Hoppas nån här kan ge lite input på mitt problem.
Jag använder en Effecta 220c panna ihop med en Ecotec BL20 brännare. Det har funkat någorlunda genom åren men det är en känslig konstruktion har jag fått känna av. Det har varit mycket stopp och underliga fel genom åren men, nu sedan ett halvår bakåt har jag börjat få den jobbigaste av alla fel, "bakvärme". Det betyder i korthet att den kan vara otät bakåt och att slussvingarna där behöver bytas. Jag har låtit servicekillen göra detta men larmen har kommit iallafall.

Jag har haft ute Sotaren som kollat igenom och han hittade inget fel, jag tänkte det kanske var tätt i pannan eller så men tydligen inte och detta är jag rätt noga med och dammsuger och sotar så vad jag kan förstå, inget fel där.
Trots detta, kommer felet åter, om och om igen med stopp som följd. Det är svårt att lita på att den går och den stannar och ryker in som bara den. Den fyller pannrummet med rök och brandvarnaren går igång (som den ska).

Detta har varit ett väldigt ovanligt larm fram tills i höstas då vi bytte element till lågtemp på bottenvåningen, så nu är det dramatiskt lägre framledning från pannan. Kan detta påverka? Går brännaren på för "hög effekt" eftersom den brinner bakåt? Det är den enda "ändringen" som möjligen kan påverka pannan som gjorts och problemen började ju efter detta var ändrat med elementen. Kanske ren slump?

Tacksam för åsikter, vore skönt att få ordning på det.
Mvh
Hilife

H hilife skrev:
Det är den enda "ändringen" som möjligen kan påverka pannan som gjorts och problemen började ju efter detta var ändrat med elementen. Kanske ren slump?

Mvh
Hilife
Har lågtemperaturelementen inneburit att du har lägre pann-temperatur, dvs. inte fullt lika hett som innan... har man gjort något på ventilationssidan ?

Eftersom det ryker in emellanåt och även ger problemen med 'bakvärme' så låter det som att pannan har problem med draget - vilket kan vara resultatet om pannan eldas till betydligt lägre temperatur än innan och speciellt om du också har FTX eller annan aktiv frånluft som konkurrerar om luften inne i byggnaden (stor undertryck)

Ett sätt att prova är att öppna någon fönster och se om en massa luft rusar in och ger tydlig drag och i samband med det se om pannan fungerar bättre.

Panna behöver massor av luft för sin förbränning och är huset byggd tätare mot innan i någon renovering så måste man hitta lösningar så att pannan får luft tillräckligt med olika tilluftsventiler på rätt ställe eller rentav en luftkanal utifrån till brännarens luftinsug.

X xxargs skrev:
Har lågtemperaturelementen inneburit att du har lägre pann-temperatur, dvs. inte fullt lika hett som innan... har man gjort något på ventilationssidan ?

Eftersom det ryker in emellanåt och även ger problemen med 'bakvärme' så låter det som att pannan har problem med draget - vilket kan vara resultatet om pannan eldas till betydligt lägre temperatur än innan och speciellt om du också har FTX eller annan aktiv frånluft som konkurrerar om luften inne i byggnaden (stor undertryck)

Ett sätt att prova är att öppna någon fönster och se om en massa luft rusar in och ger tydlig drag och i samband med det se om pannan fungerar bättre.

Panna behöver massor av luft för sin förbränning och är huset byggd tätare mot innan i någon renovering så måste man hitta lösningar så att pannan får luft tillräckligt med olika tilluftsventiler på rätt ställe eller rentav en luftkanal utifrån till brännarens luftinsug.
Hej
Tack för input.
Endast "självdrag" då huset är mycket gammalt. Inga ventilations moderniteter alls. Dock är det ändå så att denna panna i samma setup har tuffat på utan bakvärme larm under många år.

Pannan startar och stoppar mellan ca 69c till 81c så ingen skillnad mot tidigare. Kan tycka att den möjligen startar "senare", dvs den hinner gå lite lägre i temp än tidigare så ibland kan den droppa nedåt 65c innan den tänt upp. Detta sker bara ibland.

