade vi av säkerhetsmuttern/grejen längst ut nertill, och vred på den röda ventilen (båda längst ned, nästan vid golvet), och då kom det bara några dl vatten. Sen tog vi ut injektorn, och kanske silen, kommer inte ihåg den detaljen. Sen satte vi väldigt försiktigt på inkommande vatten så att hålet (där injektorn suttit) med geggan spolades rent (höll hinken utanför..). Sen satte vi in injektorn och tryckte tills det hördes och kändes ett "plupp".
Injektorn ska sättas in så att hålen är uppåt, men det står inte heller i instruktionen. Jag får dubbelkolla detta så att det stämmer att hålen ska vara uppåt: annars vet ni att ni ska kolla det, för den måste sättas i så att hålen som finns på sidorna av injektorn är åt rätt håll.

När inte vattnet blev bra här, så rekommenderade de ju en tub med kolfilter efter maskin 1. Jag får förutsätta att de gör allt de kan. Och hos er blev det ett förfilter, och sen ett serviceavtal - eftersom de inte kunde svara på varför det blev mycket sämre när ni själva bytt injektorn. Ja, det är ju bra att de kan hjälpa till men jag kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli, eftersom de då ska byta var 6:e månad istället för var 3:dje månad, som det står i instruktionerna. Kanske de tyckte att det kommer att gå bra eftersom ni nu har ett förfilter? Ett tips är, att när de kommer nästa gång för att byta injektorn och silen, så be att få göra det själv under deras instruktioner. För det kan vara bra att kunna om något händer en fredag kväll...

Vad hette förfiltret som ni lät installera? Stort? Dyrt? Behöver det rengöras?

Ja, det ska bli givande att få reda på vad som föranleder hudproblemen. Om det går.
Hade en annan slags tub innan vi bytte. Den hade varken kaliumpermanganat eller salt. Man backspolade den helt enkelt och det funkade. Det som inte funkade på den var att det fastnade korn i ventilerna så den gick tills vi stoppade den. Huvudet satt direkt på tuben på den, det var därför jag ville ha Callidus, för på den sitter ju huvudet bredvid.
Men: den gamla tuben gav inga hudproblem etc. Och svavelväte hade vi då också. Enda skillnaden är att vi nu har kaliumpermanganat.
Undrar om det kan ha skett något annat? Om det är någon annan reaktion som kan ha uppstått när vi bytte till ny/nya maskiner?

Igår lärde jag mig att Magnesiumanod (offeranoden) i varmvattenberedare reagerar med svavelväte och att det kan stinka ännu värre då (från varmvattnet). Och att man ska ha en offeranod av zink i vvb:n istället. Kan vara bra att veta.

Emma1984: Såå gott att höra att ni fått gott vatten!!! Jihooo! Rent vatten är livsviktigt det.
Uppskattar verkligen att du delar med dig av era erfarenheter! Då känner man sig inte så ensam bland allt vatten... :) och så lär man sig mer och förstår mer och hur himla bra är inte det?!
Stort tack från oss, nära havet i Bohuslän!

Redigerat:
  • Gilla
Emma1984
  • Laddar…
C Claras skrev:
Innan ni tog ut injektorn och silen: hur tappade ni ur vattnet?
Vi följde helt och hållet videon som Callidus laddat upp på Youtube då vår anläggning ser exakt likadan ut. Den enda gången vi kollade i instruktionen var när vi skulle spola rent innan vi satte tillbaka injektorn och silen. Intressant det där med att hålen måste vara åt ett visst håll, det kanske var där det fallerade. Det enda han hade att anmärka på var att vi inte vridit bypass-vredet helt i sitt läge. Vatten kunde fortfarande cirkulera i filtret, men inte fullt ut. Enligt installatören skulle det dock inte ha kunnat orsaka våra problem. Han sa dock att det var vanligt att folk glömmer just det vredet när de bytt injektorn och att vattnet då passerar utan att gå genom filtret överhuvudtaget. Vårt är dock konstigt monterat åt fel håll så det gäller att hålla koll på hur det satt från början.

