3 245 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Bytt uttag där markis var fast ansluten genom kanten. Stickpropp eller ansluta fast?
En äldre markis i vårt hus satt fast ansluten med en kabel som löpte in genom kanten på ett eluttag, alltså ingen stickpropp.
Jag har nu behövt byta det eluttaget av estetiska skäl i samband med renovering.
Hur gör jag med markis-sladden?
1.Monterar en stickpropp på sladdänden?
2. Eller upprepar tidigare variant och ansluter sladden fast till eluttaget genom "kanten" av eluttaget?
Jag har nu behövt byta det eluttaget av estetiska skäl i samband med renovering.
Hur gör jag med markis-sladden?
1.Monterar en stickpropp på sladdänden?
2. Eller upprepar tidigare variant och ansluter sladden fast till eluttaget genom "kanten" av eluttaget?
Är det en installationskabel som kommer från markismotorn (min. 1,5 mm2) så ska den installeras fast, på det vis du tidigare har haft.
Är det en apparatkabel, kanske mindre area och mångtrådig bör en stickpropp användas. Det hänger också lite på hur kabeln går in i markis och hur dragavlastning av kabeln ser ut.
Är det en apparatkabel, kanske mindre area och mångtrådig bör en stickpropp användas. Det hänger också lite på hur kabeln går in i markis och hur dragavlastning av kabeln ser ut.
Tackar för bra svar i tråden.A AndersS skrev:
En brytare (~dosa med knappar för in/ut) sitter inomhus under fönstret. Därifrån går en kabel längs golvslisten som alltså tidigare var fast ansluten till ett eluttag i samma sovrum.
Kabeln ser ut som följer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med att sätta en stickkontakt på det där arrangemanget är att lådan innehåller en trafo och själva styrmekanismen. Drn fungerar genom att polvända, så beroende på vilket håll stickproppen sitter så kommer pilarna betyda olika saker.
Det är bättre att göra en fast installation med riktig installationskabel. Då går man också till lämplig dosa med den. Det kan vara t.ex eluttaget där det satt tidigare.
Det är bättre att göra en fast installation med riktig installationskabel. Då går man också till lämplig dosa med den. Det kan vara t.ex eluttaget där det satt tidigare.
Jag är inte med på vad du menar med problemet att stickproppen vänds och knapparna får annan funktion. Rimligtvis har matningen dvs 230 VAC via propp eller fast ansluten kabel inte någon inverkan, snarare i så fall anslutningen mellan lådan och motorn för "fel" riktning.tommib skrev:
Problemet med att sätta en stickkontakt på det där arrangemanget är att lådan innehåller en trafo och själva styrmekanismen. Drn fungerar genom att polvända, så beroende på vilket håll stickproppen sitter så kommer pilarna betyda olika saker.
Sen håller jag med om att det kan vara lite bättre med fast anslutning när det är monterat som det verkar här. Men nog går det med ett sladdställ också, ja beroende på uttaget jordat/ojordat kan ett ställ med europlug passa så det inte blir fel med jordad stickpropp på sladden osv. Och är TS lite osäker kan det även bli lite galet med ingång mot vägguttaget med fast installation också, lätt hänt.
Men även anslutningskablar går väll att ansluta fast så som vid en spis eller tvättmaskin. Bara den är dragavlastad på rätt sett. Då slipper man ev problem som skulle kunna uppstå vid Fas-Nolla vändning.
Jag kanske tänker tokigt här men om den där är som min likadana låda så bytte den riktning när man vände stickproppen (tror jag, blev lite osäker nu).GK100 skrev:
Jag är inte med på vad du menar med problemet att stickproppen vänds och knapparna får annan funktion. Rimligtvis har matningen dvs 230 VAC via propp eller fast ansluten kabel inte någon inverkan, snarare i så fall anslutningen mellan lådan och motorn för "fel" riktning.
Sen håller jag med om att det kan vara lite bättre med fast anslutning när det är monterat som det verkar här. Men nog går det med ett sladdställ också, ja beroende på uttaget jordat/ojordat kan ett ställ med europlug passa så det inte blir fel med jordad stickpropp på sladden osv. Och är TS lite osäker kan det även bli lite galet med ingång mot vägguttaget med fast installation också, lätt hänt.
Inuti lådan finns en trafo, en likriktarbrygga (om jag minns rätt) samt en mekanisk omkopplare som styrs via de två knapparna. Den vänder polaritet beroende på vilken av knapparna som trycks in och bägge kan inte tryckas in samtidigt. Jag tänker att man får olika strömriktning beroende på åt vilket håll man matar trafon.
Låter skumt att styrboxens konstruktion skulle vara sådan att motorns riktning är avhängig av hur fas/neutral ansluts till boxen.
Med en trafo och likriktarbrygga så blir grejorna opolariserade.
Blir lite spekulation då vi inte vet vad som gömmer sig i lådan.
Med en trafo och likriktarbrygga så blir grejorna opolariserade.
Blir lite spekulation då vi inte vet vad som gömmer sig i lådan.
Det borde i så fall vara på utgående till motorn och att den var DC och kopplad med bara två ledare enpulslikriktat. Jag har sett den lösningen ibland i olika sammanhang. Två dioder motriktade kopplas in via knapparna så man får fram/back med ompolariseringen ut. På samma sätt kan det då i andra änden ligga motriktade dioder med respektive gränsläge i serie om såna finns och så funkar allt fint med två trådar fram/back och med ändläge också.tommib skrev:
Jag kanske tänker tokigt här men om den där är som min likadana låda så bytte den riktning när man vände stickproppen (tror jag, blev lite osäker nu).
Inuti lådan finns en trafo, en likriktarbrygga (om jag minns rätt) samt en mekanisk omkopplare som styrs via de två knapparna. Den vänder polaritet beroende på vilken av knapparna som trycks in och bägge kan inte tryckas in samtidigt. Jag tänker att man får olika strömriktning beroende på åt vilket håll man matar trafon.
Men i de fallen har inte AC-sidan betydelse för hur det beter sig för riktning på driften.
Klicka här för att svara