2 687 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Bytt inkommande vattenledning - jordning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om du nu får ett PEN-brott som gör alla skyddsjordade apparater spänningsförande, hur får man ström genom kroppen? Den andra polen som måste till här för att det ska bli farligt är moder jord. Man ska alltså inte föra in moder jord i hus i onödan. Nu har ni haft det så i många år, men du har ändå förbättrat situationen nu genom att bryta förbindelsen mellan moder jord och vattenkranarna. Detta förutsatt att interna vattenledningar inte har kontakt med moder jord på annat sätt.
Om du vill göra det ännu bättre, då måste du ansluta inkommande gamla vattenrör med PEN och interna vattenrör i huset. Det är skyddsutjämning mot PEN som är den viktiga här.
Denna koppling mellan vatten och skyddsjord finns säkert redan på flera ställen i huset, men ska det göras riktigt så ska det göras där ledningarna kommer in i huset. Att det är ett stort avstånd mellan inkommande vatten och PEN är inte så bra. Det skyddar mot PEN-brott men mindre bra mot åsköverspänningar.
Du kan avhjälpa det genom att ansluta inkommande vatten mot PEN, och ifrån denna punkt dra en separat skyddsutjämningsledare tillbaka till de interna vattenledningarna. Det förhindrar potentialskillnad mellan skyddsjord och vattenkranar vid åska.
Om du vill göra det ännu bättre, då måste du ansluta inkommande gamla vattenrör med PEN och interna vattenrör i huset. Det är skyddsutjämning mot PEN som är den viktiga här.
Denna koppling mellan vatten och skyddsjord finns säkert redan på flera ställen i huset, men ska det göras riktigt så ska det göras där ledningarna kommer in i huset. Att det är ett stort avstånd mellan inkommande vatten och PEN är inte så bra. Det skyddar mot PEN-brott men mindre bra mot åsköverspänningar.
Du kan avhjälpa det genom att ansluta inkommande vatten mot PEN, och ifrån denna punkt dra en separat skyddsutjämningsledare tillbaka till de interna vattenledningarna. Det förhindrar potentialskillnad mellan skyddsjord och vattenkranar vid åska.
Jo, absolut. Problemet är att det sitter 5 elcentraler utspridda på tre våningar. Inkommande el / PEN fördelas med kopplingsdosor på 5 ställen. Drar jag 2 meter kabel från gamla järnröret som altså är kvar, till närmaste kopparrör har jag återställt den jordning som i praktiken satt där förutA avh67f skrev:
Tack för bra svar. Så får det nog bli ja.Bo.Siltberg skrev:
Om du nu får ett PEN-brott som gör alla skyddsjordade apparater spänningsförande, hur får man ström genom kroppen? Den andra polen som måste till här för att det ska bli farligt är moder jord. Man ska alltså inte föra in moder jord i hus i onödan. Nu har ni haft det så i många år, men du har ändå förbättrat situationen nu genom att bryta förbindelsen mellan moder jord och vattenkranarna. Detta förutsatt att interna vattenledningar inte har kontakt med moder jord på annat sätt.
Om du vill göra det ännu bättre, då måste du ansluta inkommande gamla vattenrör med PEN och interna vattenrör i huset. Det är skyddsutjämning mot PEN som är den viktiga här.
Denna koppling mellan vatten och skyddsjord finns säkert redan på flera ställen i huset, men ska det göras riktigt så ska det göras där ledningarna kommer in i huset. Att det är ett stort avstånd mellan inkommande vatten och PEN är inte så bra. Det skyddar mot PEN-brott men mindre bra mot åsköverspänningar.
Du kan avhjälpa det genom att ansluta inkommande vatten mot PEN, och ifrån denna punkt dra en separat skyddsutjämningsledare tillbaka till de interna vattenledningarna. Det förhindrar potentialskillnad mellan skyddsjord och vattenkranar vid åska.
En bild brukar alltid underlätta också:

Den här är ganska bra också: https://www.voltimum.se/sites/www.v..._solar_potentialutjamning_orjan_borgstrom.pdf

Den här är ganska bra också: https://www.voltimum.se/sites/www.v..._solar_potentialutjamning_orjan_borgstrom.pdf
Har kollat på detta nu och då skulle det kunna vara vettigt då att sätta en huvudjordningsskena vid första elcentralen, närmast inkommande el / PEN. Så en kabel från jordtag ( Gamla vattenledningen ) till huvudjordningsskenan och vidare till skyddsledarskenan i centralen ? Kabeln blir då inte så lång ca 10 meter. Noterade att alla kopparrör /diskbänkar osv i fastigheten är kopplade till skyddsjord via beredaren , resistans mellan diskbänk och hölje på spis ca 2 Ohm.R rrune skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den där bilden är inte riktigt bra. Alla inkommande ledningar ska kopplas samman i en och samma punkt för att få bästa skydd. På bilden kan man lätt tro att några meter mellan skyddsledarskenan och huvudjordningsskenan är ok. Men en åsköverspänning, eller närmare bestämt dess branta ström, ger tumregelmässigt ett spänningsfall på 1 kV / meter och man kan då få ett par kV mellan dessa två skenor.
Samtidigt behöver två andra krav uppfyllas.
- Inga onödiga skarvar på PEN utan den bör gå obruten direkt till skyddsledarskenan i centralen.
- Alla jordtagsledare ska anslutas till en extern huvudjordningsskena för enkelt frånkoppling vid kontrollmätning av jordtagen.
Så huvudjordningsskenan ska placeras så nära skyddsledarskenan som möjligt. Man kan använda tumregeln för överspänningsskydd, mindre än 0.5 meter.
Om du litar på att interna vattenledningar nu är isolerad från moder jord, då kan du låta VVBn skyddsjorda rören, även om det inte behövs, om det fanns ett val. Jag skulle ändå råda till en extra skyddsutjämningsledare mellan huvudjordningsskenan och de interna vattenrören. Då blir det mer komplett.
Samtidigt behöver två andra krav uppfyllas.
- Inga onödiga skarvar på PEN utan den bör gå obruten direkt till skyddsledarskenan i centralen.
- Alla jordtagsledare ska anslutas till en extern huvudjordningsskena för enkelt frånkoppling vid kontrollmätning av jordtagen.
Så huvudjordningsskenan ska placeras så nära skyddsledarskenan som möjligt. Man kan använda tumregeln för överspänningsskydd, mindre än 0.5 meter.
Om du litar på att interna vattenledningar nu är isolerad från moder jord, då kan du låta VVBn skyddsjorda rören, även om det inte behövs, om det fanns ett val. Jag skulle ändå råda till en extra skyddsutjämningsledare mellan huvudjordningsskenan och de interna vattenrören. Då blir det mer komplett.
Och kom ihåg att vattenledningen inte var ditt egentliga jordtag utan det fick du genom den inkommande elmatningen. Vattenledningen kan sägas ha varit en komplettering av dit jordtag.R rrune skrev:Har kollat på detta nu och då skulle det kunna vara vettigt då att sätta en huvudjordningsskena vid första elcentralen, närmast inkommande el / PEN. Så en kabel från jordtag ( Gamla vattenledningen ) till huvudjordningsskenan och vidare till skyddsledarskenan i centralen ? Kabeln blir då inte så lång ca 10 meter. Noterade att alla kopparrör /diskbänkar osv i fastigheten är kopplade till skyddsjord via beredaren , resistans mellan diskbänk och hölje på spis ca 2 Ohm.
Vi nämnde det nog aldrig i tidigare diskussion som handlade mer om säkerhet. Men det kommer väl också att eventuellt uppstå en viss vagabonderande ström via pen-punkten diverse vägar om trådstartaren återansluter det gamla järnröret.
Klicka här för att svara