Har ni alltså 2 behållare utöver huvudfiltret - en för kaliumpermanganat och en för kol och sedan kalk i det stora filtret utöver greensand-massan? Det är lite mer avancerat än vad vi har. Service var tydligen tillräckligt vad 6:e månad. Vi har fyllt på 1,5 kg kaliumpermanganat var 3:e månad men det var tydligen alldeles för mycket enligt både Callidus och Bad & Värme.Enligt Callidus ska det bara vara "ett halvt äpple" kvar och enligt installatören gäller "en halv knuten näve" när man fyller på igen men för vår del var det säkert det femdubbla. Det som står på burken och anvisningarna är tydligen bara en riktlinje.

Det lilla förfiltret är bara i form av en bomullspatron som ska tas ut och bytas/sköljas av när den blir full så inget avancerat. För filtret fick vi ge 500:- + installationskostnad på runt en timme, vi fick även med en extra bomullspatron. Tydligen är det mest ditsatt för att skona hydropressen från de största järnpartiklarna så att inte den sätts igen, då blir det lite jobbigt om man dessutom måste byta den :)

• Gilla
Claras
  • Laddar…
E Emma1984 skrev:
Det lilla förfiltret är bara i form av en bomullspatron som ska tas ut och bytas/sköljas av när den blir full
Är det ett patronfilter? Kan du ta kort på det?
Jag har som tidigare sagt inte jobbat med filter med diameter mindre än 2 m. Har dock hjälp några grannar med småfilter på ett par dm.
På utbildningen fick en stackare från Falköping utleda en del spe ang patronfilter från sakkunniga i vattenrening.

För mer än 50 förbrukare är det andra regler än hushåll. Så där är min erfarenhet lite begränsad med småreningar. Kraven är lite högre så att säga.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
K kest skrev:
Jag har som tidigare sagt inte jobbat med filter med diameter mindre än 2 m. Har dock hjälp några grannar med småfilter på ett par dm.
På utbildningen fick en stackare från Falköping utleda en del spe ang patronfilter från sakkunniga i vattenrening.

För mer än 50 förbrukare är det andra regler än hushåll. Så där är min erfarenhet lite begränsad med småreningar. Kraven är lite högre så att säga.
Jag är novis när det gäller filter och vvs överlag så jag vet inte exakt vad det kallas men bifogar ett par bilder + bild på den extra bomullspatronen. Filter på över 2 meter låter rejält! Antar att det är reningsverk det handlar om, måste vara betydligt mycket mer svårdoserat. Man tycker ju att det borde vara lätt med så här små filter men uppenbarligen inte.

• VVS-installation med blå filterhus, manometer och kopparledningar mot blå tank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med vattenfilter och bomullspatron kopplad till kopparrör och blå expansionstank.
    Skapa konto
  • En ny bomullspatron för vattenfiltrering på 20 micron förpackad i plast med en etikett från Beulco Armatur AB.
    Skapa konto
  • Gilla
Claras
  • Laddar…
E Emma1984 skrev:
Jag är novis när det gäller filter och vvs överlag så jag vet inte exakt vad det kallas men bifogar ett par bilder + bild på den extra bomullspatronen. Filter på över 2 meter låter rejält! Antar att det är reningsverk det handlar om, måste vara betydligt mycket mer svårdoserat. Man tycker ju att det borde vara lätt med så här små filter men uppenbarligen inte.
Ja, det var ett typ sådant patronfilter jag hade som förfilter förut, fast det ser ut som att mitt var lite mindre, och det var från 4Evergreen. Callidus sa att man inte ska ha något filter före maskin 1 (maskin 1=vattenreningsfiltret med Greensand), så jag fick ta hit en kille från Comfort för att montera bort det. Jag blir undrande: beror det på vem man pratar med på Callidus vilka råd man får? Iallafall, förfiltret fungerade jättebra: det blev igengeggat och slemmigt på bara 2-3 dagar, så jag bytte en gång per vecka.
4Evergreens vita filter kostade tidigare 250:-/st har jag för mig.

