2 660 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Bytte diskmedelsfack, nu stendöd...
den yttersta kontakten går yttersta blecket till värmaren och 2.a till neutral så du skall ha 0voltFairlane skrev:
vänder du den kontakten fel får huvudbrytaen inte någon nolla
vänder du på stickproppen i väggen bör du få 230V när du mäter
men du kan inte mäte över kontakten utan kontaktsift 2och antingen känd nolla eller fas
om du ser numreringen på kretskortet skall du ha 230v över stift A2 och B1 när strömbrytaren är aktiverad
det här är polskt skit och scheman är kassahållaren
kontakt A2 skall vara längst ut med blå eller svart sladd i hållaren
A1 näst längst ut med en helt annan färg vilken framkommer icke
Dock är det normalt att deras scheman inte stämmer men du får en hint
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ok, jag fattarreturen skrev:
Känns som att den bara går att sätta år ett håll, pga en spärr.returen skrev:
A2 hittar jag inte.returen skrev:
Det är utmärkt A till F och 1 lite här och var på den vita delen, men ingen 2:a
Yes, polsk maskin och inte bästa maskinen jag haft, men kan jag slippa köpa ny för 10' så kan jag göra roligare saker med pengarna.returen skrev:
Hmm.returen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst ut står det A1?!
Surt att schemat inte stämmer med verkligheten.returen skrev:
Känns som en skitsak någonstans, men var vet jag inte.
ser ut som du gjort alltFairlane skrev:
Ok, jag fattar
Känns som att den bara går att sätta år ett håll, pga en spärr.
A2 hittar jag inte.
Det är utmärkt A till F och 1 lite här och var på den vita delen, men ingen 2:a
Yes, polsk maskin och inte bästa maskinen jag haft, men kan jag slippa köpa ny för 10' så kan jag göra roligare saker med pengarna.
Hmm. [bild]
Längst ut står det A1?!
Surt att schemat inte stämmer med verkligheten.
Känns som en skitsak någonstans, men var vet jag inte.
kollade du att strömbrytaren släpper igenom ?
vanligt fel på dessa och är den hel så är det kretskortet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ah, jag kan mäta vid strömbrytaren också, men jag börjar känna att maskinen gjort sitt.returen skrev:
Inte direkt så att jag kommer sakna den om jag köper en ny, men 10' kommer jag sakna och det är irriterande att lägga 800 spänn på reservdelen helt i onödan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Redan i mitt första inlägg skrev jag: "Är den helt död så börja annars med att mäta så det kommer fram ström från huvudbrytaren. Ser ju ut att vara 230V dit av döma av kablarna."
Jag trodde att det redan var gjort? Det är ju det första om en maskin är helt död.
Jag trodde att det redan var gjort? Det är ju det första om en maskin är helt död.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jo, jag missförstod nog hur det var kopplat. Kollar igenMultiMan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Nu mäter jag faktiskt 230V mellan den bruna som är längst till vänster och den blå som är längst till vänster, samt på de två kontakterna ovanför. Däremot är det fortfarande stendött borta vid kretskortet (jag antar att den stora vita prylen i #17 gömmer kretskortet)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Det du ska avgöra först och främst är om strömbrytaren fungerar, det framgår inte av din mätning. 230V ska finnas in i kontakten när du anslutit till vägguttag, och du ska få 230 ut från brytarens andra två ledare som sedan går vidare till maskinens elektronik. Jag får uppfattningen att du är osäker på hur du testar detta.
Är strömbrytaren trasig i öppet läge så får du såklart inget liv i maskinen hur du än gör innan det är fixat.
Om de två ledarna som går från strömbrytaren till kretskortet aldrig får ström hur du än trycker på strömbrytaren så är ju det första felet där. Den behöver bytas eller kopplas förbi.
Är strömbrytaren trasig i öppet läge så får du såklart inget liv i maskinen hur du än gör innan det är fixat.
Om de två ledarna som går från strömbrytaren till kretskortet aldrig får ström hur du än trycker på strömbrytaren så är ju det första felet där. Den behöver bytas eller kopplas förbi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja jag är lite osäker på det.MultiMan skrev:
Det du ska avgöra först och främst är om strömbrytaren fungerar, det framgår inte av din mätning. 230V ska finnas in i kontakten när du anslutit till vägguttag, och du ska få 230 ut från brytarens andra två ledare som sedan går vidare till maskinens elektronik. Jag får uppfattningen att du är osäker på hur du testar detta.
Strömbrytaren gör något. Har jag 230 V på kontakterna ovanför de två blå och två bruna kablarna och sen trycker på strömbrytaren så får jag 0V där. Det känns som att jag missat att ansluta något på de två kontakterna men jag kan inte se något anslutet där på mina bilder när jag monterade isär den jag har två väldigt tunna svarta och en orange och en svart i ungefär samma dimension kvar och de bör gå till lyckans lås och diskmedelsfacket.
Så är det såklart, men jag tror den är hel.MultiMan skrev:
Ja är det så vet jag inte vad jag ska göra. Byta den känns bortkastat och koppla förbi känns också fel?!MultiMan skrev:
Mycket vanligt fel att brytaren gårFairlane skrev:
Ja jag är lite osäker på det.
Strömbrytaren gör något. Har jag 230 V på kontakterna ovanför de två blå och två bruna kablarna och sen trycker på strömbrytaren så får jag 0V där. Det känns som att jag missat att ansluta något på de två kontakterna men jag kan inte se något anslutet där på mina bilder när jag monterade isär den jag har två väldigt tunna svarta och en orange och en svart i ungefär samma dimension kvar och de bör gå till lyckans lås och diskmedelsfacket.
Så är det såklart, men jag tror den är hel.
Ja är det så vet jag inte vad jag ska göra. Byta den känns bortkastat och koppla förbi känns också fel?!
du kan resistansmäta mellan de två bruna med mätaren i ohm-läge eller summer
med brytaren i på resp av läge och gör lika dant med de blå
koppla bort nätet (230 matningen) innan
sen har du väl autoavstängning på denna (jag ser orange sladdar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
En orange går till låset och den andra låg bara lös bakom så någon automatisk avstängning har jag aldrig haft.
Jag kan mäta knappen. En ny kostar cirka 400 kr om jag snabbgooglade rätt.
Om det är det sista så är det väl ok.
Jag kan mäta knappen. En ny kostar cirka 400 kr om jag snabbgooglade rätt.
Om det är det sista så är det väl ok.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Har haft lite för mycket att göra under veckan, men det verkar som att maskinen gjort sitt.
Känns som att kretskortet gett upp och då får det vara.
Får se om jag kan hitta en vettig maskin på black week
Känns som att kretskortet gett upp och då får det vara.
Får se om jag kan hitta en vettig maskin på black week
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden