295 läst ·
8 svar
295 läst
8 svar
Bytte elavtal och sparar 400 kr/månad
På konsumentens sida
· 3 618 inlägg
Jag har äntligen bytt elavtal. Det är väl ingen revolutionerande händelse egentligen, men det var enormt mycket enklare än vad jag hade trott, och jag sparar flera hundralappar per månad.
Först ringde jag mitt nuvarande elbolag och fick uppgifter om vilken ungefärlig årsförbrukning jag har nu efter att jag byggt till huset, samt undersökte vilket pris jag hade från dem idag. Och det visade sig vara ett rent rån: strax över 92 öre/kWh fast pris, ettårsavtal.
Du kan läsa blogginlägget här: Bytte elavtal och sparar 400 kr/månad
Först ringde jag mitt nuvarande elbolag och fick uppgifter om vilken ungefärlig årsförbrukning jag har nu efter att jag byggt till huset, samt undersökte vilket pris jag hade från dem idag. Och det visade sig vara ett rent rån: strax över 92 öre/kWh fast pris, ettårsavtal.
Du kan läsa blogginlägget här: Bytte elavtal och sparar 400 kr/månad
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Inte illa! Nu måste jag ta tag i vår elräkning också känner jag. Pinsamt, men vi har inte bytt sedan 2001 är jag rädd ...
Tänk på att de flesta elhandlare kör med "Nykundskampanj", vilket oftast betyder att de bjuder på den fasta avgiften första året. Vid lägre förbrukningar kan det se ut som att de erbjuder 10-20 öre lägre kWh-pris än din nuvarande handlare, men efter ett år är man tillbaka på samma pris igen. Det måste skilja lite för att man ska orka pilla med detta, som i Elinas exempel.
Jag bytar varje år och har så gjort sen jag skaffade mig större boende än en lägenhet för 8-9 år sen.
Finns alltid pengar och spara, och jag har lagt mig så att mitt avtal löper ut under sommaren, då förhoppningsvis elpriset är lägre. Kanske inte är så viktigt om man väljer rörliga priser, men iaf så ligger man vettigt till.
Finns alltid pengar och spara, och jag har lagt mig så att mitt avtal löper ut under sommaren, då förhoppningsvis elpriset är lägre. Kanske inte är så viktigt om man väljer rörliga priser, men iaf så ligger man vettigt till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns enklare sätt än att sitta i telefonköer osv.
Beräknad elförbrukning står på alla elräkningar.
Gå till t.ex. https://www.compricer.se/el/ och knacka in postnummer, elförbrukning och ditt telefonnummer, så får du reda på alla bolags priser.
Efter en stund blir du uppringd av Compricer och får frågan om du vill byta leverantör.
Svara ja så är det klart!
Gå till t.ex. https://www.compricer.se/el/ och knacka in postnummer, elförbrukning och ditt telefonnummer, så får du reda på alla bolags priser.
Efter en stund blir du uppringd av Compricer och får frågan om du vill byta leverantör.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Jag är inte så förtjust i Compricer. Har upplevt att om man väl haft någon form av kontakt med dem för att jämföra något så ringer och mejlar de både i tid och otid. Dessutom fick jag helt plötsligt en massa andra säljföretag som började ringa mig efter att jag talat med dem. Så nuförtiden håller jag mig borta från det företaget. Men det är klart, finns det pengar att spara är det smart att använda en prisjämförelsetjänst. Det gjorde även jag
.
KnockOnWood skrev:Det finns enklare sätt än att sitta i telefonköer osv.
Gå till t.ex. [länk] och knacka in postnummer, elförbrukning och ditt telefonnummer, så får du reda på alla bolags priser.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Bra tips
. Kan tillägga till min text ovan att det pris jag fick från min dåvarande elleverantör var utan deras fasta avgift, men de kunde ändå inte matcha och låg 1 000 kronor/år högre än bästa alternativet. Trots att det till synes bara handlar om några ören/kWh så blir det många kronor i längden. Det lönar sig oftast att jämföra och vara en aktiv kund.
HenrikP skrev:Tänk på att de flesta elhandlare kör med "Nykundskampanj", vilket oftast betyder att de bjuder på den fasta avgiften första året. Vid lägre förbrukningar kan det se ut som att de erbjuder 10-20 öre lägre kWh-pris än din nuvarande handlare, men efter ett år är man tillbaka på samma pris igen. Det måste skilja lite för att man ska orka pilla med detta, som i Elinas exempel.
Klicka här för att svara