Maskin 1, den med Greensand: det är i den jag några gånger per år ska fylla på kalkmaterial högst upp, allteftersom det förbrukas. Anledningen var att det var för lågt ph-värde (4,5) här vid vattenprovet jag tog före första maskininköpet. Vid nästa vattenprov var det 7,5 i ph på inkommande vatten, varav jag ej fyllt på mer än till över understa strecket.

Kaliumpermanganat: ja det är säkert minst 5 knytnävar i byttan här efter ca 3 månader, så jag gissar att det har varit stopp då och då mellan injektorbytena..

Emma1984: kan jag be om besväret att skriva in en länk här, till videon från Callidus som ni såg på youtube?

Redigerat:
  • Gilla
Emma1984
  • Laddar…
K kest skrev:

Patronfiltren som vi hade från 4Evergreen var riktigt bra. När vi hade den gamla vattenreningsmaskinen så satte vi dit 3 st patronfilter Efter den maskinen. Ett grovfilter som vi sköljde ur, ett vitt sånt där bomullsfilter typ ca 250:-, och ett större (ca 45 cm högt) kolfilter ca 1000:-. Så länge maskinens filtermassa var ok, så tog det runt 2 månader innan vi var tvungna att byta det vita filtret och mellan ca 1/2 till 1 år innan vi fick byta kolfiltret. Men när filtermassan blev uttjänad, så fick vi byta de små en gång per vecka. Så filterpatroner fungerar alldeles utmärkt när vattnet bara behöver justeras till: det där lilla extra som kan ge gott vatten efter det att det renats från det värsta järnet och manganet.

Har du någon teori om vad/vilka olika ämnen som kan orsaka detta (vattenprovet som togs senast, efter maskin 1, var ok, förutom anm på färg. Själv tycker jag det smakar vidrigt):

1. Snustorr hud som det känns som att den får en extrahud på när man duschat, och huden fjällar sen
2. Mycket sveda i ögonen vid dusch
3. Torrt hår som blivit så torrt att det går av
4. Huvudvärk
5. Stickande på tungan och i svalg
6. Händerna känns isande efter disk
7. Astmaanfall vid backspolning
8 Lite yr ibland
9 Lite illamående ibland
10 Tidigare: Vid dusch ofta fick både jag och maken små sår på huvudet

Allt ovan blir bra om jag duschar/använder vatten hos någon annan.
Kan det vara som så att några ovan beror på svavelväte, några på Kaliumpermanganat, eller vad kan det annars vara? Sumpgas? Metan? Hur mäter man dessa?

Det har ju regnat väldigt mycket, och vattnet är konstant gult, så kanske humushalten ökat? Kan humus bilda sumpgas?

Har nu backspolat båda maskinerna varje dygn.
Inatt när maskin 1, den med kaliumpermanganat-bytta till, hade backspolat typ en kvart, så blev mina lungor hårda och stickande och jag kunde knappt andas, sen fick jag ett astmaanfall. Tog snabbt allergimediciner och efter ca 20 minuter blev det bättre (jag gick också ut direkt).

Idag testade jag att duscha, och fick samma symptom som vanligt.
Åkte sen ut och handlade. När jag kom hem kände jag hur det stank nåt alldeles förfärligt, både stickande och vass rutten ägg-odör. Vädrade men nu har jag ju varit inomhus ett tag så jag känner ingen lukt längre, "bara" tungt att andas.
Gissar att det är svavelvätet. Det troligaste är väl att det är något som inte kan mätas genom vattenprov?

Att varmvattnet blir oerhört hett en stund efter att maskin 1 backspolat - när injektorn och silen bytts: beror det på att magnesiumanoden i vvb:n reagerar med Kaliumpermanganatet?

Studerar luftinjektor och syresättare nu.
Undrar vart svavelvätet tar vägen om man installerar något sånt, om det omvandlas eller packas i luften i källaren och isåfall kommer upp genom golvet?

