920 läst ·
37 svar
920 läst
37 svar
Bytt fönster Gullringshus bärande??
Minns jag rätt satt fönster i väggarna vid leverans av väggblocken, även dörrar, från fabrik.D D_Anders skrev:
Okej.D D_Anders skrev:Absolut, bygganmälan behövs bara om de gamla fönstren var en del av den bärande konstruktionen.
En konstruktör kan nog dels avgöra det och dels räkna på en lösning som du kan presentera i bygganmälan.Det kan ju vara så att bara stolparna var bärande men det låter tveksamt då de är så långt isär. Gå runt och fråga grannar låter som en klok ide om du inte får tag i ritningar från kommunen.
Jag bor i ett 15 år äldre hus och i mitt fall har jag inga stolpar utan bara en lång rad ej öppningsbara fönster monterade karm i karm. De är garanterat bärande och det är en så lång sträcka att jag tror att mitt hus kanske skulle kollapsa direkt om plockade ut dem helt och om man bara ersätter med moderna fönster så skulle de nog förstöras fort.
Ett enstaka fönster i ett sovrum har klart lägre sannolikhet att vara bärande om det inte är jättebrett. Sitter det på.en gavel gissar jag att risken är minimal.
Ja det är ju en sträcka även i mitt fall.
Skillnaden mot vissa exempel jag hittar är väl att i mitt fall sitter regel mellan varje sektion.
Den regeln är på 12cm iaf.
Fick inte tag i ritningar för själva huset. Bara grundläggning.
Kanske får kolla med konstruktör. Men ska ta ett varv i området förbi dom som bytt.
Ja för man tycker ju att dom båda olika som var förbi och mätt och kollat borde tänkt på detta. Det är ju lokala snickare och ena gänget sa iaf att dom har gjort på dessa hus tidigare.D D_Anders skrev:Att snickarna inte var oroliga kan ju iofs bero på att de har sett konstruktionen förut och vet att det inte är någon fara...
Det är ju långt ifrån omöjligt att väggen med fönsterpartiet byggdes med en balk ovanpå i fabriken. Du får nog öppna och titta om du inte hittar ritningar eller en granne med koll.
Sen diskuterades det inte mer än så.
Men absolut, tillslut blir det att bara öppna upp i väggen och kolla annars
När jag böt altandörren bredvid så låg det dubbla reglar där ovanför.
Dock svårare att se på fönster sträckan.
Allt har varit väldigt enkelt att ta bort.
Ja okej. Så var inte fallet när jag tog ur dessa fönster iaf.I Incinerator skrev:Det fanns en hustillverkare som hade fönster som var bärande men där var den vertikala delen av karmen utfräst i reglarna så där kunde man inte byta till samma fönsterstorlek utan man fick mecka in ett fönster mellan dessa efter att man hade rivit det gamla fönstret, troligen byggda tidigt 70-tal, tillverkare har jag inte en aning om.
Dom var enkla att plocka ner, satt lite spik bara men inget konstigt att såga eller bryta lite med kofoten.
Intressant hur olika lösningar man gjorde på den tiden 🤔D D_Anders skrev:
Satt den en skaplig balk ovanpå stolparna så ligger du nog bra till. Den borde ha som funktion att göra så att inte hammarbandet ska svikta ner mellan stolparna och trycks ner karmen.
Om.du vet måtten kanske det finns någon som kan säga om det är grovt nog.
Om.du vet måtten kanske det finns någon som kan säga om det är grovt nog.
Klicka här för att svara