Om du nu får ett PEN-brott som gör alla skyddsjordade apparater spänningsförande, hur får man ström genom kroppen? Den andra polen som måste till här för att det ska bli farligt är moder jord. Man ska alltså inte föra in moder jord i hus i onödan. Nu har ni haft det så i många år, men du har ändå förbättrat situationen nu genom att bryta förbindelsen mellan moder jord och vattenkranarna. Detta förutsatt att interna vattenledningar inte har kontakt med moder jord på annat sätt.

Om du vill göra det ännu bättre, då måste du ansluta inkommande gamla vattenrör med PEN och interna vattenrör i huset. Det är skyddsutjämning mot PEN som är den viktiga här.

Denna koppling mellan vatten och skyddsjord finns säkert redan på flera ställen i huset, men ska det göras riktigt så ska det göras där ledningarna kommer in i huset. Att det är ett stort avstånd mellan inkommande vatten och PEN är inte så bra. Det skyddar mot PEN-brott men mindre bra mot åsköverspänningar.

Du kan avhjälpa det genom att ansluta inkommande vatten mot PEN, och ifrån denna punkt dra en separat skyddsutjämningsledare tillbaka till de interna vattenledningarna. Det förhindrar potentialskillnad mellan skyddsjord och vattenkranar vid åska.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vore det inte bättre att göra som man ska och montera en huvudjorningsskena och utföra en skyddsutjämning av alla främmande ledande delar. Det är ju numera ett krav i alla byggnader.

Fast det kanske inte finns några främmande ledande delar nu när det gamla vattenröret bytts ut.
Jo, absolut. Problemet är att det sitter 5 elcentraler utspridda på tre våningar. Inkommande el / PEN fördelas med kopplingsdosor på 5 ställen. Drar jag 2 meter kabel från gamla järnröret som altså är kvar, till närmaste kopparrör har jag återställt den jordning som i praktiken satt där förut
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du nu får ett PEN-brott som gör alla skyddsjordade apparater spänningsförande, hur får man ström genom kroppen? Den andra polen som måste till här för att det ska bli farligt är moder jord. Man ska alltså inte föra in moder jord i hus i onödan. Nu har ni haft det så i många år, men du har ändå förbättrat situationen nu genom att bryta förbindelsen mellan moder jord och vattenkranarna. Detta förutsatt att interna vattenledningar inte har kontakt med moder jord på annat sätt.

Om du vill göra det ännu bättre, då måste du ansluta inkommande gamla vattenrör med PEN och interna vattenrör i huset. Det är skyddsutjämning mot PEN som är den viktiga här.

Denna koppling mellan vatten och skyddsjord finns säkert redan på flera ställen i huset, men ska det göras riktigt så ska det göras där ledningarna kommer in i huset. Att det är ett stort avstånd mellan inkommande vatten och PEN är inte så bra. Det skyddar mot PEN-brott men mindre bra mot åsköverspänningar.

Du kan avhjälpa det genom att ansluta inkommande vatten mot PEN, och ifrån denna punkt dra en separat skyddsutjämningsledare tillbaka till de interna vattenledningarna. Det förhindrar potentialskillnad mellan skyddsjord och vattenkranar vid åska.
Tack för bra svar. Så får det nog bli ja.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R rrune skrev:
Tackar. Det var just detta jag var ute efter.
Har kollat på detta nu och då skulle det kunna vara vettigt då att sätta en huvudjordningsskena vid första elcentralen, närmast inkommande el / PEN. Så en kabel från jordtag ( Gamla vattenledningen ) till huvudjordningsskenan och vidare till skyddsledarskenan i centralen ? Kabeln blir då inte så lång ca 10 meter. Noterade att alla kopparrör /diskbänkar osv i fastigheten är kopplade till skyddsjord via beredaren , resistans mellan diskbänk och hölje på spis ca 2 Ohm.
 
Den där bilden är inte riktigt bra. Alla inkommande ledningar ska kopplas samman i en och samma punkt för att få bästa skydd. På bilden kan man lätt tro att några meter mellan skyddsledarskenan och huvudjordningsskenan är ok. Men en åsköverspänning, eller närmare bestämt dess branta ström, ger tumregelmässigt ett spänningsfall på 1 kV / meter och man kan då få ett par kV mellan dessa två skenor.

Samtidigt behöver två andra krav uppfyllas.
- Inga onödiga skarvar på PEN utan den bör gå obruten direkt till skyddsledarskenan i centralen.
- Alla jordtagsledare ska anslutas till en extern huvudjordningsskena för enkelt frånkoppling vid kontrollmätning av jordtagen.

Så huvudjordningsskenan ska placeras så nära skyddsledarskenan som möjligt. Man kan använda tumregeln för överspänningsskydd, mindre än 0.5 meter.

Om du litar på att interna vattenledningar nu är isolerad från moder jord, då kan du låta VVBn skyddsjorda rören, även om det inte behövs, om det fanns ett val. Jag skulle ändå råda till en extra skyddsutjämningsledare mellan huvudjordningsskenan och de interna vattenrören. Då blir det mer komplett.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R rrune skrev:
Har kollat på detta nu och då skulle det kunna vara vettigt då att sätta en huvudjordningsskena vid första elcentralen, närmast inkommande el / PEN. Så en kabel från jordtag ( Gamla vattenledningen ) till huvudjordningsskenan och vidare till skyddsledarskenan i centralen ? Kabeln blir då inte så lång ca 10 meter. Noterade att alla kopparrör /diskbänkar osv i fastigheten är kopplade till skyddsjord via beredaren , resistans mellan diskbänk och hölje på spis ca 2 Ohm.
Och kom ihåg att vattenledningen inte var ditt egentliga jordtag utan det fick du genom den inkommande elmatningen. Vattenledningen kan sägas ha varit en komplettering av dit jordtag.
 
  • Gilla
rrune
  • Laddar…
A
Vi nämnde det nog aldrig i tidigare diskussion som handlade mer om säkerhet. Men det kommer väl också att eventuellt uppstå en viss vagabonderande ström via pen-punkten diverse vägar om trådstartaren återansluter det gamla järnröret.
 
  • Gilla
rrune
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.