Pannan står i ett mindre rum där dörren alltid är stängd men det sitter en ventil på ca 150x150mm i ytterväggen. Det borde ju bli ett "sug" när man öppnar och stänger den dörren om det behövs mer luft men det kan jag inte märka. Sotaren var nyligen här och kollade draget i pannan och skorstenen och var nöjd, han sa inte hur han mätt men att draget "var ok". Man får ju lita på yrkesmän tänker jag.

Märkligt fel att få när man inte haft det i nån större omfattning tidigare. Funderar på om bränslet kan påverka och vara annorlunda än tidigare men jag har kört med samma tillverkare i 10 år pga att det funkat bra. Brännaren och dragbegränsaren är inte ändrade i inställningarna. Funderar även på om något är slitet som kan påverka men reparatören som bytte sluss vingar hittade inget mer än vingarna. Svårt att förstå vad det kan vara då.

Hmm då har jag slut på ideer... - har din pellersförbrukning minskat radikalt mot innan vid samma väder - tanke då att skorstenen är svalare med nuvarande körning än innan och därför har mindre drag?.

Att det kan ryka in innebär att draget är dålig just då och då är frågan varför - skorstensstock med bra dra skall suga märkbart hela tiden så länge det finns värme i den och i det lägen borde det inte ryka in.

Kör du pellets på påse, så prova nån från bygghadel. Körde själv 10 år. Utan problem sen fick jag 3 ton bulk med nått liknande problem. Leveranserna efter inga problem.

X xxargs skrev:
Hmm då har jag slut på ideer... - har din pellersförbrukning minskat radikalt mot innan vid samma väder - tanke då att skorstenen är svalare med nuvarande körning än innan och därför har mindre drag?.

Att det kan ryka in innebär att draget är dålig just då och då är frågan varför - skorstensstock med bra dra skall suga märkbart hela tiden så länge det finns värme i den och i det lägen borde det inte ryka in.
Svårt att säga om det drar mindre bränsle. Många hade åsikter om det och tyckte att det borde dra mindre med lägre framledningstemperatur men jag ser inte varför egentligen. Huset kräver väl den effekt det gör oavsett frammatningstemp eller jag kanske tänker totalt fel på den punkten. Huset har hög energi förbrukning. Det går åt ca 9 pall på året. Detta är första säsongen jag använder de nya elementen så jag får se hur förbrukningen blir. Är nio pall slut till sommaren är det ingen skillnad. Det lär visa sig.

Något bör ha hänt med draget. Vet bara inte vad. Det verkar påverka om det blåser mer än normalt men svårt att se nått mönster där heller.

Tack för dina tankar.

Jag håller med dig i punkten att om rumstemperaturen är samma som brukligt så bör inte pelletsförbrukningen påverkas nämnvärt även med lågtemperaturelement.

pelletspanna ger i sammanhanget högvärdig värme (dvs. lätt 70 - 80 grader C) utan besvär medans en ev framtida L/BVVP så är temperatur över 45 grader C i framledning något som börja bli dyrt och ännu dyrare om man måste hålla över 50 grader C och kanske tom. måst börja ha eltillskott för att få vattnet en bit över 50 grader C.

...

X xxargs skrev:
Jag håller med dig i punkten att om rumstemperaturen är samma som brukligt så bör inte pelletsförbrukningen påverkas nämnvärt även med lågtemperaturelement.

pelletspanna ger i sammanhanget högvärdig värme (dvs. lätt 70 - 80 grader C) utan besvär medans en ev framtida L/BVVP så är temperatur över 45 grader C i framledning något som börja bli dyrt och ännu dyrare om man måste hålla över 50 grader C och kanske tom. måst börja ha eltillskott för att få vattnet en bit över 50 grader C.

...
Rumstemperaturen är likvärdig. Vi har ca +21c inne, give or take nån halvgrad. Aningen svalare på övervåningen. Framledningstemperaturen ligger konstant på ca +45c oavsett om det är +7 som idag eller -5c som häromdagen. Kan tycka att det är lite konstigt och att den borde ändra sig mer men autoshunten sköter ju regleringen. Den rör jag aldrig.