Inte lätt att vara helt okunnig på kemikalier och annat bajs... :rolleyes:

Redigerat:
  • Gilla
Emma1984
  • Laddar…
C Claras skrev:
Ja, det var ett typ sådant patronfilter jag hade som förfilter förut, fast det ser ut som att mitt var lite mindre, och det var från 4Evergreen. Callidus sa att man inte ska ha något filter före maskin 1 (maskin 1=vattenreningsfiltret med Greensand), så jag fick ta hit en kille från Comfort för att montera bort det. Jag blir undrande: beror det på vem man pratar med på Callidus vilka råd man får? Iallafall, förfiltret fungerade jättebra: det blev igengeggat och slemmigt på bara 2-3 dagar, så jag bytte en gång per vecka.
Det är jättekonstigt att vi fått höra så olika när vi har likadana filter (i princip). Vi har också frågat Callidus om förfiltret och där var svaret något i stil med att det bör varken göra från eller till med ett filter av det slaget, då det egentligen bara är till för att samla upp de största partiklarna och därmed skona hydropressen. Kanske finns det som du säger olika åsikter inbördes inom Callidus också. Än så länge ser vårt förfilter fint ut, bara vattnet som färgar det så det ser jätteäckligt ut(får man ju också en påminnelse om vilket hemskt vatten man har varje gång man tittar på det). Idag smakar dessutom vårt vatten väldigt kemiskt och konstigt igen så detta verkar bli en ändlös följetong, samma visa har upprepat sig efter varje natt med backspolning senaste veckan så fortfarande nått som inte stämmer. Ingen järn/metallsmak dock, alltid nått att vara tacksam för, men det kemiska känns inte hälsosamt.

Hursomhelst, här är länken till Youtube-videon, om den nu kan bringa någon ytterligare klarhet:

• Gilla
Claras
  • Laddar…
C Claras skrev:
Att varmvattnet blir oerhört hett en stund efter att maskin 1 backspolat - när injektorn och silen bytts: beror det på att magnesiumanoden i vvb:n reagerar med Kaliumpermanganatet?
Exakt så upplever vi fast tvärtom, vår frånluftsvärmepump från NIBE har alltid hållit 52 grader för varmvatten tidigare men sedan Bad & Värme var här och fixade lite har vi liksom aldrig tillräckligt med varmvatten och värmepumpen kommer aldrig upp i mer än 45-46 grader. Har testat komfortläge men inget verkar hjälpa. Upplever också att det blir värre efter backspolning men det borde väl ändå vara 2 separata system. Jag kanske inbillar mig att det hänger ihop men nu har vi alla fall felanmält värmepumpen på garantin så får se vad de säger.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
C Claras skrev:
blev mina lungor hårda och stickande och jag kunde knappt andas, sen fick jag ett astmaanfall. Tog snabbt allergimediciner och efter ca 20 minuter blev det bättre (jag gick också ut direkt).

Idag testade jag att duscha, och fick samma symptom som vanligt.
Åkte sen ut och handlade. När jag kom hem kände jag hur det stank nåt alldeles förfärligt, både stickande och vass rutten ägg-odör. Vädrade men nu har jag ju varit inomhus ett tag så jag känner ingen lukt längre, "bara" tungt att andas.
Har bara hört om Svavelväte på kurser. Inte råkat ut för det skälv.
Minns bara att symtom som dina kan uppträda vid höga koncentrationer. Men då måste det riktigt stinka!
Sörj för bra ventilation isf. Svavelvätet frigörs när det tappas, snabbare i dusch!

Patronfilter. Sätt det vid kökskranen med ett kolfilter. Där kan det iaf göra nytta!
Där det sitter kan det i värsta fall bromsa backspolningen.

