Hej
Jag har funderat kring det här med C14 och C24. Vad jag förstår är det bara en gallring som gör om virket passar in i C14 eller C24 kategorin men jag hittar ingen information kring hur den maskinella gallringen går till? Är det enbart en visuell gallring det också eller mäter de faktiskt hållfasthet i den?
Jag har läst diverse tabeller kring vilken omfattning av "egenskaper"(förr hette det fel) varje kategori måste uppfylla dvs max si och så kvistar per sämsta meter, sprickor, skevhet et.c. Allt det pekar mot en ren visuell gallring och inte att virket är faktiskt testat hållfasthetsmässigt?
Frågan jag ställer egentligen är om jag står och gallrar bland reglarna så är den enda skillnaden att jag kommer gallra bort 50% av de i C14 högen men bara 10% i C24 och ändå få samma virke/hållfasthet i realiteten? Det är inte så att C24 kommer av andra bitar av stocken t.ex.?
Kategoriseringen är egentligen enbart för att byggjobbare alternativt privatpersoner som köper en hel bunt för hemleverans och tillför inte något för mig som kommer stå och sortera på brädgården?
Mvh
Niclas
Jag har funderat kring det här med C14 och C24. Vad jag förstår är det bara en gallring som gör om virket passar in i C14 eller C24 kategorin men jag hittar ingen information kring hur den maskinella gallringen går till? Är det enbart en visuell gallring det också eller mäter de faktiskt hållfasthet i den?
Jag har läst diverse tabeller kring vilken omfattning av "egenskaper"(förr hette det fel) varje kategori måste uppfylla dvs max si och så kvistar per sämsta meter, sprickor, skevhet et.c. Allt det pekar mot en ren visuell gallring och inte att virket är faktiskt testat hållfasthetsmässigt?
Frågan jag ställer egentligen är om jag står och gallrar bland reglarna så är den enda skillnaden att jag kommer gallra bort 50% av de i C14 högen men bara 10% i C24 och ändå få samma virke/hållfasthet i realiteten? Det är inte så att C24 kommer av andra bitar av stocken t.ex.?
Kategoriseringen är egentligen enbart för att byggjobbare alternativt privatpersoner som köper en hel bunt för hemleverans och tillför inte något för mig som kommer stå och sortera på brädgården?
Mvh
Niclas
Hur populär blir du om du plockar russinen ur kakan? Men visst är det så. C24 är hårdare sorterad. Men sannolikt finns det en hel del i en C14 Bunt som kvalar in som C24. Dessutom verkar det trilla igenom en del som inte borde vara där alls.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vid gradering av hållfasthetsklass, alltså c14/c24, vägs även andra egenskaper in så som densitet och dynamisk elastcitetsmodul, dvs att de knackar på virkesänden och mäter resonansfrekvensen. Kategoriseringen gäller hållfastheten på trä och bygger inte på om man är hantverkare eller privatperson.
Har du någon mer info om det? Inte för att jag misstror utan jag vill veta merB bossespecial skrev:
Då är det kanske befogat att betala för C24 virke ändå.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Här står det lite om virkessortering.
https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/kvalitet-och-sortiment/
C24 bör du använda som balkar och reglar i bjälklag, de är ca 70% starkare i böjning än c14.
I "vanliga" villaväggar räcker c14 väldigt långt.
https://www.svenskttra.se/om-tra/att-valja-tra/kvalitet-och-sortiment/
C24 bör du använda som balkar och reglar i bjälklag, de är ca 70% starkare i böjning än c14.
I "vanliga" villaväggar räcker c14 väldigt långt.
Ja den biten är jag medveten om. Jag tänkte mera kring hur de testar maskinellt. Det du menade med knacktest för resonans osv? Finns det någon information kring de testerna?B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag antar att det står någorlunda i de hänvisade standarderna i länken.
Jag lyckades hitta en tillverkare av utrustningen som används av bl.a. moelven.B bossespecial skrev:
http://dynalyse.se/sv/precigrader/
De använder precis de metoderna som du beskrev med att mäta resonansen och densiteten för att avgöra E-modulen. Då känns det onekligen mera befogat att faktiskt välja C24 över C14.
De hade även en (död) länk till ett dokument från United States Department of Agriculture som hade lite information kring maskinell sortering vs visuell. Speciellt figur 6-5 tyckte jag var intressant där man mätte upp elasticitetsmodulen för en bunt med virke(från olika platser) som var i samma visuella kategori. Det står inte specifikt vilket träslag eller nåt så man får ta det med en nypa salt men troligen så är det relativt stor spridning i svenskt virke också.
https://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/ch06.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara