W antonw86 skrev:
Ahaa smart, låter klart enklast att justera ner börvärdet isf :)

Har du fått ordning på det problemet?
Till viss del, med 1000mm ljuddämpare på till/från luft, men visst ljud kvarstår tyvärr Flex-ljuddämpare på alla don skulle nog hjälpa, men gillar inte att gräva i isoleringen på vinden, kliar så jäkligt:sweat: Att göra så ljudet inte uppstår hade ju vart klart bäst, så har lurat lite på att lösa det elektroniskt, men får se om man kommer till skott med det...

xclose xclose skrev:
Till viss del, med 1000mm ljuddämpare på till/från luft, men visst ljud kvarstår tyvärr Flex-ljuddämpare på alla don skulle nog hjälpa, men gillar inte att gräva i isoleringen på vinden, kliar så jäkligt:sweat: Att göra så ljudet inte uppstår hade ju vart klart bäst, så har lurat lite på att lösa det elektroniskt, men får se om man kommer till skott med det...
Jag fattar! Har du fått ngn respons från Östberg?

W antonw86 skrev:
Jag fattar! Har du fått ngn respons från Östberg?
De sa att man fick förvänta sig det och att mer isolering och ljuddämpare var enda lösningen. Har dock själv hört och kört många stegmotorer utan att de låter som sexleksaker, så att det ska vara förväntat håller iaf inte jag med om.

Ingen vidare uppdatering här ännu. fortsätter mäta radon och har högra halter än innan. Några hypoteser av varierande trovärdighetsgrad:

Även om bytet skedde under en dag och radonvärdena gick upp relativt omgående så ser man väl generellt sett högre radonhalter under vintern? Dvs. kalendereffekten talar för att radonnivåerna kommer att vara högre nu efter aggregatsbytet än innan?

Mitt gamla RDAA-aggregat hade ju en korsströmsvärmeväxlare och det nya har en roterande värmeväxlare. Om man bortser från effektivitetsförbättringen osv. som det nya aggregatet innebär så är väl en liten nedsida att med roterande värmeväxlare så sker ett läckage mellan från- och tilluft? Vad jag kan läsa mig till så ska detta läckage vara väldigt lågt men kan detta ge någon mätbar skillnad i radonnivå tror ni?

Om inte så borde allt annat lika vår radonhalt helt och fullt vara korrelerad med luftflödena från aggregatet, dvs. ställer vi in samma luftflöden så ska radonhalten vara samma. Ljudet som då uppstår får vi förhoppningsvis koll på med ljuddämpare

W antonw86 skrev:
Om man bortser från effektivitetsförbättringen osv. som det nya aggregatet innebär så är väl en liten nedsida att med roterande värmeväxlare så sker ett läckage mellan från- och tilluft? Vad jag kan läsa mig till så ska detta läckage vara väldigt lågt men kan detta ge någon mätbar skillnad i radonnivå tror ni?
Har man undertryck i bostaden så kommer läckaget gå från uteluft(/tilluft) till frånluft(/avluft), detta eftersom fläktarna sitter efter rotorväxlaren.

Sen så brukar det finnas en ”renblåsningssektion” mellan frånluft & uteluft för att ta bort bl.a. os som blir kvar i rotorväxlarens kanaler.

W antonw86 skrev:
Ingen vidare uppdatering här ännu. fortsätter mäta radon och har högra halter än innan. Några hypoteser av varierande trovärdighetsgrad:

Även om bytet skedde under en dag och radonvärdena gick upp relativt omgående så ser man väl generellt sett högre radonhalter under vintern? Dvs. kalendereffekten talar för att radonnivåerna kommer att vara högre nu efter aggregatsbytet än innan?
I de flesta husen så stämmer detta och det finns en viss koppling. Ofta brukar man se ökad ventilation sommartid i samband med att dörrar och fönster står öppna som en faktor som späder ut radongashaltig luft och sänker nivån. Ökat undertryck i samband med kallare årstider är även det en faktor och speciellt i samband med markradon kan detta vara en signifikant källa till en ökning under de kallare årstiderna.

W antonw86 skrev:

Mitt gamla RDAA-aggregat hade ju en korsströmsvärmeväxlare och det nya har en roterande värmeväxlare. Om man bortser från effektivitetsförbättringen osv. som det nya aggregatet innebär så är väl en liten nedsida att med roterande värmeväxlare så sker ett läckage mellan från- och tilluft? Vad jag kan läsa mig till så ska detta läckage vara väldigt lågt men kan detta ge någon mätbar skillnad i radonnivå tror ni?
Nej, detta är i alla normala situationer en myt, tyvärr svårdödad. Läckaget i alla normala aggregat är till att börja med otroligt lågt. Sedan är läckaget i den absoluta majoriteten av aggregat konstruerat så att du mot en viss effektförlust minskar risken för att återföra luft. Dvs du "spolar" rotorn med en gnutta ren luft. Denna mytbildning brukar ju vara slagträ mellan tillverkare som väl principfast låst sig mellan roterande eller korsströmsvärmeväxlare och sen tillkommer diverse foliehattar som ofta anför att dammkorn ska ta sig förbi först ett F7-filter, fastna i en roterande värmeväxlare, återföras med tilluften genom ytterligare en passage genom filtret. Någonstans där brukar 5G komma in i bilden med...

W antonw86 skrev:
Om inte så borde allt annat lika vår radonhalt helt och fullt vara korrelerad med luftflödena från aggregatet, dvs. ställer vi in samma luftflöden så ska radonhalten vara samma. Ljudet som då uppstår får vi förhoppningsvis koll på med ljuddämpare
Det är inte så då att du har en komponent av markradon som okänd variabel i din ekvation? I så fall har du förutom den stora variabeln luftomsättning som du redan vet om en stor variabel i form av undertryck att ta hänsyn till. Sen har vi givetvis variabel om hur du mäter och vad du mäter med och dess tillförlitlighet över tid.

Redigerat:
M myrstack skrev:
Denna mytbildning brukar ju vara slagträ mellan tillverkare som väl principfast låst sig mellan roterande eller korsströmsvärmeväxlare och sen tillkommer diverse foliehattar som ofta anför att dammkorn ska ta sig förbi först ett F7-filter, fastna i en roterande värmeväxlare, återföras med tilluften genom ytterligare en passage genom filtret.
Filterna som sitter i FTX-aggregat sitter alltid INNAN roterande växlaren. Alltså den luft som kan smita mellan frånluft/avluft <-> uteluft/tilluft vid själva roterande växlaren passerar bara ett filter, å det är antingen uteluftfiltret eller frånluftsfiltret.

• Gilla
xclose
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Filterna som sitter i FTX-aggregat sitter alltid INNAN roterande växlaren. Alltså den luft som kan smita mellan frånluft/avluft <-> uteluft/tilluft vid själva roterande växlaren passerar bara ett filter, å det är antingen uteluftfiltret eller frånluftsfiltret.
Sant men filtret "innanför" aggregatet passeras två gånger i det fallen foliehattarna vill argumentera att ett dammkorn kan föra med sig en radondotter till ett FTX-aggregat som återförs. Dvs först genom ett (vanligtvis F7-filter) för att fastna i rotorn och sedan tillbaka genom samma filter.

• Gilla
WILANZ
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Sant men filtret "innanför" aggregatet passeras två gånger i det fallen foliehattarna vill argumentera att ett dammkorn kan föra med sig en radondotter till ett FTX-aggregat som återförs. Dvs först genom ett (vanligtvis F7-filter) för att fastna i rotorn och sedan tillbaka genom samma filter.
den försvinnande lilla mängd partiklar som ”smittar” över i rotorn skall ge en ökad radonhalt i kåken känns inte helt rimlig. Jag tror man då förmodligen har ett problem med höga halter radon i kåken då. och möjligvis att det kn slinka med nån radopartikel som klänger sig fast på fukt kanske. Men det är nog en aning neurotisk att tror att man kommer få ett större radonproblem med en roterande växlare. Rent teoretiskt är det bättre med motströmmare eller batteriväxlare. Men det blir en teoretisk övning som inte ger något.

• Gilla
WILANZ
  • Laddar…
I Installation skrev:
den försvinnande lilla mängd partiklar som ”smittar” över i rotorn skall ge en ökad radonhalt i kåken känns inte helt rimlig. Jag tror man då förmodligen har ett problem med höga halter radon i kåken då. och möjligvis att det kn slinka med nån radopartikel som klänger sig fast på fukt kanske. Men det är nog en aning neurotisk att tror att man kommer få ett större radonproblem med en roterande växlare. Rent teoretiskt är det bättre med motströmmare eller batteriväxlare. Men det blir en teoretisk övning som inte ger något.
Exakt men ändå har vi foliehattar som sett något på facebook eller fått en konspirationsteori tryckt i ansiktet av en algoritm som jagar igång känslor. Vi har väl vår beskärda del av det på forumet med, speciellt i artiklar som trycks upp på förstasidan

• Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.