Går det in så mycket ytvatten? Läcker det in ytvatten kan tätningen mellan foderrör och berg gått fel/ytsprickor i berget? Ph upp o ned? Grundvatten borde vara stabilt.
Lackmuspapper för akvarium kan nog ge en uppfattning för hemmabruk.
De jag använde var både dyra och jobbiga att kalibrera

Tappa upp vatten i en tillbringare i kylen så avgasar Svavelvätet på samma sätt som Klor.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
E Emma1984 skrev:
Det är jättekonstigt att vi fått höra så olika när vi har likadana filter (i princip). Vi har också frågat Callidus om förfiltret och där var svaret något i stil med att det bör varken göra från eller till med ett filter av det slaget, då det egentligen bara är till för att samla upp de största partiklarna och därmed skona hydropressen. Kanske finns det som du säger olika åsikter inbördes inom Callidus också. Än så länge ser vårt förfilter fint ut, bara vattnet som färgar det så det ser jätteäckligt ut(får man ju också en påminnelse om vilket hemskt vatten man har varje gång man tittar på det). Idag smakar dessutom vårt vatten väldigt kemiskt och konstigt igen så detta verkar bli en ändlös följetong, samma visa har upprepat sig efter varje natt med backspolning senaste veckan så fortfarande nått som inte stämmer. Ingen järn/metallsmak dock, alltid nått att vara tacksam för, men det kemiska känns inte hälsosamt.

Hursomhelst, här är länken till Youtube-videon, om den nu kan bringa någon ytterligare klarhet: [media]
Tack för länken!
Ja, man förväntar sig ju inte ett gott källvatten, men det ska ju vara smaklöst iallafall. Jag törs inte dricka detta vatten.

C Claras skrev:
Jag törs inte dricka detta vatten.
Prova att ställ orenat vatten i flaskor några dagar.
Då vattnet blir syresatt brukar järnet ha övergått till trevärt och sjunker till botten.
Löst järn är tvåvärt.
Samma med svavelväte avgår till luften då det syresätts.

• Gilla
Claras
  • Laddar…
Under helgen backspolade jag båda maskinerna 2 gånger per dygn.
Nu först så har det slutat stinka svavelväte och vattnet blir ljusare och ljusare, så nu är det bara svagt gulfärgat. Stoppade ner tungan i ett glas vatten, smakar metall, riktigt äckligt.
Huvudvärken och yrseln försvann när odören försvann, så det berodde säkert på svavelvätet.
Har mätt ph-värdet: 7,5.
Har mätt hårdheten: mjukt vatten.
Kaliumpermanganat-injektorn verkar fungera.
Men nu blir varmvattnet inte riktigt varmt, så vvb:n tog stryk av det orena vattnet. Mera jobb, eller byte. Börjar bli dyrt detta. Vvb:n bara några år gammal. Bäst att vänta och se om det kommer att funka med vattnet först.

Har duschat. Huden blev torr som fnöske och håret är som sandpapper.

Ja, jag har ju patronerna kvar. Tror jag ska sätta dem under köksbänken, och en liten extra dricksvattenkran kanske. Får se senare hur lösningen blir.

Tycker mycket om Callidus-vattenreningsmaskinerna, för huvudena på maskinerna är pedagogiska, ganska lätta att programmera, och så tycker jag mycket om att de sitter på sidan av tuben och inte ovanpå. Så dem är det en riktigt bra konstruktion på. Har funderat på om man kan ha en annan filterkombination i den första, så man slipper Kaliumet. Garantin ryker väl, men vad ska man göra?

Under tiden som jag skrev här, så kom en granne och funderade på om jag är intresserad av att vara med och dra slang från andra sidan åkern, där han har en brunn med mycket vatten som smakar gott också. Kanske det. Vore ju gott med kaffevatten iallafall. Och då skulle man ju kunna använda patronfiltrena. :)

Nu inväntar jag servicen.

K kest skrev:
Prova att ställ orenat vatten i flaskor några dagar.
Då vattnet blir syresatt brukar järnet ha övergått till trevärt och sjunker till botten.
Löst järn är tvåvärt.
Samma med svavelväte avgår till luften då det syresätts.
Jajamen, jag har sparat lite gult vatten, och det har inte blivit svart eller nåt annat. Har också sparat vatten i ett glas som fått dunsta några veckor, och kvar på botten blev en vit hård massa med rostfläckar i (utseendemässigt).
Tog en bunke med stinkande vatten och vispade en stund häromdagen, och då försvann den mesta stanken.
Tvåvärt och trevärt var intressant, det får jag googla på :)

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.