Jag hoppas det ska funka med bergvärme i framtiden och att det inte blir för dyrt att värma huset på det viset. Ska försöka ta in offerter för det i starten på nya året är planen. Blir det riktigt kallt kan det säkert krävas över +50c för att hålla temp i huset men det är okänt nu förstås.

Med det tidigare gamla enrörssystemet behövde huset ca +65-70c vid -15c. Så viss skillnad är det. Tyvärr är huset inte väl isolerat så det påverkar definitivt.

H hilife skrev:
Hoppas nån här kan ge lite input på mitt problem.
Jag använder en Effecta 220c panna ihop med en Ecotec BL20 brännare. Det har funkat någorlunda genom åren men det är en känslig konstruktion har jag fått känna av. Det har varit mycket stopp och underliga fel genom åren men, nu sedan ett halvår bakåt har jag börjat få den jobbigaste av alla fel, "bakvärme". Det betyder i korthet att den kan vara otät bakåt och att slussvingarna där behöver bytas. Jag har låtit servicekillen göra detta men larmen har kommit iallafall.

Jag har haft ute Sotaren som kollat igenom och han hittade inget fel, jag tänkte det kanske var tätt i pannan eller så men tydligen inte och detta är jag rätt noga med och dammsuger och sotar så vad jag kan förstå, inget fel där.
Trots detta, kommer felet åter, om och om igen med stopp som följd. Det är svårt att lita på att den går och den stannar och ryker in som bara den. Den fyller pannrummet med rök och brandvarnaren går igång (som den ska).

Detta har varit ett väldigt ovanligt larm fram tills i höstas då vi bytte element till lågtemp på bottenvåningen, så nu är det dramatiskt lägre framledning från pannan. Kan detta påverka? Går brännaren på för "hög effekt" eftersom den brinner bakåt? Det är den enda "ändringen" som möjligen kan påverka pannan som gjorts och problemen började ju efter detta var ändrat med elementen. Kanske ren slump?

Mvh
Hilife
X xxargs skrev:

Hej. Sätt en liten kompressor som trycker in luft i brännaren istället för fläkten som sitter standard monterad.

Du har troligtvis eldad pelletsen istället för förbrännt den så rökgångar slaggat igen. Du ska elda pelletsen på samma sätt s du eldar en ångpanna. Har du automatiskt sotning så ta bort den och drag i spaken för hand då ska du se att det släpper.

1-2 förbränningar per dygn räcker till mitt hus som är 400 kvm

Svenchrister Svenchrister skrev:
Hej. Sätt en liten kompressor som trycker in luft i brännaren istället för fläkten som sitter standard monterad.

Du har troligtvis eldad pelletsen istället för förbrännt den så rökgångar slaggat igen. Du ska elda pelletsen på samma sätt s du eldar en ångpanna. Har du automatiskt sotning så ta bort den och drag i spaken för hand då ska du se att det släpper.

1-2 förbränningar per dygn räcker till mitt hus som är 400 kvm
Det är nog en aning över min kompetens nivå men tack för förslaget. Ska enligt sotaren inte vara tätt nånstans. Svårt att jämföra hus. Misstänker att ditt hus är nyare, betydligt bättre isolerat och har andra förutsättningar. Bra att du slipper elda så ofta. 👍

Det sitter ett rör som leder lite luft från fläkten ner i brännarröret. Det kan bli tilltäppt, då får man sådana fel som du beskriver. Har du kollat det?

S senkomat skrev:
Det sitter ett rör som leder lite luft från fläkten ner i brännarröret. Det kan bli tilltäppt, då får man sådana fel som du beskriver. Har du kollat det?
Jag kollar inte själv mer än de enklaste sakerna. Sånt du talar om får service killen göra och han rensade nån kanal sist det rykte in. Hoppas det var en sådan kanal du menade. Är tyvärr ingen pannrumsfantom. Önskar jag vore händigare på sånt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.